wijken, schouder binnenwaarts....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hercules_

wijken, schouder binnenwaarts....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:27

Wie kan me dit concreet met hulpen en eventueel foto's uitleggen? Ik rij een paardje bij die dit nog moet leren en ik ook.

elmiran

Re: wijken, schouder binnenwaarts....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:31

Als je het zelf nog niet weet hoe wil je het een paard dan leren die het nog niet kan? ik denk dat je het best lessen kunt gaan volgen dan kan je intructrice/teur precies zien wat je fout doet en uitleggen hoe alles moet enz.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:06

elmiran schreef:
Als je het zelf nog niet weet hoe wil je het een paard dan leren die het nog niet kan? ik denk dat je het best lessen kunt gaan volgen dan kan je intructrice/teur precies zien wat je fout doet en uitleggen hoe alles moet enz.

dat hebben denk ik heel veel mensen hoor.. ik heb mn pony ook helemaal zelf de oefeningen geleerd, tot aan de travers.. en ik kon het zelf ook niet.

Wijken:

Afbeelding

Afbeelding

dit zijn foto´s van wijken.. heb niet echt schouderbinnenwaartsfoto´s.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:57

Bij wijken doe ik dit: Binnenbeen schuif ik een fractie naar achteren en duw daarmee het lichaam weg voor het been. Met mijn buitenbeen en buitenteugel begrens ik het paard zodat ze niet over de scouder wegvalt. Het lichaam moet relatief recht blijven.

Bij schouderbinnenwaarts doe ik dit: Ik doe alsof ik een volte indraai, maar hou het paard op het laatste moment tegen en duw haar met mijn binnenbeen opzij en begrens weer met de buitenteugel en been. Met de binnenteugel vraag ik stelling.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:50

Nettie schreef:
Bij wijken doe ik dit: Binnenbeen schuif ik een fractie naar achteren en duw daarmee het lichaam weg voor het been. Met mijn buitenbeen en buitenteugel begrens ik het paard zodat ze niet over de scouder wegvalt. Het lichaam moet relatief recht blijven.

Bij schouderbinnenwaarts doe ik dit: Ik doe alsof ik een volte indraai, maar hou het paard op het laatste moment tegen en duw haar met mijn binnenbeen opzij en begrens weer met de buitenteugel en been. Met de binnenteugel vraag ik stelling.

ja zo doe ik het ook.

wijken kan je aanleren door een kleine volte te maken en dan opzij te duwen naar de hoefslag toe.
om schouderbinnenwaarts aan te leren, zou ik wel aanraden eerst te leren wijken en het paard moet het ook goed onder de knie hebben. dan ga je eerst schoudervoor oefenen, dat is gewoon minder buiging dan schouderbinnenwaarts. dan kan je steeds meer buiging beginnen vragen tot je op de schouderbinnenwaarts komt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 01:56

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:12

Begin met het sluiten en openen van een volte. Op die manier leer je je paard de eenzijdige kuitdruk kennen.
Je paard moet om je binnenbeen gebogen zijn (bij wijken maar heel licht), dus je moet je binnenbeen NIET naar achter leggen maar op zijn plek houden.
Als het sluiten en openen van een volte goed gaat, kan je even na A of C afwenden en dan naar de hoefslag wijken. Je houdt je binnenbeen op de singel en je buitenbeen achter de singel. Je houdt licht stelling en duwt je paard als het ware met je binnenbeen naar buiten. Hierbij begrens je je paard met buitenbeen en buitenteugel. Let op dat de voorhand eerst gaat en dan de achterhand zonder over de schouder te vallen. Doet je paard dit een stap of 2 goed, dan belonen en rechtdoor rijden. Je kan niet verwachten dat ze het direct 10 meter kunnen. In het begin zijn die 2 pasjes meer dan genoeg en kan je dus goed eindigen. Je kan het aantal pasjes steeds meer maken.
Schouderbinnewaarts, begin met schoudervoor. Dus je paard iets meer naar binnen stellen. Lukt dit kan je beginnen met schouderbinnewaarts.
Als je net de hoek uitkomt (of als je een halve volte hebt gereden bij E of B) doe je alsof je van hand gaat veranderen en zodra de voorbenen van de hoefslag zijn duw je met je binnenbeen je paard rechtdoor. Probeer hierbij zelf naar het einde van de hoefslag te kijken zodat je gewichtshulpen ervoor zorgen dat je paard rechtdoor gaat. Na een aantal pasjes (net zoals bij het wijken) ga je niet rechtdoor maar zet je een volte in. Je wilt nl. niet dat je paard leert dat hij naar de hoefslag mag vallen.
Maar als ik jouw was zou ik eerst kijken of je een keer op een paard kan stappen die deze oefeningen goed beheersd zodat je weet hoe het zou moeten aanvoelen. Neem les erbij en probeer dan met je eigen paard naar datzelfde gevoel toe te werken.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:27

ik vind dat je dit niet echt uit kan leggen achter de computer,zelfs niet met foto's Clown

je wilt denk ik toch ook dat het goed en juist word aangeleerd aan je paard?
neem dan gewoon een instructeur/instructrice die je wilt helpen Ja

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:01

Hoi hoi,

Alles goed?!

