paard van 100pk:S

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_

paard van 100pk:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:23

nou, ik zal maar ff bij het begin beginnen, altijd handig Tong uitsteken
ik verzorg nu dus een haflinger, heel lief beesje hoor, maar.......
....met rijden is het heel erg.
Op stal is ze ontzettend lief, eerder nogal sloom. Als je haar in de bak zet doet ze helemaal niks, blijft gewoon staan. Als je er andere paarden bijzet, gaat ze net zo vaak stilstaan tot die het niet meer leuk vinden om haar op te jagen. *nog ff tussendoor, ze is dus wel drachtig en krijgt eind mei haar veulentje*
Maar als je gaat rijden is ze super snel. In stap gaat het nogwel, maar zodra je aandraaft gaat ze steeds harder tot uiteindelijk een vliegende galop. Het probleem is dat ze zo ontzettend sterk is, ze heeft niet alleen een enorme hals, maar ze is ontzettend hard in haar mond. Je kan trekken wat je wil, maar ze gaat niet langzamer, en ik ben ook niet zo supersterk:P
Als er een sterk, groot iemand opzit kan diegene haar wel inhouden, maarja, daar heb ik niks aan.
Als je trekt doet ze haar mond wel open (heb al een sperriempje geprobeerd maar dat hielp niet), maar ze heeft haar oortjes vrolijk naar voren, net alsof ze het niet voelt.
Nu rij ik haar met een gwoon bitje, wel redelijk scherp. Dit helpt niet dus. Nu wilde ik een ander bitje proberen, maar wat raden jullie mij aan??? Ik wil niet meer in haar mond gaan hangen, en zo kan ik ook niet naar buiten met haar als ze zo doorracet.
Ik probeer wel te 'kneden' laat maar zeggen als ik haar rijd, dat gaat wel iets beter, maar na een tijdje trekt ze zich er niks meer van aan.
Weten jullie alstjeblieft wat?

Jasmijn_

Re: paard van 100pk:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 18:20

niemand:? Huilen Huilen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:31

Dat is idd vervelend... probeer haar vóór te zijn, zeg maar, als je aan het draven bent, ga je overgangen maken naar de stap, en dan weer draf. Dit kun je maar niet vaak genoeg doen, bijv. bij elke letter van de bak een overgang. Op deze manier geef je haar de kans niet om er vandoor te gaan en komt ze beter aan je been. Ze zal steeds beter luisteren.
Probeer haar wel van draf naar stap terug te rijden met je zit en eventueel ophoudingen maar niet meteen trekken! Succes ermee!

Edit: ik denk niet dat een scherper of ander bit hier de oplossing is.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:20

Ja dat is inderdaad heel vervelend..
Misschien kan je proberen om haar te longeren en stemcommando's te leren? En haar heel erg goed belonen als ze ernaar luistert, zodat ze heel erg gemotiveerd is om met het rijden ook naar deze commando's te luisteren.
Ook is het misschien een idee om een paar keer in een (omheinde) bak te rijden (ik weet niet waar je nu rijdt?) en als het paard dat gaat racen, je hulp (of stemcommando) geven waarop je wilt dat ze gaat reageren en als ze dan niet stopt gewoon tegen de omheining aan laten stoppen, heel goed belonen en dat net zolang herhalen tot ze stopt alleen met jouw hulp. (zo licht mogelijke hulp!)
Gewoon goed belonen als ze luistert en als ze gaat racen, haar eigenlijk negeren, zien te stoppen tegen een omheining en dan belonen. Je moet het aantrekkelijk maken voor haar om te luisteren.
En hoe meer jij gaat hangen, hoe erger het zal worden.
En over een scherper bit: het kan wel even helpen, maar dan krijg je hetzelfde probleem weer, je wint het uiteindelijk toch niet als het om kracht gaat.

xilsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:44

Haii,
Ik zou inderdaad veel overgangen maken van draf naar stap/ galop naar draf daardoor wordt hij vanzelf rustiger en gaat hij beter op jou reageren.. ook zou ik even controleren of er niks mis is waardoor hij steeds harder gaat iets met het zadel, hoofdstel of zijn mond kapot ofzo..? verder misschien veel voltes rijden zodra hij harder gaat en als hij het ook maar heel even goed doet.. flink belonen.. Succes..
X ilse

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:47

..probeer haar naar je zit te gaan luisteren, eerst in stap, stoppen, weer verder stappen, weer stoppen....echt op je zit gaan werken, kan wel een scherper bitje erin gaan hangen maar dan is het einde echt zoek en de tips hierboven kan je ook al veel mee!

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:08

tja, met dat met die zit ben ik ook aan het proberen, alleen ze reageert niet helaas. Echt absoluut niet. Ik rijd in een omheinde bak en ik zet haar met al me kracht tegen het hek aan, maar als ze echt wil rennen doet ze dat wel. Vaak helpt het even, maarja, dat is toch geen rijden? Als het nou hielp, maar dat doet het ook niet echt.
Ze heeft de mond niet kapot, maar ik snap ook niet dat het geen pijn doet, ze loopt vrolijk verder.
En over dat longeren, dat is ook al niet makkelijk. Ik ben het haar al een tijd aan leren op commando, maar echt goed doet ze dat ook niet. In een harde draf of galop vliegt ze er ook vandoor. Ze is zoo sterk dat ik haar niet houd, en ook veel anderen die het gebrobeerd hebben. Ik longeer haar wel gewoon met hoofdstel dan.
oja, dat belonen doe ik natuurlijk ook. Als ze gwoon braaf is beloon ik haar. Enne als ze weer zo hard gaat, meteen op een minivolte zetten werkt redelijk, al duurt het een tijdje voordat ze eindeijk stapt...maarja...
owja, en ik zat niet zo zeer aan een heel scherp bit te denken, maar misschien een heel ander soort:S , ik weet het niet hoor, maar misschien zijn er speciale bitten voor dat soort paarden:S

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:40

Ik zou tóch eerst gaan voor de tips die hierboven zijn beschreven hoor! Niet gelijk bitjes gaan veranderen (helemaal niet als je zelf zegt dat anderen haar wél op dat bit kunnen rijden: dan zal het toch ook wel eens aan jouw rijstijl óf overwicht kunnen liggen). Laat iemand anders er eens naar kijken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:49

Nee ik zou ook niet meteen bitjes gaan wisselen. Het paard moet gewoon luisteren en begrijpen dat jij de baas bent en dat hij niet harder mag dan jij wilt. Dan kun je wel forseren met een scherp bit, maar daar zal hij alleen maar ongevoelig in de mond door worden.
Bij mij werkt het goed om heel veel figuren te rijden, geef hem niet de kans om harder te gaan, heel veel kleine voltes achter elkaar, slangenvoltes met heel veel bogen en van dat soort dingen, als hij in een lekker tempo loopt mag hij weer even rechtdoor, gaat hij te hard dan ga je weer voltes rijden, totdat hij doorheeft dat je helemaal niet zo hard wil.
Laat hem ook opletten door net op het laatste moment af te wenden, je gaat van e naar b bijvoorbeeld en echt op het laatste moment laat je hem pas afwenden, dan gaat hij vanzelf wel langzamer, maar laat hem niet terugvallen in stap!
Veel met de stem belonen als hij het goed doet.
En zoals al gezegd werd, veel overgangen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:57

wat voor bit heb je nu? En heb je les? Wat zegt je instructeur ervan?

overgangen maken van stap naar draf en van halthouden naar draf enz. Veel voltes, dan kan ze niet zo makkelijk gaan racen, sluit de volte een keer, wat gebroken lijntjes, slangenvoltes. Korte stukjes galop op de volte. en VOORAL NIET gaan trekken als ze het bit vastpakt, dat doet ze niet voor niets. Niet kneden, gewoon een rechte verbining met de mond en soepel meebewegen met je hand met de mond van het paard.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:18

mmm, ja, ik zal het nog eens met de figuren gaan proberen en dan belonen. Maar doordat ik kneed komt ze juist in stap vaak aan de teugel en loopt ze veel rustiger. DAt is wel fijn.

