Jong paard loopt te diep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marguerita

Jong paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 03:21

Ik ben een jong paard aan het aanrijden. En het gaat met up's en down's.

Hij is al een tijdje gelongeerd met bijzet, daarna is hij een tijdje met de lange lijnen gewerkt. Daarna onder zadel.

Dit ventje heeft altijd eerst een grote mond. Hij steigerde de eerste keer met bijzet (was echt los genoeg, hij schrok alleen van het contact), hij steigerde de eerste keer met de lange lijnen, en hij steigerde de eerste keer onder zadel. (Hij steigerde ook de eerste keer bij de hoefsmid, en bij de eerste keer opscheren). Daarna is hij echt super braaf en is er niets met hem te makken.

Hij is nog hengst en hij is ook erg hengst. En een hengst heeft een baas nodig. We zijn heel recht doorzee met hem. En hij begrijpt nu heel goed waar de pret is, en waar hij moet werken. Als hij werkt is hij ook heel braaf, hij bokt niet bij het werk en pakt echt aan. (Ik woon in het buitenland, onze manege heeft 4 hengsten, 6 ruinen, 16 merries, allemaal in competitie training). Hij houdt de aandacht op de trainer bij het werken, ook als er andere paarden in de bak zijn, inclusief merries.

En ik schaam me om dit te moeten zeggen, maar dit is wat er is gebeurt. Mijn assistent ging afgelopen zaterdag trouwen en is nu op huwelijks reis. Voordat ze weg ging, wilde ik in ieder geval in staat zijn om alle jonge paarden zonder longe hulp door de bak te kunnen rijden (is 20 x 60 m). Dat is gelukt, alleen deze jonge hengst is het meest gevoelig en had dus wat meer werk nodig. Afgelopen woensdag vond ik dat hij te rond ging lopen. Been eraan en dan liep hij wel voorwaarts, maar het uitschuiven van de nek was niet genoeg. Sindsdien heeft hij rust gehad en van daag heb ik hem met bijzet gelongeerd en ik vond dat hij ook daar het contact niet goed opzocht.

Nu kan ik me de haren wel uit m'n hoofd trekken. Ben ik nu te snel gegaan, heb ik te veel op z'n bord gegooid?

Hoe kan ik dit herstellen? Alle tips zijn welkom! Hij is nog maar 6 of 7 zeker onder zadel geweest, maar wel in een tijdspan van 2 weken. En hij heeft al die keren wel hard moeten werken. Er zijn altijd minstens 2 andere paarden ook aan het werk in de bak. Jonge paarden gaan altijd voor, dus stuurtechnisch maakt het niet zo veel uit.

oosterhoff

Re: Jong paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:42

bijzetten aan de longe niet meer tussen de benen maar boven aan het zadel vast maken. en inderdaat veel been als hij zijn hoofd tussen de benen steekt. Ik zou me er niet te druk om maken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:47

Paard goed rechtrichten, zodat deze in aanleuning gelijkmatig komt, maar wel met juiste drang naar voren (paard moet snel/actief) van achteren vandaan naar voren gereden worden en daardoor zal paard kunnen gaan ontspannen en in voorwaartse neerwaartse tendens gaan lopen. Doormiddel van tempowisselingen en ophoudingen met zit/been en bovenlichaam zul je merken dat paard makkelijker de hals uit gaat schuiven. Achterbeen moet verder onder de massa komen, zodat paard meer lengte van voren gaat vragen. En mag dus van voren niet te los worden om eventueel op te gaan krullen. Veel tempowisselingen.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:48

Hoi,

Ik sluit me aan bij het bovenste.. Jonge paarden zijn altijd geneigd te gaan duiken... Dit komt omdat ze het gewicht nog niet naar achteren verplaatsen. Dus het belangrijkste is voorwaarts rijden zonder hem over de kop te jagen.. Dus proberen of je hem kunt laten dragen.. Wat ook kan helpen als hij teveel op je hand gaat hangen is je handen een keer omhoog halen.. En daarna meteen weer doorrijden... Verder zou ik niet al te veel van voren opsluiten.. Zodat hij ook weet dat hij niet teveel terug gewerkt wordt in zijn voorwaartse beweging..

Veel succes ermee..

