sloomheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loetjuh

sloomheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:51

hallo,
ik rij een paard van een mevrouw die zelf echt alleen voor de lol rijd ik rij natuurlijk ook voor de lol maar dus bijvoorbeeld paard loopt niet door maakt nie uit... ik vind het goed zo .. ik verzorg dat paard nu denk ik 3 kwart jaar en ik probeer het beetje bij beetje te veranderen.. ze is al ernorm veel veranderd in positieve zin.. ik krijg nu ook een half jaar prive les en ook dat gaat goed alleen is het probleem dus dat ze vanaf 3 tot 10 jaar nooit heeft hoeven door lopen en altij mocht sloffen met haar voeten maar nu als ik haar aandrijf loopt ze door als ze daar niet naar luisterd en ik geef haar een tik loopt ze 2 min door maar dan swakt het weer af en valt ze weer terug in het zelf langzamen slof tempo... ook wil ze de midden/uitgestrekte draf maar niet verbeteren.. ik bouw alles langzaam op en alles gaat ook goed verder maar ze blijft maar sloffen zo als ik het noem wie heeft er tips voor me of heeft ook een paard die dit doet.. en ook omdat ze eht bij haar eigenaares wel mag duurt het allemaal wat langer... wie o wie help me? groetjes anouk

_Katinka

Re: sloomheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:16

Ik rijd ook een pony die zo doet Verdrietig

Veel overgangen rijden zodat ze beter aan het been komt,
heeft iemand gezegt.

Bij mij helpt dat niet echt maarjah...

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 20:31

Je kunt dat ook opbouwen met de longe
met de dubbele longe voor precies te zijn
gebruik geen zweep!!!
Ik gebruik nooit een zweep en ik bekom altijd het geweste resultaat
je legt de dubbele longe achter zijn spronggewricht en als je paard actiever moet lopen da breng je de longe omhoog
naar zijn kruis
en dat is een stimuslans voor actief te zijn
in het begin is een kwartier goed actief lopen lange genoeg
maar je moet het opbouwen totdat het heel goed gaat
en hetgeen je kan bekomen aan de longe kan je ook onder het zadel

veel succes Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 01:42

Consequent blijven, zorg dat je paard beter aan je been komt. Probeer je paard op een zo licht mogelijke hulp voorwaarts te laten gaan. Dit is het eerste doel dat hij goed voorwaarts gaat op jou hulpen.
Als je paard wel goed reageert op je been kan je hem activeren door veel te schakelen in tempo. Dit hoeft niet meteen uitstrekken te zijn op een lange zijde, maar juist kleine veranderen van tempo, om je paard wakker te houden. Rij schijnovergangen gericht op het voorwaarts gaan. Nodig je paard uit om bijvoorbeeld een korte zijde even wat grotere passen te nemen en neem daarna ontspannen het tempo weer terug (zelf doen niet het paard laten terug vallen). Blijf varieren rondom het basistempo en probeer dat hij activeert vanuit de achterhand.

Het paard zal misschien wel iets langer over doen als de eigenaresse hem laat sloffen maar het komt wel goed.. paarden kunnen daar prima onderscheid in maken. Heb zelfs even een paard gereden dat onderscheid maakte tussen verschillende zadels (dressuurzadel = verzameld en knieactie, springzadel = heet, westenzadel = rustig en koel) dus denk dat twee verschillende ruiters wel moet lukken Knipoog

Heel veel plezier met trainen Lachen

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 13:41

Inèske schreef:
Je kunt dat ook opbouwen met de longe
met de dubbele longe voor precies te zijn
gebruik geen zweep!!!
Ik gebruik nooit een zweep en ik bekom altijd het geweste resultaat
je legt de dubbele longe achter zijn spronggewricht en als je paard actiever moet lopen da breng je de longe omhoog
naar zijn kruis
en dat is een stimuslans voor actief te zijn
in het begin is een kwartier goed actief lopen lange genoeg
maar je moet het opbouwen totdat het heel goed gaat
en hetgeen je kan bekomen aan de longe kan je ook onder het zadel

veel succes Haha!

