stof of helastiek.......of niet?:S

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natas101

stof of helastiek.......of niet?:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 08:46

hay hay
als mijn pony zijn zin niet krijgt dan gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat steeds harder lopen en als ik hem dan zachter probeer te laten lopen om de tuigels iets meer aan trek gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat nog harder lopen ...hij heeft nu al door dat als als hij zijn hoofd heel hoog houd dat ik hem dan niet kan stoppen ....nu was mijn vraag...is het nu verstandig om met slof te gaan rijden of met helastiek... (mijn pony is wel nogmaar 3 en een half jaar...) Cool

ellepelJarig

Re: stof of helastiek.......of niet?:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:11

nee, helemaal niet.

zorg dat je goed les krijgt en probeer wat zachter met je hadnen te werken, kan namelijk ook best zijn dat je pony gevoelig is in zijn mond en daarom zo reageerd, afdwingen is dan geen hulpmiddel.
is hij niet aan t wisselen? dan zijn ze veel gevoeliger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:16

nee
de oplossing is juist los laten en goede les gaan halen.

een paard is een vlucht dier van nature
Hij vlucht op dat moment voor het bit/jouw hand
Vervolgens ga jij nog harder trekken en dan is het heel normaal dat hij nog harder gaat vluchten.

Laat de tanden eens nakijken
Laat een kundig iemand eens kijken of je een goed passend bit hebt.

verder meer op de zit leren terug komen en op je stem en veeeel minder met de hand.
Gaat hij te hard, zet hem maar op een volte die je kleiner maakt, dan zal hij een keer zachter gaan.
Beloon hem dan ook.
Maak later als hij in het juiste tempo gaat de volte weer groter, gaat hij weer harder de volte weer kleiner.

Blijf voor de rest ook veel figuren en overgangen (op de zit) rijden en jakker geen 1 rondje achter elkaar over de hoefslag.

maar nogmaals een rt probleem dat met juiste les zo weg is.
En ook echt gaan doen, want anders krijgt een jonge pony wel een hele slechte basis mee.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:36

Les nemen is altijd goed Lachen RK heeft helemaal gelijk.
Maar als je pony vaak z'n hoofd in de lucht gooit, dan ben je erg veel controle kwijt, misschien is het dan prettig om met martingaal te rijden, die werkt niet erg sterk in en alleen op het moment dat hij ook echt z'n hoofd omhoog gooit. Zo kan jij ook zelf je handen stil houden.
Ik wordt er soms ook wel een beetje nerveus van als een paard met z'n hoofd aan het zwaaien is en steeds onder je vandaan wilt lopen en daar worden mijn handen niet stiller van.

Veel succes ermee,
groetjes Eefje

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:22

jaah een martingaal is wel een goed idee, dat zorgt ervoor dat het bit op de goede plaats blijft liggen en jij kan blijven sturen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:19

Een martingal is een goed idee en hou er wel rekenig mee dat het een jong paardje is als je elastiek gebruikt drukt dat achter de oren, als een paard druk voelt wil hij gaan tegen drukken dus de kans is dan groot dat hij nog sneller zijn hoofd omhaag doet.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:37

Ik zou er helemaal niks van hulpteugels aan doen want je lost je probleem er niet mee op en je verdoezelt het alleen maar .. om mogelijk later nog veel grotere problemen te krijgen en moet er een scherper bit in en zo blijf je bezig en los je niks op. De pony is nog zoo jong

Ik ga verder met RK mee laat je goed begeleiden, een goede basis bij jonge paarden daar heb je een leven alng plazier van

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:31

zodra hij zn hoofd omhoog doet meteen afstappen en n martingaal omdoen.. de meeste paarden houden niet van een martingaal en hij heeft vast gauw door dat hij die martingaal omkrijgt zodra hij zn hoofd weer omhoogdoet.
Elke keer dat je opstapt opnieuw zonder martingaal proberen en elke keer dat ie zn hoofd omhoogdoet meteen weer die martingaal erbij pakken en de rest van t uur mee rijden.

Je hebt dan veel sneller door wanneer die martingaal niet meer nodig is en je paard heeft vast snel door dat ie t niet van je wint als ie zn hoofd omhooggooit

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:05

je moet eerst weten waarom hij hij zijn hoofd omhoog doet als het een ruiterfout of rugprobleem is dan blijdje met je martingaal in de weer en je lost het problem niet op.
Misschien heeft die pony een hele goede reden om zijn hoofd om hoog te doen, hijkan wel aan het wisselen zijn. Het is niet helemaal eerlijk om er dan een hulpteugel aan de knopen.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:59

Trouwens, het is een slof en elastiek.
Geen stof en helastiek.

Nibble

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:15

Tinkelbel schreef:
Geen stof en helastiek.

geloof ik zijn dat typ fouten

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 02:02

runningkawa schreef:
nee

Vervolgens ga jij nog harder trekken en dan is het heel normaal dat hij nog harder gaat vluchten.

verder meer op de zit leren terug komen en op je stem en veeeel minder met de hand.
Gaat hij te hard, zet hem maar op een volte die je kleiner maakt, dan zal hij een keer zachter gaan.
Beloon hem dan ook.
Maak later als hij in het juiste tempo gaat de volte weer groter, gaat hij weer harder de volte weer kleiner.

