Telgang/draf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Telgang/draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:32

Als ik mijn dravertje aandraaf gaat ze nogal vaak in telgang, dan niet de schweinepass (leukwoord Clown ) maar wel een snelle telgang.
Hoe krijg ik haar dan in een normale draf?

wyko

Re: Telgang/draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:14

Mijn IJslander doet dit ook regelmatig.
Wat ik dan doe is veel slingeren. 8-tjes rijden. Zo haal je hem uit zijn evenwicht, en dan moet hij wel gaan draven.

Want in telgang door een scherpe wending gaan, dat lukt eigenlijk niet.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:49

Voornameljik eerst goed rechtrichten en goed van achteren naar voren rijden via een actieve/snelle achterhand zodat je van voren gelijkmatige aanleuning krijgt. Waarop paard/pony kan ontspannen in de rug en de buikspieren kan gaan aanspannen en vervolgens in voorwaartse neerwaartse tendens kan gaan lopen. Maar de hoofdzaak zit in het rechtrichten, zet je paard/pony en jezelf in balans.

In mijn onderschrift zie je wat handige sites betreft rechtrichten.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:37

Bedankt Lachen

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:43

wat ook gemakkelijk is naast verschillende hoefslagfiguren rijden is

veel van gang veranderen
van stap naar draf en terug naar stap

vanals je voelt dat hij in telgang overgaat zet je hem in stap
daarna terug in draf en als hij het terug probeert zet je hem terug in stap

na een tijdje gaat hij trager ( verzamelder ) draven omdat hij denkt van waarom moet ik nog zo snel draven (telgang) als ik dan toch weer moet stappen

hij kan ook iets hebben aan zijn rug
doordat hij als hij telgang rijd minder pijn heeft

laat het eens onderzoeken

verder veel succes

laat je iets weten?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:52

Wendingen wendingen wendingen.........., maar eerst wel een goede basis!!!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 13:40

Ik heb ook af en toe een privélesje, dus het zal wel goedkomen, de laatste keer dat ik op haar reed ging ze alweer wat makkelijker in draf Lachen

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:33

Wat je ook kan proberen is hem heel erg gaan verzamelen in de schwein, zodat je tolt gaat krijgen en vanuit daar hem zegmaar in drafgooien dus hup in 1 keer naar voren en bij drijven.. lastig uitleggen;)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:45

MarjoEisla schreef:
Wat je ook kan proberen is hem heel erg gaan verzamelen in de schwein, zodat je tolt gaat krijgen en vanuit daar hem zegmaar in drafgooien dus hup in 1 keer naar voren en bij drijven.. lastig uitleggen;)

mee eens, ik heb een tijdje geleden ook een draver gereden (ingereden) en die wilde ook steeds in telgang. Ik heb haar steeds heel hard (dus echt in een fors tempo) laten wegdraven zodat ze niet in de tolt/telgang KAN. Dan laten doordraven, in het begin ging ze erg hard (vond ik best eng) maar later kwam ze al veel meer terug en na een week/ 1,5 week kon ze al gewoon aandraven, zonder problemen.
Ik denk dat je het makkelijk kunt verhelpen, even een draverkenner bij halen lijkt me die je het even kan uitleggen. Het is best simpel, je moet het even in de vingers hebben.
veel succes ermee, ik ben ervan overtuigt dat het je gaat lukken! Knipoog Haha!
groetjes Anne

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:51

dat van veel bochten maken heeft denk ik weinig zin, je hebt dan eerder kans dan ze over hun eigen benen struikelen. ik had dat bij die van mij ook geprobeerd en dat hielp totaal niet, werd alleem maar uit het zadel getrokken omdat zij steeds half viel...
nogmaals veel succes

dravertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:27

Bets schreef:
Voornameljik eerst goed rechtrichten en goed van achteren naar voren rijden via een actieve/snelle achterhand zodat je van voren gelijkmatige aanleuning krijgt. Waarop paard/pony kan ontspannen in de rug en de buikspieren kan gaan aanspannen en vervolgens in voorwaartse neerwaartse tendens kan gaan lopen. Maar de hoofdzaak zit in het rechtrichten, zet je paard/pony en jezelf in balans.

ha, komt me bekend voor!!!!! Heb zelf ook een draver met hetzelfde probleem. Bij mij is het probleem dan dat ze te weinig aanleuning krijgt. Het
bovenstaande advies krijg ik ook met lessen.
Oefening baart kunst moet je maar denken. Clown

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:09

dravertje schreef:
ha, komt me bekend voor!!!!! Heb zelf ook een draver met hetzelfde probleem.
Bij mij is het probleem dan dat ze te weinig aanleuning krijgt.
Het
bovenstaande advies krijg ik ook met lessen.
Oefening baart kunst moet je maar denken. Clown

Dan heb je te weinig drang naar voren. Drang betekent niet hard gaan, maar je moet gevoel hebben dat paard van achteruit duwt/stuwt en dat je ten alle tijden van voren op moet gaan houden/tegen moet gaan houden (let op ZONDER TREKKEN) zeg maar.
Dus veel overgangen rijden bijvoorbeeld op volte goed voelen of paard niet naar buiten wegtrekt of op schouder valt, anders ophouding maken met zit/been en bovenlichaam. En dit mag je heel vaak doen op volte, hoe meer des te beter dat je hem rechter krijgt en achterhand eronder gaat krijgen, gegarandeert dat je aanleuning gaat krijgen. succes ermee.

dravertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:15

klopt, je hebt helemaal gelijk! ik ben er een tijd uit geweest en ben nu net weer begonnen. Het is nu gewoon een kwestie van (weer) leren voelen en heeeeeeeeeel veel oefenen Bloos . Bedankt voor je advies!! Clown

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:25

dravertje schreef:
klopt, je hebt helemaal gelijk! ik ben er een tijd uit geweest en ben nu net weer begonnen. Het is nu gewoon een kwestie van (weer) leren voelen en heeeeeeeeeel veel oefenen Bloos . Bedankt voor je advies!! Clown

Ja dat klopt. Er komt veel voelwerk bij kijken. Dat is moeilijk idd maar met de benodigde hulp van mensen die langs de kant staan en jou kunnen vertellen hoe beenzetting van paard zal zijn, kun jij ook wel de nodige informatie uit halen en verder trainen. Inderdaad veel oefenen. Succes ermee.