komt niet uit met springen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elsemieke

komt niet uit met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 15:32

Heej,

Als ik met mijn paard (een fjord van 8 jaar,) ga springen heb ik vaak dat ik niet goed uitkom. echt heel irrietand. ik probeer vaak de galoppassen uit te tellen.. maar het lukt gewoon niet!! is er iemand die mij hier tips voor kan geven, wand ik weet cker, ze kan het echt. als ik bijvoorbeeld WEL uitkom..(gebeurt gelukkig ook nog wel eens..) dan springt ze echt heel goed (als je je bedenkt dat fjorden niet zulke goede springpaarden zijn..) een parcourtje van 90cm/1meter kan ze wel, maar dat goed uitkomen is voor mij echt een enorm probleem, daarom ben ik zelf ook wel bang dat als ik hoger ga springen ik daar mee in de problemen kom, ik ben namelijk al wel eens een paar x met met me paard dwars door de hindernis geknald =| en dat is nu niet bepaald leuk.. =S ik hoop echt dat iemand me kan helpen!
alvast bedankt =D

Anoniem

Re: komt niet uit met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:17

Het is mischien makelijker om eerst te beginnen in draf over de hindernissen. Als je tussen de oren van je paard door kijkt naar het balkje, en je kan het balkej niet meer zien op dat moment moet je afzetten dus het teken geven of drijven.
Mijn fjord kwam ook niet vaak uit en nu lukt het wel ze kunnen inderdaar goed springen hoor iig niet slechter dan andere paarden.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:08

heb je geen springles van iemand?
andres zou ik gewoon proberen bij dubbel sprong of lange lijn
om daar tussen balken neer te leggen.
of voor en na een sprong balken neer te leggen.
anders zou ik gewoon springles gaan nemen als je dat nog niet heb

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 23:31

hey, Fjorden kunnen toch vaak goed springen hoor! Haha!

Kun je springles krijgen?

Je kunt gaan oefenen met een balk bij F neerleggen en een balk bij M. Dan ga je het aantal galopsprongen tellen tussen die balken. Eerst gewoon, daarna ga je proberen meer galopsprongen te maken en minder. Als je dit beheerst kun je in ieder geval de galopsprongen van je paard 'regelen'.

Als je precies weet hoeveel galopsprongen je nodig hebt, en je er in ieder geval 1 meer en 1 minder van kunt maken, dan maak je van de 2e balk een laag hindernisje. Zelfde oefening met de galopsprongen.

Wat je ook kunt doen is een draf, of een galopsbalk voor de hindernis leggen. Heel belangrijk is ook het gebruik van een grondbalk zodat je paard goed kan inschatten! (grondbalk ligt voor tegen de hindernis aan)

Succes

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:06

je moet je paard de passen zelf laten uitrekenen!!
zo krijgt hij ook vetrouwen, namelijk als je zelf niet ervaren bent en je ligt wat te frutselen met de passen tellen kom je 9 van de 10 keer niet uit (beetje overdreven maar je snapt wat ik bedoel)
dus laat je paard het maar zelf uitzoeken zo los je het ook makkelijker op als je uiteindelijk zelf de passen wilt gaan tellen..dan telt je pony mee..
snap je?

gr esther

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:31

Ja maar dat zelf uit laten tellen zegmaar, dat ze de passen zelf kan regelen hbe ik ook al heel vaak geprobeerd maar dat lukt ook niet , want dan vertikt ze het springen gewoon.. en met die draf/galop balkjes voor de hindernis werkt ook niet Ach gut maar het andere idee van evitatinkle vink wel een goeie =D en gaak cker toepassen!! kzou je wel vertellen of het werkt Haha! echt mega bdankt!!! Knipoog Cool

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:42

Afstandbalkje ervoor leggen. Een goede springtrainer kan je daar bij helpen, niet zelf mee gaan rommelen als je niet weet wat de afstand moet zijn.

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:57

Je kunt ook in draf aanrijden en op het laatste stukje één galoppas maken. Dus zeg maar de laatste pas in galop. Je kunt ongeveer kijken waar dit is. Lukt dit goed, rijdt dan eens twee passen van te voren uit galop, dan drie enz enz... Dit lukte bij mij erg goed!

Succes!!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:02

Laag beginnen. Tuurlijk kan je fjordje wel hoger springen maar je moet bij de basis beginnen.

Niet gelijk een parcoursje of dubbelsprongen, maar enkele hindernissen oefenen met een afstandsbalk ervoor. bv ruim 2 meter ervoor, dan laat je haar die springen en komt ze zodra de balk prettig ligt automatisch goed uit voor de hindernis. Zodra ze dit door heeft, kun je verder gaan oefenen. In- uitjes en dubbelsprongen ofzo.

