Inèske schreef:het simpelste is voor ze gewoon in de wei te laten
ik kan nu zeggen dat ze niet altijd in de wei mag he
dit kan ik zien aan de gedragingen van het paard
laat ze meer buiten, dat is de boodschap
Dit is geen oplossing... Ze wil hem rustig in de wei kunnen zetten. Dan moet het paard de boodschap snappen dat het geduld moet hebben tot het los gelaten word. Door het probleem uit de weg te gaan door het paard buiten te laten staan, dat werkt niet. Dan zal het evengoed blijven trekken as het na de weide gebracht word....
Ik denk dat het als je paard echt sterk en snel is, om hem eens met een hoofdstelletje/ bitje na buiten te brengen*mits je hem zonder hoofdstel makkelijk kunt pakken* Dan kun je makkelijker een keer ho zeggen, en het paard duidelijk maken waar zijn plaats is *naast of achter jou* Hij moet respect voor je hebben. Als hij dat respect voor je heeft zal hij ook het geduld opbrengen om op je te wachten als je hem na buiten brengt.
En als het echt allemaal niet helpt. dan zou ik zeggen laat m eens binnen staan. Of doe hem n bitje in, en loop na de weide, laat je hem naast de wei grazen, en daarna loop je weer naar binnen. Op een gegeven moment gaat het paard begrijpen dat als je met hem richting wie loopt, dat dat niet meteen betekend dat hij in de wei mag. Dan zal hij ook afwachtender worden denk ik....
Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt!
Laat je weten of het lukt?