hoi.. lijkt me een goed plan aleen heb ik nog nooit met 2 longe gelongeerd?? hoe moet ik dan doen is dat makkelijk te leren of moet ik daar hulp bij ingeschakelen? groetjes

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:32

verschrikkelijk is dat hé? ik had er laatst ook zo een..! wat een drama.. als ik aanspoorde gebeurde er niets, en als ik een tic verkocht dan reageerde die niet eens! op een gegeven moment was ik 't zat en gaf ik em een flinke mep, maar zelfs als er een vlieg op z'n kont zat reageerd tie nog meer..!
en dan werd er nog gevonden dat ik hem redelijk in draf gehouden heb:S nou.. ik zou niet weten hoe die nog langzamer moet:p
geen idee ook wat je eraan kunt doen..

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 14:35

Silvaantje schreef:
verschrikkelijk is dat hé? ik had er laatst ook zo een..! wat een drama.. als ik aanspoorde gebeurde er niets, en als ik een tic verkocht dan reageerde die niet eens! op een gegeven moment was ik 't zat en gaf ik em een flinke mep, maar zelfs als er een vlieg op z'n kont zat reageerd tie nog meer..!
en dan werd er nog gevonden dat ik hem redelijk in draf gehouden heb:S nou.. ik zou niet weten hoe die nog langzamer moet:p
geen idee ook wat je eraan kunt doen..

kijk be ik toch niet de enigeste en ik rij zoveel overgangen en figuren e ga naar buiten omte zorgen dat ze zich niet verveelt ik snap dr nix van ze lijkt wel levensmoe!!! Tong uitsteken (K)(K)(K) anoouk

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:28

haha mijn paard is ook zo sloom
behalve op de trug weg haha ( eteeeeen) Clown

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 16:17

Evelijn schreef:
Consequent blijven, zorg dat je paard beter aan je been komt. Probeer je paard op een zo licht mogelijke hulp voorwaarts te laten gaan. Dit is het eerste doel dat hij goed voorwaarts gaat op jou hulpen.
Als je paard wel goed reageert op je been kan je hem activeren door veel te schakelen in tempo. Dit hoeft niet meteen uitstrekken te zijn op een lange zijde, maar juist kleine veranderen van tempo, om je paard wakker te houden. Rij schijnovergangen gericht op het voorwaarts gaan. Nodig je paard uit om bijvoorbeeld een korte zijde even wat grotere passen te nemen en neem daarna ontspannen het tempo weer terug (zelf doen niet het paard laten terug vallen). Blijf varieren rondom het basistempo en probeer dat hij activeert vanuit de achterhand.

Het paard zal misschien wel iets langer over doen als de eigenaresse hem laat sloffen maar het komt wel goed.. paarden kunnen daar prima onderscheid in maken. Heb zelfs even een paard gereden dat onderscheid maakte tussen verschillende zadels (dressuurzadel = verzameld en knieactie, springzadel = heet, westenzadel = rustig en koel) dus denk dat twee verschillende ruiters wel moet lukken Knipoog

Heel veel plezier met trainen Lachen

met de 2 veschillende ruiter merk ik zeker verschil alleen rijd ik vin dik zelf al heel concequent.. en ik rij ook al veel tempo wisselingen.. dus tjah

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:36

Dubbele longe is redelijk moeilijk
Als je een geduldig paard hebt kun je het zelf leren (maar is niet aan te raden)
Het beste is om een cursus te volgen
Je kunt dat in de meeste manèges volgen en is niet al te duur
En meestal mag je het toepassen met je eigen paard

Veel succes

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:28

Inèske schreef:
Dubbele longe is redelijk moeilijk
Als je een geduldig paard hebt kun je het zelf leren (maar is niet aan te raden)
Het beste is om een cursus te volgen
Je kunt dat in de meeste manèges volgen en is niet al te duur
En meestal mag je het toepassen met je eigen paard

Veel succes

okee ik zal is aan me lesgeefster vragen of ze ma het kan leren.. bedankt groetjes anouk

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:30

horsegirl28 schreef:

Bij mij helpt dat niet echt maarjah...

