Raar paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosalie123

Raar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 13:19

Hoi!
Als ik aan het rijden ben, loopt mijn paardje in het begin heel lekker licht aan de teugel en mooi stil met het hoofd. Ze is alleen nog een beetje sloom, maar dat is opzich het probleem niet zo.
Hoe langer ik rijd, hoe slechter en vervelender mijn paard gaat doen. Ik word dan ook wat onrustiger met mijn handen omdat ze niet nageeflijk blijft.
Eigenlijk denk ik wel, ik kan beter niet losrijden op wedstrijden. Dan straalt de proef tenminste genoeg rust uit. Maar ik weet niet of dit wel zo goed is voor het paard?
En het is meestal ook zo dat het paard naarmate beter gaat lopen, maar dat is bij mij juist andersom.

Alle tips zijn welkom,
Groetjes Rosalie

Rosalie123

Re: Raar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:41

Is er hier dan echt niemand die me kan helpen?

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:00

Ik weet niet wat je rijdt met je paard, maar misschien vindt hij het werk wat te zwaar worden na een tijdje. Rij hem gewoon een kwartiertje flink aan de teugel, gewoon rustig met zijn hoofd en ga dan weer 5 tot 10 minuten met een lang teugeltje stappen.

Vooral op wedstrijden WEL blijven losrijden is mijn ervaring. Ik heb een periode in de M1 gehad dat ik dacht dat als ik niet losreed dat hij dan veel frisser overkwam, maar dat was een big misstake Schijnheilig Paarden moeten gewoon even warm worden. Misschien helpt het wel dat je vlak voor de proef nog even met lange teugel stapt.

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:02

krientje schreef:
Ik weet niet wat je rijdt met je paard, maar misschien vindt hij het werk wat te zwaar worden na een tijdje. Rij hem gewoon een kwartiertje flink aan de teugel, gewoon rustig met zijn hoofd en ga dan weer 5 tot 10 minuten met een lang teugeltje stappen.

Vooral op wedstrijden WEL blijven losrijden is mijn ervaring. Ik heb een periode in de M1 gehad dat ik dacht dat als ik niet losreed dat hij dan veel frisser overkwam, maar dat was een big misstake Schijnheilig Paarden moeten gewoon even warm worden. Misschien helpt het wel dat je vlak voor de proef nog even met lange teugel stapt.

idd, gewoon even goed aan de teugel rijden, dan weer ruimte geven en vervolgens weer laten nageven!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:48

korte opwarming misschien? stukje stappen aan de hand, erop gaan zitten, 10 min losrijden en dan proef in, tussen de 2 proeven lange teugel stappen.. paar min van tevoren weer ven oppakken, wakker maken en dan weer de proef in.
is je paard helemaal nagekeken door een dierenarts? wat zegt je instructrice hiervan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 01:06

Tja moeilijk om hier wat over te zeggen. wat doet hij als hij vervelend is, met z'n hoofd schudden, onder je vandaan lopen of juist trager worden of zwaarder op de hand? Zit nogal verschil tussen. Wat voor oefeningen vraag je van hem? Hoe lang rij je hem? Is het meteen mis na het eerste drafje?
Tja en altijd naar je instructeur luisteren (en als die onzin uitkraamt een andere nemen)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:21

Rosalie123 schreef:
Hoi!
Als ik aan het rijden ben, loopt mijn paardje in het begin heel lekker licht aan de teugel en mooi stil met het hoofd. Ze is alleen nog een beetje sloom, maar dat is opzich het probleem niet zo. Hoe langer ik rijd, hoe slechter en vervelender mijn paard gaat doen. Ik word dan ook wat onrustiger met mijn handen omdat ze niet nageeflijk blijft.
Eigenlijk denk ik wel, ik kan beter niet losrijden op wedstrijden. Dan straalt de proef tenminste genoeg rust uit. Maar ik weet niet of dit wel zo goed is voor het paard?
En het is meestal ook zo dat het paard naarmate beter gaat lopen, maar dat is bij mij juist andersom.

Alle tips zijn welkom,
Groetjes Rosalie

dit kan dus al de oorzaak zijn. ik zou je paardje eerst een scherp maken aan je been dat zou al een hele hoop kunnen schelen...voor de rest ga ik mee met de andere tips.

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:48

Citaat:
Ik word dan ook wat onrustiger met mijn handen omdat ze niet nageeflijk blijft.

daar zeg je dat je onrustig wordt met je handen, maar probeer juist dàn wel rustig te blijven met je handen, dit is dan fijner voor je paardje en zal ze waarschijnlijk sneller trug aanleuning op zoeken
het proberen waard (samen met de vorige tips dan)
succes! OK dan!