Oke, hier mijn uitleg.

Voor het wijken: Als jouw paard het nog nooit gedaan heeft, raad ik je aan net na A (of C) af te wenden. Dus wat later, omdat je dan profijt hebt van de hoefslag (die trekt als het ware wat aan). Na het afwenden jouw binnenbeen achter de singel en buitenbeen op de singel leggen. Het is de bedoeling dat je met jouw binnenbeen jouw paard naar de hoefslag toe zet, en dit drijven vang je op met jouw buitenteugel (ophoudinkje)
Probeer tijdens dit wijken jouw paard zo recht mogelijk te houden. Het is handig, zeker in het begin, als je iemand vanaf de grond hebt die meekijkt. En jou erop wijst wanneer jouw paard de achterhand niet goed meeneemt.

Schouderbinnenwaarts kun je het beste direct na de hoek op de lange zijde inzetten. Binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter, alsof je een volte inzet. (oftewel, buigen om het binnenbeen) Kijken naar de richting waar je heen gaat (dan heb je jouw heup ook gelijk recht) Lichte stelling en buiging vragen. Begrenzen met jouw buiten hand. Met je binnenbeen zet je d'r opzij.

Lastig hoor via de computer uitleggen.....ik hoop dat je er iets mee kunt!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:01

is les niet handiger?? diegene die hier een uitleg geven leggen het wel goed uit, maar je weet nooit of een ander dat kan overbrengen op een paard. vaak gaan mensen met zo'n uitleg zitten klooien thuis en gaat het helemaal fout en dan luisterd het paard niet en krijgt die weer de schuld. zeg niet dat Ts ook zo is... maar KAN. aan les heb je meer. een instructeur kan jou stap voor stap uitleggen wat je moet doen en hoe. lijkt me veel wijzer dan zelf te prutsen...met de kans dat het paard het niet snapt. Knipoog

udorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:20

wijken: inderdaad je duwt je paard als het ware opzij voor je been, en zorgt met je buiten been/teugel dat hij niet te snel opzij gaat.. dit is even kort door de bocht. let wel op het volgende: de voorhand moet altijd voor blijven gaan. veel paarden zijn geneigd om met de achterhand al verder opzij te zijn, dan met de voorbenen, de kont gaat dan eerst, dit is niet goed. met wijken hebt je een lichte stelling in de richting waar je heen gaat ( geen of nihile buiging, paard moet recht zijn in zijn lijf)

ik begin wijken altijd aan te leren door op de binnenhoefslag te gaan rijden, en mijn paard naar de hoefslag te drukken, het stuk tussn hoefslag en paard maak ik steeds groter, op het laatsts vanaf de a-c lijn naar de hoefslag. duw der eerst maar eens opzij voor je been, daarna ook om de bovenstaande punten denken.

p.s gaat ze niet zo makkelijk opzij voor je been? vergroot en verklein een volte om het aan te leren!
schopuderbinnenwaarts : eerst schoudervoor oefenen:

je paard loopt op drie sporen. het binnenvoorbeen, het buitenvoorbeen en het binnenachterbeen, het buitenachterbeen. dit betekend dus dat je de schouder van je paar dnaar de binnenkant moet verplaatsen. ik leer mijn paard dat zo aan: vanuit een hoek (laag tempo) de stelling vasthouden, als ze dan af wil wenden,ondersteun je met je binnenbeen, ne duw je der terug zeg maar, als het goed is loopt ze dan met de stelling om af te wenden rechtdoor..dit is het idee, fijn afgewerkt moet ze dus op drie sporen gaan lopen met een stelling naar binnen.

schouderbinnenwaarts:
de schoudervoor wordt uitgebreid, naast e stelling naar binnen, buig je het hele lijf om je binnen been, de stelling/buiging van een volte, maar dan rechtdoor lopen... maar wacht hier nog maar even mee

succes.. p.s zoek even op internet voor afbeeldingen, ook van het voetenwer.