Dan doe je toch wat verkeerd denk ik.Want dit is echt wel een hele goede oplossing.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:33

Je hebt al een half jaar prive les zeg je nou ben ik wel benieuwd wat zij jou verteld wat je moet doen om je paard actiever te maken.

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 16:34

monsera schreef:
Je hebt al een half jaar prive les zeg je nou ben ik wel benieuwd wat zij jou verteld wat je moet doen om je paard actiever te maken.

veel overgangen rijden, afwisselend rijden dus dan is naar buiten dan is in de bak... als ze naar een x aansporen niet lusiterd tik geven...en concequent zijn maar ik dacht miss hebben jullie nog andere tips... groetjes anouk

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:56

loetjuh schreef:
monsera schreef:

veel overgangen rijden, afwisselend rijden dus dan is naar buiten dan is in de bak... als ze naar een x aansporen niet lusiterd tik geven...en concequent zijn maar ik dacht miss hebben jullie nog andere tips... groetjes anouk

Ja dit zijn toch wel de punten waar je mee aan de slag moet gaan.Veel overgangen maar ook schijn overgangen zetten je paard goed aan je been en ze worden er wat wakkerder van dus aktiever.Je kan in het begin beter kleine stukjes vragen dus een paar pasje veruimen en direckt weer teug nemen niet gelijk de hele zijde mee nemen.En niet alleen veruimen maar juist ook terug nemen en dan ook weer een paar pasjes en weer weg je zet je paard dan iets meer op het achterbeen en dan sloft hij minder.Wat ik wel eens doe is je bent lekker aan het draven dan ga je doorzitten en laat je paard terug komen naar de stap makkt 1 stappas en draaft gelijk weer weg gebeurt dit niet een tikje geven en opnieuw proberen ik doe dit vaak een aantal keren achter elkaar draven pasje stappen en weer weg.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:38

Monsera legt het heel goed uit. De overgangen werken goed, mits je ze goed uitvoert. Maak je een overgang draf-stap, maar stap je daarbij meteen twee rondjes, dan heeft het geen effect. Eventjes stappen (drie passen oid) en meteen weer weg. het paard went hier vanzelf aan. Inderdaad ook overgangen in tempo.

Let er wel op dat een paard dat altijd heeft mogen sloffen snel moe is wanneer jij hem hard aan het werk zet. Dit kan voor het paard ook flink demotiverend werken en dan wordt ie dus nog slomer. Zet hem dus niet te lang aan het werk, stop vóórdat hij moe word.

Ik zit op de manege vaak op een paard wat als sloom bestempeld staat, maar ik kan er (mits ik eraan werk) gewoon goed op rijden. Overgangen, voltes, leuk maken voor het paard, maar het ook even zijn rust gunnen. En inderdaad CONSEQUENT zijn.

loetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 13:28

Ja dit zijn toch wel de punten waar je mee aan de slag moet gaan.Veel overgangen maar ook schijn overgangen zetten je paard goed aan je been en ze worden er wat wakkerder van dus aktiever.Je kan in het begin beter kleine stukjes vragen dus een paar pasje veruimen en direckt weer teug nemen niet gelijk de hele zijde mee nemen.En niet alleen veruimen maar juist ook terug nemen en dan ook weer een paar pasjes en weer weg je zet je paard dan iets meer op het achterbeen en dan sloft hij minder.Wat ik wel eens doe is je bent lekker aan het draven dan ga je doorzitten en laat je paard terug komen naar de stap makkt 1 stappas en draaft gelijk weer weg gebeurt dit niet een tikje geven en opnieuw proberen ik doe dit vaak een aantal keren achter elkaar draven pasje stappen en weer weg.
[/quote]

heee bedankt maar eigelijk pas ik dit eigelijk al wel veel toe we zijn nu aan het onderzoeken of er medisch iets niet in orde in is..[/quote]