mijn pony wil nooit aan de teugel BLIJVEN lopen?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

forestergirl

mijn pony wil nooit aan de teugel BLIJVEN lopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 19:22

hey luitjes,

Als ik gewoon ga rijden dan kan ik mijn pony wel aan de teugel krijgen maar zodra ze word afgeleid gaat gelijk haat hoofd weer omhoog, hoe kan ik haar leren dat ze haar hoofd omlaag houdt??!

kus...forestgirl..

natas101

Re: mijn pony wil nooit aan de teugel BLIJVEN lopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:25

ja dat heb ik ook nog met mijn pony maar dat komt ook omdat mijn pony nog jong is:P maar daar kan je denk ik nix aan doen het licht er dus nie aan dat hij het niet kan maar hij is gewoon snel afgelijd gewoon zo snel mogelijk weer oppakken nadat hij is afgelijd:D:D

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:27

Zorgen dat ze niet wordt afgeleidt Knipoog
Haar aandacht zien te houden, door veel overgangen te maken en heel veel figuren te rijden. Het is de bedoeling dat ze de hele tijd aan het afwachten is 'wat jij nou weer gaat doen' en geen tijd heeft voor andere dingen.
En er heel zeker van zijn dat ze wel 'echt' nageeflijk is en niet alleen maar een schijnhouding heeft. Als jij je hand naar voren doet moet ze die meteen volgen.

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:31

liesje1986 schreef:
Zorgen dat ze niet wordt afgeleidt Knipoog
Haar aandacht zien te houden, door veel overgangen te maken en heel veel figuren te rijden. Het is de bedoeling dat ze de hele tijd aan het afwachten is 'wat jij nou weer gaat doen' en geen tijd heeft voor andere dingen.
En er heel zeker van zijn dat ze wel 'echt' nageeflijk is en niet alleen maar een schijnhouding heeft. Als jij je hand naar voren doet moet ze die meteen volgen.

ik weet niet hoe je dat wil gaan doen maar als een pony is afgelijd kan je daar nix aan doen je kan het wel zo snel weer oppakken om hem wel weer aan de teugel te laten lopen maar er zorgen dat een pony nie word afgelijd.....dat gaat denk ik niet lukken;)

forestergirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 19:33

ja, ik zal het proberen, maar bij het mennen loopt ze wel constant aan de teugel. ik denk ook dat natas101 inderdaad gelijk heeft want zorgen dat ze niet word afgeleid is erg moeilijk helemaal als er ook andere pony's tegelijkertijd rijden.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:39

Je kan je paard in elk geval zo goed bezig houden dat ie in elk geval 90 % van de tijd de aandacht bij jou heeft. (lukt mij in elk geval....) en anders, je kan toch aan voelen komen dat ze afgeleid wordt en dan meteen een oefening inzetten?

forestergirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 19:47

liesje1986 schreef:
Je kan je paard in elk geval zo goed bezig houden dat ie in elk geval 90 % van de tijd de aandacht bij jou heeft. (lukt mij in elk geval....) en anders, je kan toch aan voelen komen dat ze afgeleid wordt en dan meteen een oefening inzetten?

ja, ik zal het proberen en weer een berichtje neerzetten als het wel ofnie gelukt is...trouwens ze loopt al wel beter aan de teugel met een martegaal en in stap kan ik haar meestal wel constant houden......maar bedankt voor de tip!

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:47

forestergirl schreef:
trouwens ze loopt al wel beter aan de teugel met een martegaal en in stap kan ik haar meestal wel constant houden

Een Martingaal is niet om je paard aan de teugel te laten lopen... Hoe loopt jou paard aan de teugel? In de krul en van achter helemaal uit elkaar... Volgens mij heb jij het alleen maar over een hoofdhouding. Kan je uitleggen hoe je je paard aan de teugel rijdt?

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:32

Idd, ik ben het met Gemma eens, een martingaal is geen middel om je pony aan de teugel te laten lopen. En liesje1986 heeft wel gelijk, ook al is je pony zo snel afgeleid toch moet je hem (proberen) voor te zijn (en dat lukt ook best wel) door dan meteen een oefening in te zetten.

forestergirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 18:04

Gemma schreef:
forestergirl schreef:
trouwens ze loopt al wel beter aan de teugel met een martegaal en in stap kan ik haar meestal wel constant houden

Een Martingaal is niet om je paard aan de teugel te laten lopen... Hoe loopt jou paard aan de teugel? In de krul en van achter helemaal uit elkaar... Volgens mij heb jij het alleen maar over een hoofdhouding. Kan je uitleggen hoe je je paard aan de teugel rijdt?