Eerst reed er dus een meisje op met heel veel kracht. En als ze zo gaat racen dan trekken ze haar met al hun kracht terug, en dat gaat dan behoorlijk hard. Dat wil ik dus niet *niet dat het me goed lukt hoor Tong uitsteken*
Maargoed, ik zal nog eens kjiken hoe het gaat, hoplijk lukt het dan:D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:51

Bekend verhaal Haha! Ik rijdt ook zo'n idiote haflinger die denkt dat ie een racepaard is Tong uitsteken Idd brede hals, en pakt bit gewoon vast. Na de zoveelste keer onvreiwillig in de hoogste versnelling door het bos gejakkerd te zijn heb ik freestyle training genomen te hebben. Toen bleek pas hoe dominant Ascot wel niet is. Bij grondoefeningen bleef ie gewoon staan, of ploegde de hele bak om, om uiteindelijk maar gewoon over de bakrand te springen. Door door te blijven zetten gingen de grondoefeningen steeds beter, ik kon hem zelfs los longeren. Rijden was zaak om heel consequent te blijven. Ging hij harder dan ik wilde? Terug in stap. Net zolang tot ik hem ontspannen in een langzame draf kon laten gaan.
Buiten hetzelfde; zogauw ik merk dat hij gas gaat geven, terug in stap. Tuurlijk hebben we nog onze mindere dagen, maar ik heb de teugels weer in het eerste leidselgat van m'n liverpoolstang, in plaats van in het derde en nog geen controle.

_Anja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 14:15

Ik heb een tijdje een drafpaardje gereden en ook zei werd erg heet. Wat bij haar heel goed werkte was erop gaan zitten alsof je al een jaar niet geslapen had..heel ontspannen en als ze dan ging rennen op een kleine volte zetten en je buiten teugel en buitenbeen..Wel altijd been blijven geven!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:19

Zodra ze versnelt een flinke ophouding maken, blijft ze versnellen gelijk op een kleine volte zetten of op een achtje. Daar net zo lang op blijven rijden tot ze weer in ee rustig tempo loopt. Dan snappen ze al snel dat het geen zin heeft om door te drammen. Wel consequent zijn en gelijk ingrijpen als ze te snel gaat (dus niet een halve bak later pas iets gaan doen als de pony al bijna in galop zit Knipoog )
Een scherper bit helpt niet, wordt ze alleen maar harder van, elk bit voelen ze en als jij hard trekt doet het echt wel zeer hoor! En blijf zelf ook rustig, als jij gespannen erop zit zal die pony ook gespannen worden. Het ligt denk ik vooral aan je eigen rijkunstigheid, want je geeft zelf al aan dat iemand anders het wel voor elkaar krijgt. Heb je ook les? Want dan kan je goed oefenen in het corrigeren, ik denk dat je zelf ook te laat aanvoelt wanneer ze een loopje met je neemt.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:42

ja bedankt allemaal,
ik heb het laatst geprobeerd, een vol uur gereden...ze heeft zichzelf helemaal op lopen fokken, maar aan het eind heb ik gewonnen Bloos Haha!
Elke keer op een mini-volte, ik werd der helemaal gek van maar zij blijkbaar ook. Het ging aan het eind goed...ik kon rustig doorzitten en dan draven...okee, ze was helemaal zeiknat maarja Tong uitsteken
ik kon der zelfs rustig zonder zadel uitstappen Haha!
ik denk dat ik hier maar mee verder ga, dit is gewoon de beste methode...evt. nog free-style erbij Knipoog