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:37

Wij zelf zetten jonge paarden die beleerd worden nooit bij. Ze leren eerst wat longeren is (in een longeercirkel) Daarna leren ze hoofdstel en bit. zadel enz. Als we denken dat ze er aan toe zijn, gaan we er stapsgewijs op. Als ze eenmaal zover zijn dat ze zonder lijn en hulp los kunnen, met iemand erop, is bij ons de hoofdzaak voorwaarts. Zorgen dat je ze een beetje kunt sturen. Ze netjes terugkomen naar het halthouden, de hand volgen, enz. Ik vind het belangerijker dat ze op eigen benen lopen, dan dat ze al na een week aan de teugel lopen. Dat komt vanzelf. Verder ben ik het met het bovenstaande eens.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:48

Ik heb de ervaring dat hengsten (en ruinen die zich gedragen als zodanig Knipoog) zich op gaan bollen en gaan lopen "showen" als er andere paarden in de buurt zijn. Ze gaan dan hun eigen gang, en lopen volstrekt niet aan de teugel, maar wel "mooi in de krul" (achter de teugel dus). Misschien kun je eens aankijken hoe hij loopt als er geen andere paarden in de buurt zijn?

Verder zou mijn tactiek denk zijn, hem zo veel mogelijk met z'n neus "op de grond" te laten lopen. Ontspanning boven alles. Dus eerst leren ontspannen (met de achterhand eronder), en dan leren ontspannen onder de man.
Dus weg die bijzet/elastieken. Liever snoepjes op de grond Clown .

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:04

K zou m van zn mond afblijven en voorwaarts rijden. Hij hoeft nog niet aan de teugel als ie zo kort pas onder de man is. Hij heeft nog veel moeite om zijn evenwicht te vinden, dus gewoon voorwaarts en handen stil met licht contact. Al hij eraan toe is gaat hij vanzelf wel nageven. Hij heeft nu zn hoofd nog nodig om in evenwicht te blijven, als ie dat minder moeilijk vind, komt ie vanzelf wel de hand opzoeken Knipoog

[edit] Verder ga ik helemaal mee met clitia!

Marguerita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 00:01

Hartstikke bedankt voor de antwoorden!

Hij mag dan nog maar pas onder de man zijn, hij is de hele winter al voor de kar geweest!

Ik begin redelijk op tijd met een jong paard. Heel speels en zonder druk, maar wel op tijd. Het is hier wat anders dan in Nl (ik woon in de VS) en met name 's winters is het heel erg koud (-20 to -25 Celsius). Je kunt met die temperaturen geen paarden buiten houden als ze weinig haar hebben. We hebben wel een aantal 'buiten' maar die hebben een soort inloop stal die van 3 kanten dicht is met een gang naar buiten aan de 4e kant. Maar dit terzijde.

Meestal kunnen de paarden weinig naar buiten tussen begin December en April. Het is nu eenmaal niet anders, als het kan doen we het. Je wilt ze toch bezig houden, niemand zit graag opgesloten en een molen hebben we niet. Dus ze gaan 'aan het werk'. We beginnen met heel simpel longeren aan een halster en het leren van de stem commando's. Ander grond werk, zoals draven aan de hand, halt houden en achterwaarts gaan op handgebaren. Zijwaarts gaan, bezigheidstherapie in principe. Ook vrijspringen en springen aan de longe/cavaletti over de longe afhankelijk van hoe druk het in de bak is.

Na een tijdje leren we ze de lange lijnen en dan spannen we ze voor de kar. De bak is 20 m bij 60 m en dicht, dus ze kunnen niet heel ver weg, maar zijn wel lekker bezig en gehoorzaam. Heel goed voor de rug spieren ook! We doen heel veel afwisseling en houden het altijd kort en ontspannen.

Als ik het zo allemaal opschrijf lijkt het wel heel veel, maar het is over maanden tijd.

Deze hengst vindt de lange lijnen hartstikke leuk. En tijdens het lijnen zoekt hij het contact heel duidelijk op en aan de lijnen kan ik schuiven naar lang en laag, en dan weer wat meer op de achterhand brengen.

Toch maak ik me zorgen om die valse krul (ook al heb ik hem niet meer gereding sinds het laatste bericht). Ik ben terug gegaan naar de lange lijnen, aangezien dat zo goed gaat bij hem.