ik bedoel gewoon dat ze dr hals gebogen moet houden en ik begrijp ook wel dat een martengaal daar niet voor is. daarom rijd ik ook zonder nu en wil ik het haar zo leren.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:52

"aan de teugel" is geen boogje in het hoofd.
dat komt vanuit de achterkant.
je paard moet goed voorwaarts zijn en goed voor het been.
ontspanning, overgangen, bezig houden.
les nemen wil ook helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:54

pjotr schreef:
"aan de teugel" is geen boogje in het hoofd.
dat komt vanuit de achterkant.
je paard moet goed voorwaarts zijn en goed voor het been.
ontspanning, overgangen, bezig houden.
les nemen wil ook helpen

_/-o_

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:28

Citaat:
ik bedoel gewoon dat ze dr hals gebogen moet houden en ik begrijp ook wel dat een martengaal daar niet voor is. daarom rijd ik ook zonder nu en wil ik het haar zo leren.

Dat dacht ik al dat je dat bedoelde jah. Aan de teugel is GEEN krulletje in de nek. Aan de teugel komt van achter en niet van voor. Zoals jij het nu wilt gaan doen, gaat jou paard nu alleen maar de verkeerde spieren ontwikkelen (namenlijk die in z'n ondernek) en loopt ie straks alleen nog maar te sterrenkijken...

Mijn advies: Gooi die martingaal eraf en haal GOEDE les... Daar kom je veel verder mee want je bent nu een beetje verkeerd bezig... Nagelbijten / Gniffelen

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:46

Het valt mij altijd op dat mensen het hebben over aan de teugel lopen en niet over nagevenlijk.......

Ik krijg altijd de kriebels als ik "aan de teugel lopen" hoor..... Mijn ervaring is als een paard eenmaal heeft geleerd om nagevenlijk te lopen hij niet anders wil omdat hij dan het meest ontspannen loopt. Of zie ik dit nou helemaal verkeerd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 01:53

voor het afleiden:
dat er andere ponys bij je rijden is geen uitvlucht voor je pony om afgeleid te zijn, ik rijd in een 'groepsles' (3 a 4 mensen) en Ex is de hele les bij mij met zijn aandacht. Gewoon goed aan het werk zetten, veel overgangen, voltes, stelling enz! Als hij gaat ontspannen en vanachter lekker actief word gaat hij automatisch vanvoor ook nageven.

en een martingaal is om te voor komen dat t paard zijn hoofd zo hoog houd dat hij onbestuurbaar word, en in geval van op hol dat je 'net dat beetje meer' hebt. Niet om je paard beter onderin te laten lopen Rolleyes wanneer gaan mensen eindelijk eens zoeken hoe je een hulpteugel hoort te gebruiken eer ze hem ook daadwerkelijk gaan gebruiken Rolleyes

edit: zie al dat jij em deraf hebt gegooid, heel verstandig! OK dan! dus zie dit maar als een algemeen iets, er zijn nl veel mensen die martingaal als een teugel gebruiken om het paard onderin te trekken. (bij mij op de manege zie ik dat vaak, en dan zeg je heel vriendelijk; je martingaal is wat te strak en krijg je een heel brutaal antwoord terug dat als je't beter kan je't maar zelf moet doen en dat die martingaal neit te strak zit enz enz, zelfs lesgevers krijgen dit antwoord Scheve mond Daar word ik dus echt flink boos om!)

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:51

Gemma schreef:
Dat dacht ik al dat je dat bedoelde jah. Aan de teugel is GEEN krulletje in de nek. Aan de teugel komt van achter en niet van voor. Zoals jij het nu wilt gaan doen, gaat jou paard nu alleen maar de verkeerde spieren ontwikkelen (namenlijk die in z'n ondernek) en loopt ie straks alleen nog maar te sterrenkijken...

Mijn advies: Gooi die martingaal eraf en haal GOEDE les... Daar kom je veel verder mee want je bent nu een beetje verkeerd bezig... Nagelbijten / Gniffelen

Sorry had niet gezien dat je m er al af had *schaam*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:56

natas101 schreef:
ik weet niet hoe je dat wil gaan doen maar als een pony is afgelijd kan je daar nix aan doen je kan het wel zo snel weer oppakken om hem wel weer aan de teugel te laten lopen maar er zorgen dat een pony nie word afgelijd.....dat gaat denk ik niet lukken;)

Hier heb ik toch wel een opmerking over. Je kunt er wel degelijk voor zorgen dat een pony of paard minder snel afgeleid is. Goed aan het werk zetten, veel overgangen rijden. Niet te afwachtend rijden, maar zorgen dat je sneller bent dan je pony.
Vaak weet je al enigzins waar de pony of het paard op gaat reageren dus kun je zelf al actie ondernemen voordat hij echt afgeleid is. Veel been geven (binnenbeen), stelling vragen en buitenteugel erbij helpt vaak al een hele boel.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:35

