Zonder zadel rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sooff

Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 16:56

Ik rij op mijn verzorgpony (shetlander) meestal zonder zadel, maar vaak in draf hobbelt het nogal. Galop gaat wel redelijk, alleen vaak heb ik zeg maar moeite om hem "bij te houden", om zeg maar goed mee te kunnen bewegen omdat hij dan zo snel gaat. Met zadel is dat trouwens geen probleem. Er is geen bak ofzo, ik ga alleen in galop op een stuk gras langs een sloot. Hebben jullie tips hoe ik zelf wat steviger ga zitten en hoe ik hem makkelijk kan afremmen, want om zo in die mond te gaan zitten rukken vind ik zielig.

Ineke2

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:06

Goed achterover blijven zitten, met je stem werken en eventueel een halstertouw of iets dergelijks om zijn hals doen. Dan kun je je daaraan vasthouden en/of trekken. Zodat je niet in zijn mond trekt als je je evenwicht verliest.

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 18:18

Dat met dat halstertouw lijkt me wel handig, goeie tip! Ga het morgen gelijk proberen Haha!

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:33

Ineke2 schreef:
Goed achterover blijven zitten, met je stem werken en eventueel een halstertouw of iets dergelijks om zijn hals doen. Dan kun je je daaraan vasthouden en/of trekken. Zodat je niet in zijn mond trekt als je je evenwicht verliest.

Idd, dat is een heel goed idee van je dat halstertouw..Lachen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:34

En gewoon je benen strekken en zwaar zitten. En een pluk manen kan ook heel goed helpen Knipoog .

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:00

ja een pluk manen deed ik ook altijd( toen ik op een shetje reed) met zadel vond ik juist irritanter zitten.. zonder zadel kon ik beter meebewegen goed recht blijven zitten en meegaan met haar / zijn beweging! suc6

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:02

halstertouw is idd heel handig
bij ons in de manege gebruiken ze een stijgbeugelriem (omdat dat makkelijk vast te gespen is Ja

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:24

als ze bij ons de paarden gaan beleren doen ze ook altijd halstertouw om de nek, beetje houvast tijdens de eerste ritten.
je kunt ook een longeersingel om doen om je aan vast te houden.
heb zelf leren rijden zonder zadel, dat moest eerst maar eens goed leren zitten zonder zadel en dan met, ook lichtrijden enzo. en die paarden hadden ook een longeersingel om,om je aan vast te houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 15:29

Om te remmen niet achterover hangen,maar juist je rug hol trekken...
Je kunt een halster met teugels onder je hoofdstel doen. Dan werk je in op neus en mond en verdeel je de druk.