Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

) zich op gaan bollen en gaan lopen "showen" als er andere paarden in de buurt zijn. Ze gaan dan hun eigen gang, en lopen volstrekt niet aan de teugel, maar wel "mooi in de krul" (achter de teugel dus). Misschien kun je eens aankijken hoe hij loopt als er geen andere paarden in de buurt zijn?
. 

Marguerita schreef:Ik ben een jong paard aan het aanrijden. En het gaat met up's en down's.
Hij is al een tijdje gelongeerd met bijzet, daarna is hij een tijdje met de lange lijnen gewerkt. Daarna onder zadel.
Dit ventje heeft altijd eerst een grote mond. Hij steigerde de eerste keer met bijzet (was echt los genoeg, hij schrok alleen van het contact), hij steigerde de eerste keer met de lange lijnen, en hij steigerde de eerste keer onder zadel. (Hij steigerde ook de eerste keer bij de hoefsmid, en bij de eerste keer opscheren). Daarna is hij echt super braaf en is er niets met hem te makken.
Hij is nog hengst en hij is ook erg hengst. En een hengst heeft een baas nodig. We zijn heel recht doorzee met hem. En hij begrijpt nu heel goed waar de pret is, en waar hij moet werken. Als hij werkt is hij ook heel braaf, hij bokt niet bij het werk en pakt echt aan. (Ik woon in het buitenland, onze manege heeft 4 hengsten, 6 ruinen, 16 merries, allemaal in competitie training). Hij houdt de aandacht op de trainer bij het werken, ook als er andere paarden in de bak zijn, inclusief merries.
En ik schaam me om dit te moeten zeggen, maar dit is wat er is gebeurt. Mijn assistent ging afgelopen zaterdag trouwen en is nu op huwelijks reis. Voordat ze weg ging, wilde ik in ieder geval in staat zijn om alle jonge paarden zonder longe hulp door de bak te kunnen rijden (is 20 x 60 m). Dat is gelukt, alleen deze jonge hengst is het meest gevoelig en had dus wat meer werk nodig. Afgelopen woensdag vond ik dat hij te rond ging lopen. Been eraan en dan liep hij wel voorwaarts, maar het uitschuiven van de nek was niet genoeg. Sindsdien heeft hij rust gehad en van daag heb ik hem met bijzet gelongeerd en ik vond dat hij ook daar het contact niet goed opzocht.
Nu kan ik me de haren wel uit m'n hoofd trekken. Ben ik nu te snel gegaan, heb ik te veel op z'n bord gegooid?
Hoe kan ik dit herstellen? Alle tips zijn welkom! Hij is nog maar 6 of 7 zeker onder zadel geweest, maar wel in een tijdspan van 2 weken. En hij heeft al die keren wel hard moeten werken. Er zijn altijd minstens 2 andere paarden ook aan het werk in de bak. Jonge paarden gaan altijd voor, dus stuurtechnisch maakt het niet zo veel uit.