Hoe meer voorin je zadel zitten? + foto

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Hoe meer voorin je zadel zitten? + foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:06

Hi.

Ik hoor eigenlijk in elke les dat ik meer voorin mijn zadel moet gaan zitten. Weet niet hoe het komt, maar kennelijk schuif ik naar achteren.
Tijdje terug ben ik al een gaatje langer gaan zitten en zit er aan te denken om nog een gaatje langer te zitten.

Maar nu vraag ik me af hoe het komt dat ik zo 'achterin' mijn zadel zit.
Ik krijg het dus ook niet voor elkaar om voorin mijn zadel te recht te komen met lichtrijden. Doorzitten gaat dan weer wel aardig.

Nagoed...hoe kom ik er aan, maar nog de belangrijkste vraag: Hoe kom ik er vanaf Haha!

Heb even een foto, zie dat het vrij achterin mijn zadel is, maar ja...nu er nog afkomen natuurlijk
Afbeelding
Zit ik zo lang genoeg? Zit hier trouwens door
Afbeelding
Galopje, waar ze altijd vrij sterk wordt, maar hier zie je dus ook hoe ik zit in het zadel. Ver achterin dus.

elady

Re: Hoe meer voorin je zadel zitten? + foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:10

Sorry, nog een foto:
Is dit dan wel netjes?

Afbeelding
Armen buigen en tenen naar binnen. Oftewel...mijn zit laat nog wat te wegen over.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:11

Volgens mij komt het omdat je wat ver naar achteren gaat 'hangen'.... heel erg op je houding letten is dan het antwoord, een tikkeltje naar voren gaan zitten Lachen

Dat duurt even, het is handig als je er tijdens rijden even door iemand aan herinnerd wordt Pling

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:12

elady schreef:
Sorry, nog een foto:
Is dit dan wel netjes?

Afbeelding
Armen buigen en tenen naar binnen. Oftewel...mijn zit laat nog wat te wegen over.

Die armen zijn onderdeel van het probleem volgens mij.

Deze foto is van voren genomen, maar volgens mij zit je daar precies hetzelfde als op de andere foto's.
Zit je ook zo als je zonder beugels rijdt?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:13

Heb vandaag weer les...kan ze me er weer even goed aan herinneren.
Als ik zelf aan het rijden ben, dan hoor ik het echt in mijn achterhoofd.

Dus eigenlijk voor mijn gevoel een beetje naar voren zitten met mijn bovenlichaam.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:14

Citaat:
Zit je ook zo als je zonder beugels rijdt?

Dan zit ik juist weer rechtop..pff...valt niet mee, paardenrijden Clown

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:20

je zit idd in de stoelzit. veel zonder beugels rijden met een instructie erbij kan al snel helpen.
ligt je zadel wel goed op je paard? wellicht ligt het misschien iets tever achterover?
je strekt je armen iig ook teveel, hou de knik in de ellenboog en houd je armen dus ala lee-towers .
nu zit je met je armen volledig recht, waardoor je dus ook niet elastisch met de paardenmond kunt meegaan. je schouder,heup en en hak moeten een loodrechte lijn met de grond vormen, je shouders ontspannen en afhangend, je bovenarmen ontspannen hangend vanuit de shouder, je elleboog in een hoek, zodat je elleboog-hand-mond van paard een rechte lijn vormen.
je bekken iets kantelen, nu hang je in je schouders en vang je de schokken van het paard dus ook met je schouders op, dit kun je herkennen aan ruiters die zo overdreven met hun hoofd knikken tijdens het rijden,dit is dus fout. je moet de schokken in je middel/ bekken opvangen, hoofd en schouders blijven ontspannen meevolgen met het ritme. maar je hoofd knik daarbij dus niet op en neer !
khoop dat je er wat aan hebt !

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:23

crossmonster schreef:
je zit idd in de stoelzit. veel zonder beugels rijden met een instructie erbij kan al snel helpen.
ligt je zadel wel goed op je paard? wellicht ligt het misschien iets tever achterover?
je strekt je armen iig ook teveel, hou de knik in de ellenboog en houd je armen dus ala lee-towers .
nu zit je met je armen volledig recht, waardoor je dus ook niet elastisch met de paardenmond kunt meegaan. je schouder,heup en en hak moeten een loodrechte lijn met de grond vormen, je shouders ontspannen en afhangend, je bovenarmen ontspannen hangend vanuit de shouder, je elleboog in een hoek, zodat je elleboog-hand-mond van paard een rechte lijn vormen.
je bekken iets kantelen, nu hang je in je schouders en vang je de schokken van het paard dus ook met je schouders op, dit kun je herkennen aan ruiters die zo overdreven met hun hoofd knikken tijdens het rijden,dit is dus fout. je moet de schokken in je middel/ bekken opvangen, hoofd en schouders blijven ontspannen meevolgen met het ritme. maar je hoofd knik daarbij dus niet op en neer !
khoop dat je er wat aan hebt !

He, breg, idd daar heb ik allemaal ook erg veel aan denk ik of nie dan!!! Haha! Knipoog

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:25

Heb je stukje 3x gelezen en snap het helemaal.

