Toen kwam ik op haar rijden. Ze was supersupersnel maar na een paar maanden liep ze weer rustig en vertrouwde ze me, maar ze is nog stees bang voor de zweep en ik gebruik die ook niet (ze loopt tog snel zat?!?!)
Nu rijd ik sinds december met haar privéles en ben ik aan t leren haar aan de teugel te laten lopen. Ze weet wel hoe ze dr hoofd moet houden maar weet niet welke hulp daarbij hoort doordat ze altijd met elastieken is gereden door dat meisje.
Het heeft me een paar maanden gekost maar t lukt nu om na te laten geven in stap en met halthouden en kleine stukjes in draf; okeej ik moet nog steeds eerst veel figuren&overgangen rijden voor ze ontspant maar ik ben er al best trots op.
Nu het echte grote probleem: ze probeert steeds onder t werk uit te komen en pakt links heel erg vast... en geloof me een haflinger die elke week ook voor n kar staat is behoorlijk sterk.
Ik moet dus oefenen van mn instructrice meer druk op rechts te nemen en links te ontspannen, en ook meer ophoudingkjes vragen op rechts. Ik ben dan de hele les bezig met rechts los te werken en meer ophoudingkjes te geven aan de rechterkant om dr aan de teugel te krijgen. Met t vragen aan de teugel moet ik ook een lichte kuithulp geven om te zorgen dat ze niet te sloom loopt en aan t einde van de les reageert ze dan haast niet meer op mn drijfhulpen om bv aan te draven of door te laten lopen.
Als ze aand e teugel loopt laat ze links los maar zodra ze weer omhoogkomt heeft ze links weer vast.
De instructrice kwam met t idee een spoortje om te doen (zelf hebk dan t liefst een knopspoortje van 1,5 cm, die zijn niet té gemeen... misschien ook handig omdat ze op voltes ed door mn binnebeen heenvalt) of anders een zweepje (maar daar si ze bang voor).
Ik denk zelf ook dat een spoortje, zolang het dan dus bij t knopspoortje van 1,5 cm blijft (=paardvriendelijkst van alle sporen denk ik) helpt, ook om dan mooie voltes te maken.
Maar ik ben dus bang dat ze dan het bekende "dood voor het been" word en dat ze dan dus niet meer zonder kan....
:?:? En ik heb dus nog nooit met sporen gereden, en kvraag me af of t moeilijk is een drijf/stuurhulp te geven als je een spoortje aanhebt terwijl je toch niet t paard raakt met t spoortje... want misschien wordt ze niet dood voor mn been als ik een normale hulp kan geven en dan in kan grijpen met t spoortje als ze niet reageert... dat lijkt me namelijk t beste, dus gewoon een spoortje als zweepje gebruiken, alleen als t nodig is,,, dus kan da???
Ze is niet egt gevoelig en leerproces duurt langzaam omdat t een haflinger is en ze al 19 jaar is