Hulpen blijven geven of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarie87

Hulpen blijven geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:14

Als het tempo goed is, moet je niet elke pas blijven drijven, toch?
Maar als je bijv. een volte rijdt, moet je dan (voor de buiging) wel je binnenbeen steeds aangedrukt houden of daar, als je paard eenmaal netjes loopt, weer mee ophouden?

annalover

Re: Hulpen blijven geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:00

Als je paard/pony gewoon een goed tempo heeft, blijf je gewoon met je kuiten ondersteunen, maar je moet niet constant aansporen. Als je een wending doorrijdt houd je gewoon even je been achter de singel, totdat je de wending door bent. Bij bijv. een volte moet je wel continue je binnenbeen erbij houden om hem/haar niet naar binnen te laten vallen en ook je buitenbeen moet blijven begrenzen.
Succes!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:03

Brrr... ik heb echt een hekel aan mensen die continu elke pas weer een drijvende beweging maken. Ziet er gewoon niet mooi uit en je paard wordt er sloom van voor je been. Op het rechte stuk je benen langs het zadel stil laten hangen en als je paard echt langzamer gaat als je niet meer conyinu drijft dan moet je hem even wakker maken. Als je gewoon veel overgangen rijdt dan wordt je paard vanzelf scherp aan je been.

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:05

Uhm, ik weet niet of je mij hier mee bedoelt?
Maar ik bedoel iig niet dat je constant moet AANSPOREN
Bedoel gewoon je been op de plek houden!!

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 18:49

Ik denk dat ze het in het algemeen bedoelt Knipoog . Ik heb er zelf ook een hekel aan, dus dat bedoelde ik ook eigenlijk niet met m'n vraag, maar omdat je bijvoorbeeld bij wijken (ik iig Cool ) wel been blijft geven om zijwaarts te gaan, vroeg ik me dus af hoe je dat op de volte doet, met buiging etc.
Ik dacht zelf eigenlijk been eraan houden voor de buiging en begrenzen met buitenbeen en -teugel. Of houd je je binnenbeen er ook aan tegen het naar binnen vallen (waarom zou een paard dat dan doen ?) ? In het eerste geval zou je op een kleine volte meer binnenbeen moeten geven (meer buiging) en in het tweede geval op een grotere volte (moet naar binnen vallen meer voorkomen).
En houd je dan je been 'eraan' zoals ook bij rechtuit rijden je wel ondersteunt maar niet drijft, druk je je been extra aan of drijf je echt ?

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:53

Annemarie87 schreef:
Ik denk dat ze het in het algemeen bedoelt Knipoog . Ik heb er zelf ook een hekel aan, dus dat bedoelde ik ook eigenlijk niet met m'n vraag, maar omdat je bijvoorbeeld bij wijken (ik iig Cool ) wel been blijft geven om zijwaarts te gaan, vroeg ik me dus af hoe je dat op de volte doet, met buiging etc.
Ik dacht zelf eigenlijk been eraan houden voor de buiging en begrenzen met buitenbeen en -teugel. Of houd je je binnenbeen er ook aan tegen het naar binnen vallen (waarom zou een paard dat dan doen ?) ? In het eerste geval zou je op een kleine volte meer binnenbeen moeten geven (meer buiging) en in het tweede geval op een grotere volte (moet naar binnen vallen meer voorkomen).
En houd je dan je been 'eraan' zoals ook bij rechtuit rijden je wel ondersteunt maar niet drijft, druk je je been extra aan of drijf je echt ?

- er zijn paarden die naar binnen vallen op de volte, vooral jonge paarden moet je vaak ondersteunen. maar dat is natuurlijk niet altijd het geval.
- ik drijf tijdens het gewone rijden niet extra aan, houd gewoon mijn been op de plaats. met wijjken e.d. hetzelfde, als mijn been goed ligt houd ik het op de plaats, ga niet telkens herhalen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:52

gewoon been laten afhangen, kuiten licht contact met de buik maar niet aanduwen.

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:57

Maar normaal houd je toch ook licht contact met je kuit ? Met rechtuit rijden bedoel ik ... hoe vraag je dan buiging ?
En met wijken leg je dus alleen je been naar achteren Verward Zonder drijven oid ? Dan moet ik echt even hard gaan oefenen geloof ik ... ik drijf om en om, ene been achter de singel andere erop en begrenzen met buitenteugel natuurlijk.