Ik ga proberen alles te onthouden en strakjes te gebruiken tijdens mijn les. Ik ga strakjes ook even het zadel iets meer naar achteren leggen, kijken of het helpt. Hij kantelt idd ietsje, maar dat komt vooral omdat hij niet heel veel meer naar achteren kam momenteel omdat Lady 9 maanden drachtig is en er een buik in de weg zit Knipoog

Nagoed...hoop hw weer voor de komende weken. Rijd overigens wel elke keer 10 minuten zonder beugels, maar misschien is zonder zadel een weekje ook wel een goed idee Verward

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:05

Heb je een idee wat je anders doet als je zonder beugels rijdt? Heb je moeite om je evenwicht te bewaren?

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat als je de beugels dan weer aan doet, het verschil niet te groot mag zijn. Maak anders de beugels ongeveer net zo lang als dat je zonder zou rijden, dan ontwikkel je een meer onafhankelijke zit Lachen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 11:08

dat is een slim idee idd, ga strakjes gewoon nog een gaatje langer zitten Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:28

je kunt een zadelophoger zolang gebruiken, door de dracht kan idd het zadel te ver naar voren schuiven zodat het gaat kantelen
een zadelophoger kun je zolang ook zelf maken van een stukje schuimrubber, gewoon een vierkant of rond stukje wat je achter onder de kussens legt ( tussen dekje en zadel ) tis niet mooi maar wel functioneel. als je zo achterover zit , kan het paard last van zijn rug krijgen, aangezien ie ook drachtig is.

veel succes Haha!

enne elvis idd, dat doe jij ook, maar dat komt ook merendeels door dat zadel, die is nogal achterover gebouwt Knipoog

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:54

Het zonder beugels rijden is wel een goede tip, maar vooral omdat je dan je benen wel lang moet maken, wil je een beetje blijven zitten.

Dus je kan het ook met beugels oplossen, door goed je hakken uit te bliijven drukken. Net als je elleboog-hand-mond van 't paard een rechte lijn moeten vormen, moeten je hoofd-bekken-voet dat ook. Nu liggen je onderbenen te ver naar voor, waardoor je kont naar achter geduwd wordt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:49

Goed je bekken naar voren kantelen, ik heb het probleem zelf ook een beetje, in ieder geval succes!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:18

zoals mij lesgeefster altijd zei: dames op 2 gaatjes zitten Clown

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:11

is het zadel niet gewoon te klein ofzo, ik denk dat als je naar voren gaat zitten dan je dan ook niet helemaal lkkr zit ...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:14

Net gereden:

Zadel ietsje meer naar achteren gelegd, beugels gaatje langer gedaan, hakken goed uitgedrukt, voor mijn gevoel meer naar voren met mijn bovenlichaam.

Komt mijn lesgeefster de bak in zegt ze; Huh...lijkt wel alsof er iemand anders op zit, je zit recht!!!
Heerlijk gereden en niet 1x gehoord: Voorin je zadel Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:46

Je kunt ook af en toe de test doen:

*Om te zien of je genoeg naar voor zit: hef je knieën op tot ergens aan je oren en laat ze dan vallen. Normaal zou je nu in het diepste punt van je zadel moeten zitten.

* Om te zien of je benen goed liggen: ga een paar rondjes recht staan in stap en later in draf: hierdoor komen je onderbenen op de goede plaats.

En mss idd eens laten nakijken of je zadel wel groot genoeg is?

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:27

Probeer er een gewoonte van te maken om je ellebogen recht onder je schouders te houden. Als je op deze manier de teugels vasthoudt, werk je jezelf en het paard tegen. Ook belangrijk is om een rechtopstaande vuist te maken met de duim er bovenop. Je hebt de neiging om met piano handen te rijden, daardoor kun je geen goed teugelcontact onderhouden. Als je opstijgt moet je controleren of je zitbeenknobbels op het laagste punt in het zadel komen. Je houdt je onderbenen te ver naar voren, waardoor het moeilijk is om goede been- en zithulpen te geven. Doordat je achterover hangt, rem je het paard in de beweging. Probeer zonder beugels met tempo wisselingen binnen een gang en met overgangen in evenwicht op het paard te zitten. Door dit regelmatig te doen, ga je vanzelf goed zitten. Let op de plek van je ellebogen. Veel ruiters houden op deze manier de teugels vast. Het wordt een stuk gemakkelijker als je beter kan zitten. Omgekeerd ga je beter zitten als je de teugels beter vasthoudt. (wisselwerking). Houd ook de zadelligging in de gaten, dat kan per week verschillen! (drachtigheid). Veel plezier met het rijden en hopen op een mooi veulen. Pling

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:30

Niet je handen naar voren doen, maar er een knik in doen.
Ik had het ook heel erg, maar toen deed ik dat dus. Daar gewoon heel goed op letten en nou zit ik midden in het zadel *LOL*

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:40

elady schreef:
Net gereden:

Zadel ietsje meer naar achteren gelegd, beugels gaatje langer gedaan, hakken goed uitgedrukt, voor mijn gevoel meer naar voren met mijn bovenlichaam.

Komt mijn lesgeefster de bak in zegt ze; Huh...lijkt wel alsof er iemand anders op zit, je zit recht!!!
Heerlijk gereden en niet 1x gehoord: Voorin je zadel Haha!

goedzo! en nu volhouden eh!!