Blijf voor de rest ook veel figuren en overgangen (op de zit) rijden en jakker geen 1 rondje achter elkaar over de hoefslag.

En ook echt gaan doen, want anders krijgt een jonge pony wel een hele slechte basis mee.

je haalt de woorden uit mn mond!

Leer je paardje op je zit, stem en been hulpen te rijden en hou je handen als een stok achter de deur ter ondersteuning ipv andersom!

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 08:11

Nibble schreef:
Tinkelbel schreef:
Geen stof en helastiek.

geloof ik zijn dat typ fouten

sorry ik had het verkeerd getypt:$

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:03

Als de pony het hoofd omhoog gooit, probeert hij iets duidelijk te maken. Als je daar niet naar luistert, dus niet op reageert, dan wordt het een gewoonte. Als je gaat trekken doe je de pony pijn. Nog een reden om het hoofd omhoog te gooien. Het bit komt dan tegen de kiezen te liggen en niet op de lagen. Op dat moment ben je alle controle over de pony kwijt. De oorzaak is dus niet de pony, maar degene die erop zit. Als je een martingaal gebruikt, dan los je schijnbaar iets op. In werkelijkheid schuif je de problemen voor je uit en komen er steeds meer problemen bij. Ik zou afstappen, de mond controleren en de ligging van het bit. Vervolgens kijken of het zadel goed ligt en de schoft/schouder, borstbeen en de rug controleren. Als dat allemaal goed is - en die kans is heel groot - dan zou ik aan paardrijles gaan denken. Dus niet aan blijven rommelen, dit wordt steeds erger. Hoe meer metaal, leerwerk en elastiek je nodig hebt, hoe meer dat aangeeft over de kwaliteiten van de ruiter. Bepaal de oorzaak van het probleem en neem goede rijlessen. Het is niet erg als je niet goed rijdt. Het is erg als je zo blijft doorgaan. Na elke rijles zal het beter gaan, daar ligt de oplossing.

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:01

hay hay bokkers..bedankt voor de tips allamaal:D:D......ik heb vanmidag eens geprobeerd hoe het ging als ik met martingaal ga rijden en nu gooit hij zijn hoofd niet meer omhoog en luisterd veel beter:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:17

wel op letten dat je hem niet te kort doet hè?

Hij mag pas gaan werken als je pony zijn hoofd echt omhoog heeft
Niet als hij alleen maar niet aan de teugel loopt.

En van die vlindertjes aan de teugels zodat het ringetje niet vast blijft haken aan de gespen van de teugel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 00:06

en wat vond je instructeur ervan?

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 15:04

ze zij dat het wel een goed hulp was allen ik moet er geen gewoon van maken om er mee te gaan rijen maar puur als hij de hele tijd zijn hoofd ophoog gooit

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:13

runningkawa schreef:
nee

Beloon hem dan ook.

Ga geen poespas eraan hangen, is sneu voor pony. Probeer naar je pony te luisteren en elkaar te begrijpen. En laat je goed begeleiden.

Zoals hierboven als gezegd is, rent je pony weg, niet gaan hangen, maar juist op volte zetten en verkleinen en veel je stem gebruiken, probeer elkaar te vertrouwen en dit ook opbouwen.

RK heeft het heel goed omschreven en ik denk dat je daarmee goed aan de slag kunt. Maar doe het niet alleen. Zonde zou het zijn als je pony de basis nu al niet goed aanleert. Wees consequent en duidelijk. Succes ermee.

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:35

Geen slof. daarmee word hij gedwongen om in die houding te lopen. maar een elastiek kan geen kwaad maar je moet er niet elke dag mee rijden want dan gaat hij omgekropt lopen. Als je het om de dag doet krijg je dat (over het algemeen) niet zo snel. Als je dat een week of 2 vol houd krijgt hij het vanzelf wel door. Na die 2 weken gewoon af en toe!!! VIEL ERFOLG!!

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:55

natas101 schreef:
hay hay
als mijn pony zijn zin niet krijgt dan gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat steeds harder lopen en als ik hem dan zachter probeer te laten lopen om de tuigels iets meer aan trek gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat nog harder lopen ...hij heeft nu al door dat als als hij zijn hoofd heel hoog houd dat ik hem dan niet kan stoppen ....nu was mijn vraag...is het nu verstandig om met slof te gaan rijden of met helastiek... (mijn pony is wel nogmaar 3 en een half jaar...) Cool

Als mijn pony zijn zin niet krijgt... Denk je nou echt dat je pony daar mee bezig is? Met zijn zin krijgen? Kijk eerst na waarom hij z'n hoofd omhoog doet en dat is niet omdat ie zijn zin niet krijgt, dat is omdat zijn ruiter (jij dus) iets verkeerd doet of omdat ie ergens pijn heeft of omdat het zadel niet past of omdat het bit niet goed ligt, te klein of te groot is, whatever. Kijk EERST naar de oorzaak en niet zomaar een hulpteugel eraan hangen. Het beestje is nog hartstikke jong dus misschien snapt ze je wel gewoon niet.

Kijk eerst wat er aan de hand is en ga dan GOEDE les halen...