En balkjes lopen, laat haar zelf maar inzicht krijgen in lagere sprongen. Wanneer je te snel te hoog gaat, krijg je fouten. Slecht voor jouw en je fjord hun zelfvertrouwen. Als je eenmaal op lage hindernissen je techniek goed hebt, kom je die hoge hindernissen strax ook wel overheen.

Trouwens, het helemaal zelf laten tellen van de passen door je paard lijkt me ook niet alles. Niet teveel zelf willen regelen, maar je paard een beetje ondersteunen kan geen kwaad (mits je weet wat je doet natuurlijk).

Even wat lessen aan het springen wijden zal ook geen kwaad kunnen, een instructeur kan je net op het goede moment een juiste oplossing geven. Vandaar.. Succes!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:22

Ik snap er ook niets van.
Als ik die van mij vrij laat springen, komt hij altijd uit en als ik erop zit vaak niet, ook niet als ik hem helemaal zelf laat bepalen hoe hij erover wilt.
Misschien vertrouwt hij teveel op mij.??? Ik moet in het bos ook constant om de wortels heen sturen anders ligt meneer op zijn knieen.
Is toch eigenlijk niet normaal?

Ik zou in ieder geval zeker springles nemen. Iemand die goed ziet en aanvoelt wanneer je paard moet afzetten, zodat hij/zij je tijdens het springen goede aanwijzingen kan geven. Suc6!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:55

Als je paard niet uitkomt betekent dat vaak dat je hem hindert. Of je het nu wilt of niet. Waarschijnlijk verschuif je je gewicht (te vroeg) of geef je onbewust een hulp.
Wat altijd belangrijk is, is dat je de galopsprongen van je paard kunt controleren. Weet jij hoe veel galopsprongen je paard nodig heeft om van de ene naar de andere kant van de bak te komen?
Dit kost veel dressuurmatig oefenen, maar oefening baart kunst. Op een gegeven moment zul je de afstand naar een hindernis automatisch kunnen schatten. Dan weet je precies of je goed of verkeerd uit zal komen. En als je het paard dan in de galop kunt verkorten of verruimen is dat zeer handig.
Afstanden schatten is niet iets wat alle paarden zomaar kunnen, je zult het ze echt moeten leren. Zomaar laten springen helpt niet, je moet ze wel helpen maar niet in de weg zitten. Goede communicatie en beheersing van het paard zijn vage begrippen maar daarom zou het handig zijn als iedereen die wil leren springen ook daadwerkelijk les nam. Haha!

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:48

Niet naar de hindernis kijken. Ook niet stiekem op het laatste moment. Als je de wending maakt mag je kijken, maar zodra je paardje recht is een punt kiezen dat over de hindernis ligt.
Bij mij werkte het, ik moest alleen wel leren om niet toch stiekem te kijken.

en trouwens fjorden kunnen best goed springen. Onze fjorden die de zadelproef deden. moesten daarvoor een oxer springen van 90 cm hoog en 1m breedt. En ik kan niet zeggen dat het super talenten zijn maar ze zijn er overheen gekomen zonder balk!!!!!
doej.. Ach gut

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:48

Niet naar de hindernis kijken. Ook niet stiekem op het laatste moment. Als je de wending maakt mag je kijken, maar zodra je paardje recht is een punt kiezen dat over de hindernis ligt.

en trouwens fjorden kunnen best goed springen. Onze fjorden die de zadelproef deden. moesten daarvoor een oxer springen van 90 cm hoog en 1m breedt. En ik kan niet zeggen dat het super talenten zijn maar ze zijn er overheen gekomen zonder balk!!!!!
doej.. Ach gut

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:09

ploppertje schreef:

doej.. Ach gut

niet naar de hindernis kijken... volgens mij is dat geen oplossing.. je moet toch zien waar je overheen moet en dat die niet ergens helemaal ernaas rijdt ofzo.. ja weet het niet maar denk niet dat dat verstandig is...

krunsjkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:49

Voordat je echt wil gaan springen lijkt het me handig om aan de basis te beginnen. Dat betekent voor bij het springen..TEMPOWISSELINGEN!!
In de galop langzaam galoperen, sneller galoperen. HIj moet weten wat jij wilt en daar ook direct naar luisteren. ALs je het zelf kan uittellen zoals je zegt kun je zelf kiezen wanneer je versnelt of een beetje inhoudt.
Als je de sprong vanuit de draf neemt wil dit niet gelijk zeggen dat ie dan wel uitkomt. Mijn pony sprong vanuit de draf altijd veel knulliger dan vanuit de galop.
En ow jah...naar de hindernis kijken is juist superbelnagrijk!!