Ik heb ookal een poosje zoiets probleem. Als je hier een topic over plaatst schiet je er vaak weinig meeop omdat ze alleen maar negatief doen zoals,

-"Ik krijg kriebels als ik het woord aan de teugel hoor"
-"Aan de teugel is nagevelijkheid"
-"Aan de teugel komt van achteren"

Nou daar heb je wat aan! Dan moet je ook uitleggen wat je daarmee bedoeld.
Mijn pony is dan niet gauw afgeleid, maar ik moet gewoon nog veel leren. Mijn pony is ook nog jong (4- newforest), maar zoekt wel naar mijn steun, en ze zeggen dat die niet op zijn eigen benen loopt. Het gaat nu heel goed door 'oefenen'. Ik raad je wel aan als je nog niet les hebt les te gaan nemen, maar ik denk dat je dat al wel hebt. Dan zou ik even aan haar/hem gaan vragen hoe je daar een oplossing voor moet vinden. Een paard is ook een levenddier. Ik heb geen idee wat voor een paard of pony jij hebt. Het is per paard verschillend hoe dat werkt. Spelen helpt veel, zodra hij/zij komt moet je je ringvingen ontspannen en loslaten, zodat je niet alles losgooit en hem uitbundig gaat belonen, maar er nog goed spanning op houd. Voor een paard dat nog jong is en niks kent is het eerst ook even wennen omdat hij/zij andere spieren moet gaan gebruiken, dus je moet niet boos worden! Het betekent ook niet dat je het in één keer lukt! Oefenen helpt heel veel!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:25

hoi,
ik weet niet hoe je nu rijd en / of wat voor soort pony je hebt ( eenfoto zal advies al makkelijker maken).

maar je moet echt proberen, om je pony actief te houden voor je been, dan zal hij voorwaartsen gaan loper, en kan jij je handen sluiten( niet trekken, maar een beetje druk uitoefenen)als je pony dan nageeft stop je met sluiten, en vul je aan met been, als je dit heel consequent volhoud, gaat dit steeds een beetje makkelijker.. ( verwacht geen wonderen.)
Maak veel voltes en slangevoltes, en rijd niet te lange stukken rechtuit, omdat je pony dan eerder afgeleid is.
verder veel tempowisselingen maken,
dus van langzaam draven, naar iets harder draven, naar tsap weer naar draf, middendrafje,hele langzame draf ( let op dat je je pony hier dan wel voorwaarts houd, ga zwaar zitten)

heel veel succes, en geef dit ook aan aan je instructrice.
(martingaal, slof en elastiek lossen dit probleem niet op, het lijkt mij meer een probleempje in de basis)

VEEL SUCCES!!!!!!!!!!!

suppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 16:27

Ik heb zelf ook een pony die heel snel is afgeleid door de kleinste dingen.

OPLOSSING:De hele tijd bezig houden door veel figuren te rijden en veel overgangen. En op het moment dat je al merkt/voelt dat ze afgeleid gaat worden moet je haar voor zijn door zelf in iedergeval ontspannen te blijven en haar aan het werk te zetten door bijvoorbeeld: een oefening in de zetten die ze moeilijk vind waardoor ze echt op jou moet concentreren en geen tijd heeft voor andere dingen.

Succes ermee.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:23

Dat afleiden is zeker op te lossen. Hierboven staat al meerdere malen dat je hem bezig moet houden. Maar probeer ook de rust op te zoeken. Ook al rij je met meerdere mensen, zoek de rustige plekjes op, rij alleen en wendt veel af

Betreft het 'aan de teugel rijden', Ondertussen lijkt me duidelijk dat je pony niet nagevelijk is, wat men dus eigenlijk bedoelt met 'aan de teugel'. Heel simpel, omdat een paard/pony die dat wel is, al veel meer op de ruiter let. Om je paard zo te krijgen is hard werken, voor ruiter en paard en het is dus iets wat je moet 'verdienen'. Een start kan je maken door veel overgangen te rijden en wendingen en voltes. Zo gaat je pony op je letten en de spieren loslopen.

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:25

Hai!! Haha!