Ik wil graag een goed contact. Ik ben alleen bang dat ik te veel terug gereden heb, met de valse indruk dat ik hem zo 'onder controle' moest houden. Dat hoef ik ook niet aan de lijnen, dus misschien moet ik in zelfreflexie Knipoog

Ik heb nog nooit een jong paard tussen de benen vast gezet. Doe het wel eens met oudere paarden die heel vast in de rug zitten, maar met jonge paarden nooit. Vindt persoonlijk dat ze dan te veel gaan snoek duiken! OK, kom nu op m'n eigen woorden terug. Heb een keer een ruin voor het beleren gehad die als een banaan naar de sterren zat te kijken. Was volstrekt hopeloos. Hij had ook verschrikkelijk last van het zadel op z'n rug na een tijdje, dus daar heb ik wel met stringen tussen de benen gewerkt om z'n rug op te bouwen. Toen we dat eenmaal gedaan hadden ging het hem een stuk beter. Er zijn altijd uitzonderingen!

Deze hengst was redelijk 'snel'. hij schrok zich een hoedje van het been eraan. Hij is er nu wel wat overheen, ik blijf constant m'n been er aan houden. Niet schop schop, maar wel zo dat hij er aan went dat er een been is en hij er op dient te reageren. Dat gaat nu wel heel wat beter. Ja, de eerste paar stappen niet, maar na een seconde of wat is het allemaal ok.

Het sturen is het probleem niet (na de lange lijne zijn ze wel wat gewent) en ook de eerste keer onder zadel zijn we de hele bak al doorgecrosst met grote voltes aan de einden en in het midden, in stap, draf en gallop. Ach, de vorm was natuurlijk niet super, er zit ineens een mens boven op, de balans is natuurlijk wel wat weg.

Maar goed, ik ga aan het werk met het schuiven. Jullie tips zijn geweldig! Hartstikke bedankt!

Ik denk dat ik merrie keutels op de grond gooi, en dan lekker draven! Haha!

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:08

Marguerita schreef:
Ik ben een jong paard aan het aanrijden. En het gaat met up's en down's.

Hij is al een tijdje gelongeerd met bijzet, daarna is hij een tijdje met de lange lijnen gewerkt. Daarna onder zadel.

Dit ventje heeft altijd eerst een grote mond. Hij steigerde de eerste keer met bijzet (was echt los genoeg, hij schrok alleen van het contact), hij steigerde de eerste keer met de lange lijnen, en hij steigerde de eerste keer onder zadel. (Hij steigerde ook de eerste keer bij de hoefsmid, en bij de eerste keer opscheren). Daarna is hij echt super braaf en is er niets met hem te makken.

Hij is nog hengst en hij is ook erg hengst. En een hengst heeft een baas nodig. We zijn heel recht doorzee met hem. En hij begrijpt nu heel goed waar de pret is, en waar hij moet werken. Als hij werkt is hij ook heel braaf, hij bokt niet bij het werk en pakt echt aan. (Ik woon in het buitenland, onze manege heeft 4 hengsten, 6 ruinen, 16 merries, allemaal in competitie training). Hij houdt de aandacht op de trainer bij het werken, ook als er andere paarden in de bak zijn, inclusief merries.

En ik schaam me om dit te moeten zeggen, maar dit is wat er is gebeurt. Mijn assistent ging afgelopen zaterdag trouwen en is nu op huwelijks reis. Voordat ze weg ging, wilde ik in ieder geval in staat zijn om alle jonge paarden zonder longe hulp door de bak te kunnen rijden (is 20 x 60 m). Dat is gelukt, alleen deze jonge hengst is het meest gevoelig en had dus wat meer werk nodig. Afgelopen woensdag vond ik dat hij te rond ging lopen. Been eraan en dan liep hij wel voorwaarts, maar het uitschuiven van de nek was niet genoeg. Sindsdien heeft hij rust gehad en van daag heb ik hem met bijzet gelongeerd en ik vond dat hij ook daar het contact niet goed opzocht.

Nu kan ik me de haren wel uit m'n hoofd trekken. Ben ik nu te snel gegaan, heb ik te veel op z'n bord gegooid?

Hoe kan ik dit herstellen? Alle tips zijn welkom! Hij is nog maar 6 of 7 zeker onder zadel geweest, maar wel in een tijdspan van 2 weken. En hij heeft al die keren wel hard moeten werken. Er zijn altijd minstens 2 andere paarden ook aan het werk in de bak. Jonge paarden gaan altijd voor, dus stuurtechnisch maakt het niet zo veel uit.

Ik denk dat de bijzet geen goed idee is voor zo'n paardje. Het sluit hem op, en als je dan erop gaat zitten is hij gewend om zo te moeten lopen. Mijn advies is dus: longeren zonder bijzet, en tijdens het rijden is ontspanning het belangrijkste. En inderdaad, als hij te diep wilt gaan: voorwaarts rijden.