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:05

klopt, het balangrijkste mischien wel, ik kijk ook altijd goed hoor dat wel. en de basis lukt ook! balkjes draven kan ze (en nog redelijk goed ook..kheb d rnu zo ver dat ze dr benen egt mega optilt =Segt zo gaaf!! ) en de tempowisselingen lukken ook! maar het tellen lukt me niet.. en als ze wat meer moe word, is ze (nog) slomer en word het allee maar moeilijker..

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:40

Je moet gewoon vaak springen en dan leer je de afstanden vaneigens inschatten, natuurlijk lukt dat niet meteen, dat kan niemand.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:34

ik spring al 3 jaar met dr ent lukt nog niet Haha! Knipoog

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:13

ok, nog 1 tip.

Leg een balk op tien meter afstand van de hindernis. Ga eerst over die balk en dan over de hindernis. Tel het aantal galopsprongen vanaf de balk tot de hindernis. Normaal zouden dit er drie moeten zijn, maar 1 meer of minder mag ook.

Spring vanaf nu alleen maar met deze 10 meter balk voor elke hindernis. Vanaf de balk begin jij mee te tellen met de galopsprongen. Vanaf nu afaan is tien meter de plek waarop jij begint met tellen omdat je precies weet hoeveel galopsprongen jouw paard nodig heeft. Haal de balk pas weg als jij precies kan inschatten op welk punt 10 meter ligt vanaf de hindernis en hoeveel galopsprongen je nodig hebt (3).

Volgens mij ben je echt gedreven in het springen, probeer alsjeblieft een lesje want daar heb je zoveel aan. Ik wil je desnoods ook wel les komen geven maar het is zo ver weg. Succes!

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 17:34

les is idd het verstandigst.. ook heel lang gehad.. maar ik heb er nooit zin in Slapen kweetniet wrom maar toch, maar ik denk toch dak ut wels moet gaan doen.. zal tog berter zijn voor ons beide.. =D

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:34

Nooit zin in les dat heb ik dus nooit.Mss moet je eens op zoek gaan naar iemand anders en dan vind je het mss wel weer leuk.Ik heb nu denk ik 8 springlessen gehad en vind het ontzettend leuk er is ook nog geen les hetzelfde geweest ze maakt er elke keer weer een uitdaging van.

Afijn jou probleem.Ik zou beginnen met lagere sprongen als je de galop passen niet kunt tellen vind ik 1 meter wel heel erg hoog.Ik vind zelf dat springen ook niet direct om de hoogte gaat maar vooral om de lijntje die kun je zo moeilijk maken als je wilt dat verijst dus goed stuur werk van jezelf.Ik weet niet wat je met het uit tellen van de galop bedoelt maar ik tel gewoon zijn passen dus 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4, enz en dan spring hij dus niet elke keer bij de 4 maar dat kan ook bij de 2 of de 3 zijn maar je weet dan wel precies wanneer hij gaat afzetten en wanneer hij dus gaat springen.

Als je een hindernis gaat springen kijk je al naar die hindernis en dan ga je afwenden maar als je een maal op de lijn naar de sprong toe rijdt dan kijk je niet meer naar de hindernis toe maar kijk je over de hindernis heen en soms ook alvast naar de volgende sprong maar dat hangt er vanaf waar die staat.

Zoals ook al eens eerder was gezegd oefen ik ook wel passen tellen tussen 2 balken in ik leg ze zelf op de binnenhoefslag neer.Ik leg 1 balk neer en op 19 meter leg ik de volgende balk neer en dan tel je de passen daar tussen.Als je zelf denkt dat je het goed kan na een tijdje oefenen dan kun je wat met de passen gaan spelen je kunt eens een extra galoppas er tussen doen dus iets gaan verzamelen of je doet er een galoppas minder tussen dus je gaat iets veruimen.

Als ik dressuur rijd dan zet ik ook wel eens een hindernis neer{een stijlsprong van 30 a 40 cm}op de binnenhoefslag en ga dan galopperen op de binnen hoefslag en neem dan die hindernis een paar keer mee je kan dan ook weer galoppassen tellen 1, 2, 3, 4, 1, 2, en spring enz.Ik doe dit dan rechtsom maar ook linksom neem beide kanten de hindernis mee.

Kortom oefenen, oefenen en nog eens oefenen tot je het kunt en niet denken ik kan het niet iedereen kan het maar hou even vol het oefenen.Ik doe het zelf nog steeds hardop Bloos! anders vergeet ik het tellen heel snel en lukt het springen niet meer.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 14:59

allemaal bedankt..
laat dit topic maar sluiten.. Knipoog