Jou'n pony heeft waarschijnlijk nog niet door dat het omlaag houden van zijn hoofd fijn is voor em. Je kan dit verbeteren! zeker weten.. maar je moet wel even weten hoe.. ik hoop dat ik het je goed uit kan leggen.. Ten eerste ga je je pony gewoon aan de teugel vragen. Als hij zijn koppie netjes omlaag doet ontspan je de teugels.. je moet dan nooit blijven trekken, want dan denkt hij: ooh hier is het ook niet fijn! als jij de teugels was losser laat..( niet meer trekt in de mond) en hij k0mt weer 0mh00g, vraag hem dan weer aan de teugel, z0dra hij weer aan de teugel loopt, laat je de teugels weer wat losser.. Zo leert jou pony vanzelf dat het fijn is om aan de teugel te blijven lopen

ik hoop dat je der wataan hebt gehad!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:54

'misschien een idee, dat zodra je het gevoel hebt dat je paardje afgeleid wordt (dus met het hoofd ophoog komt) meer been geven...hij moet voorwaarts blijven lopen, meestal verzwakken ze wat in tempo als ze afgeleid zijn en het hoofd ophoog komt..
zet hem desnoods op een volte en probeer in 1 tempo te rijden en stelling te vragen...
Knipoog succes

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:15

Ik vind het mooi om te zien hoor, een paard dat "aan de teugel" loopt. Maar hoe vaak je wel niet ziet dat er wordt gezaagd en wordt gemopperd en gemept omdat een paard het naar de zin van de ruiter niet goed doet....

Ik rijd niet lang paard, heb pas sinds 4 maanden een eigen pony en vind het 10 keer moeilijker op mijn eigen pony dan op een manegepaard.

Ik moet mijn pony zelf aan het lopen krijgen, zelf figuren verzinnen en haar bezig houden. Ik ben net verhuisd naar een andere stal en heb gisteren voor het eerst in de nieuwe bak even gereden. Ze keek alle kanten op, niet omhoog, maar was erg kijkerig. Erg voorwaarts en ze dribbelde nog net niet. Heb haar met losse teugel laten doen en haar met mijn stem gekalmeerd...begrijpelijk als het allemaal nieuw is.

En haar nageeflijk te laten lopen.....ze is superontspannen en loopt met longeren vaak met haar neus over de grond, los in het lijf en wat verzameld (in ieder geval niet uit elkaar) en zolang ze niet sterrenkijkt en het lekker aanvoelt voor ons beiden vind ik het goed. We zijn nog maar net samen begonnen!

Ik ben niet zo goed in het "aan de teugel laten rijden", ben te bang dat ik haar in de krul trek. Heb er weinig ervaring mee, dus doe het ook alleen als ik les heb. En dan ook maar 10 minuten max in stap. We zijn net weer begonnen na een blessure, en hiervoor heeft ze 2 jaar stilgestaan. Ik vraag niet teveel van haar, bouw het rustig op.

Als je niet weet hoe je iets moet doen, neem dan les. Ga geen hulpteugels en hulpstukken gebruiken die je niet weet te gebruiken. Zorg ervoor dat je paardje ontspannen loopt, lekker voorwaarts (voorwaarts-neerwaarts bij voorkeur) en zorg ervoor dat je met een fijn gevoel van je knollie afstapt.

Dat ze dan niet aan de teugel heeft gelopen, boeit mij persoonlijk niet zo. Dat komt vanzelf. Maar ik zou me er niet teveel op focussen.

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:38

Ik ben het helemaal eens met Liesje1986. Jouw pony kan alleen afgeleid worden als jij dat toestaat. Als hij/zij genoeg aandacht voor jou heeft en zich inzet is hij/zij echt niet bezig met andere dingen. En dat verhaal van de martingaal snap ik ook niet helemaal..
Jij schreef dit:
ja, ik zal het proberen en weer een berichtje neerzetten als het wel ofnie gelukt is...trouwens ze loopt al wel beter aan de teugel met een martegaal en in stap kan ik haar meestal wel constant houden......maar bedankt voor de tip!

Dus toen je dit bericht ging plaatsten was je nog niet met een martingaal aan het rijden en toen later heb je de martingaal dus wel omgedaan en een paar berichten later zeg je weer dat je de martingaal al eraf hebt gehaald.. Dat snap ik niet helemaal, misschien kan je dat wat beter uitleggen? Tong uitsteken

Correct me if I'm wrong Knipoog

En Love_sander iedereen mag hier toch gewoon zijn mening geven? Dit meisje vraagt om hulp en advies en die probeert iedereen haar toch zo goed mogelijk te geven? Er wordt trouwens prima uitgelegd wat met uitspraken als "Ik krijg kriebels als ik het woord aan de teugel hoor, aan de teugel is nagevelijkheid en aan de teugel komt van achteren" Ik denk trouwens dat iedereen wel begrijpt wat hiermee wordt bedoeld.. zo niet dan zou diegene toch eens serieus en kritisch naar het eigen rijden moeten kijken, want dan is er duidelijk wat mis.