paard bokt en heeft een stuitergalop tijdens dressuurproef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

paard bokt en heeft een stuitergalop tijdens dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:47

Ik heb een probleempje en ik zou graag jullie mening er over willen weten. ik heb een 6 jarig paard waarmee ik toen hij 5 was ong.2 x mee gestart ben in de B. toen heeft hij er een tijd uitgelegen door een blessure. (voor 100% over dubbel check check Knipoog ) Gaat rijtechnisch heel goed, teminste thuis, in de Roshoeve, in de Inrijbak maar dus niet in de ring bij een dressuurproefje. De galop is gewoon een ramp. ik heb nu ong 4 / 5 wedstrijden ( ook onderling) gereden en de galop lukt niet zonder bokken. bij het inrijden is hij heel los en soepel, niks aan de hand ( geen verzet ect). maar als ik galop moet gaan doen in de ring begint het al met aanspringen, hoofd omhoog, rug wegdrukken en strak maken ( en 9 van de 10 keer een bok). en dan de galop zelf * stuiter stuiter stuiter Hyper! Dan probeer ik hem zo veel mogenlijk voorwaarts te rijden maar als reactie krijg ik dan weer een bok. Het zit voor geen meter net een hobbelpaard, en het ziet er dus ook niet uit. Nou ben ik op zich zodra ik op mijn paard zit de zenuwen kwijt. Misschien dat ik hem onbewust beinvloed ofzo. Wat zouden jullie in dit geval doen..hem een tik verkopen of zo door hobbelen. Want het is echt alleen in de ring. Weten jullie misschien waarom hij dit zou kunnen doen?

alvast bedankt! groetjes

Noukie

Re: paard bokt en heeft een stuitergalop tijdens dressuurpro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:22

het klinkt als ik het zo lees als spanning. Hoeft niet eens bij jouzelf vandaan te komen, sommige paarden hebben van zichzelf gewoon een beetje wedstrijdstress Haha!
Wat je kan proberen is hem iets ronder in te stellen (dat helpt bij mij nog wel eens, 1 van mij kan ook zo lekker kort gaan stuiteren en achter het been kruipen) en daarvandaan met been te komen.

Die van mij is namelijk ook, op het moment dat hij heel erg spant en ik geef been krijg ik juist een reactie de verkeerde kant op, dus bok en op de rem. Als ik hem eerst kan laten ontspannen (wat bij die van mij dus lukt door iets ronder te zetten) en ik kom daarna met been is er niks aan de hand.

en je kan vragen of je een keer bij onderling starten gewoon wat langer de tijd mag nemen. Dus wat langer galopperen, zodat hij leert de rust te vinden. Dan kan je je probleem dat zich in de ring voordoet ook op die plek oplossen.

succes!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:01

SPANNINGsprobleem duidelijk. En omdat hij het een of twee keer gedaan heeft verwacht jij hem iedere keer weer, je gaat gespannen zitten bokklaar om zo maar s te zeggen en voila de ideale omgeving is gecreeerd om te bokken bij de galop.
De stuitergalop, spanning.

Wat nu te doen niets, gewoon starten en bij de galop denken kom maar op met die bok en die stuitergalop. Gewoon niet te moeilijk over denken hoor komt allemaal goed. En hoe makkelijker jij denkt hoe ontspannender het gaat en dan komt er een proef dat het goed ging net als thuis.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:06

Ik denk aan spanning....

Kilometers maken en probeer je paard voor te bereiden op wat komen gaat d.m.v duidelijke halve ophoudingen, wees dus niet gebrand om op een vaste plek aan te springen en geef tijdig aan dat je aan wilt gaan galopperen..

Niet straffen, probeer er doorheen te kijken.
Tijdens de training/losrijden veel schakelen, tempowisselingen, belonen, hou hem bezig en negeer zijn stoute (onzekere) gedrag!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 11:27

[/quote]Tijdens de training/losrijden veel schakelen, tempowisselingen, belonen, hou hem bezig en negeer zijn stoute (onzekere) gedrag![quote]

Dat Schakelen en tempowisselingen doe ik zo ie zo al veel om hem aan mijn been te krijgen en hem wat ontspannender te krijgen. Dat ronder instellen zou ik inderdaad kunnen proberen ( moet ik wel opletten dat hij niet achter de teugel kruipt anders heb ik weer het zelfde Clown )
Ook heb ik vandaag les en zal ik het probleem eens voorleggen, misschien dat zij iets erop weet. Moet zeggen dat het wel een beetje frustrerend is als je weet hij hij gewoon heel goed kan lopen en het in de proef niet doet Tong uitsteken . Maarja we blijven vol houden. Ik heb zaterdag weer een wedstrijd dus ben benieuwd. Zal het laten weten hoe het was Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:39

Nou thuis les gehad en niks aan de hand Lips are sealed . Wel gaf ze als tip om het s ochtens vroeg in de vlechten zodat hij nog een paar uurtjes rustig op stal kan staan en dus niet al de trailer op gaat met een stressgevoel. Ook zei ze dat het voor een deel tussen mijn oortjes zit Bloos en een ander deel tussen zijn oortjes zit Tong uitsteken en dat hij dus erg op mijn gevoel reageert. Dus wat jullie zeiden over een perfecte "bokomgeving" creeren klopt dus wel Bloos . Ik moet dus net doen of er geen jury is en we gewoon thuis rijden Tong uitsteken . Ruim op tijd vertrekken, zodat ik hem gewoon op mijn gemak los kan rijden zoals ik het thuis ook doe. Nog meer tips?? Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:51

mja: Genieten als je in de ring bent!
dan verdwijnt ook de spanning.
Maar ik heb makkelijk praten, ik ben eigenlijk nooit echt zenuwachtig met dressuur en vind het echt alleen maar leuk om de ring binnen te rijden.

Maar het helpt denk ik wel, als je binnen rijdt zo van: ik ga nu gewoon lekker een eindje rijden, dan zit je wel ontspannener.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:43

Eerlijk gezegd ben ik wel "anders" als ik moet rijden en aangezien sommige paarden van mij dit oppikken, probeer ik al vanaf het moment dat ze hier komen met zulk soort situaties te spelen...

Ik rijdt ze tijdens de les op een andere locatie dan thuis tijdens de training... Ik probeer ze ook indien mogelijk mee te nemen naar vreemde locaties... Ik vlecht ze regelmatig in...
Ook neem ik ze wel eens ingevlochten mee naar de les...

Allerlei factoren die meespelen, dat ze niet in de stress schieten als er daadwerkelijk iets op doet! Natuurlijk weten ze ook wel als het er om gaat, dat er iets gaat gebeuren, maar het scheelt....

Onbewust wisselen jij en je paard signalen uit, waar je paard stress van krijgt. Door kilometers te maken en ervaringen op te doen zal het minder worden. Rijdt voorlopig onderling, dat scheelt een hoop stress van jou kant en dat pikt je paard op.... Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 15:21

Afgelopen maandag was een onderlinge. Helaas zijn er nu bijna geen meer hier in Rosmalen (onderling) Dus zaterdag een gewone wedstrijd hier in rosmalen. Maar ik moet zeggen dat de punten enz me niet zo veel interesseren ik heb veel liever dat ik voor mezelf lekker heb gereden. ( En dus niet dat bokken Clown )