telgang

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aiko

telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 10:56

Wat kan je doen om een paard dat gaat telgangen in de stap weer in een normale stap te krijgen?

xx_Irisje

Re: telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:37

mmh,
in stap weet ik neit,

degene die ik rijd doet het soms bij aanspringen in galop.
sosm parkeer ik m tegen het hek aan of drijf m flink door dat hij aanspringt in galop.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:11

Probeer hem een beetje te verzamelen en tegen je hand aan te rijden. Vooral ook niet te hard laten stappen.
Verder moet je hem gewoon wat sterker maken, zorgen dat die achterhand sterk word.
Die van mij doet het ook, als hij een heuveltje af moet, en als hij iets spannends ziet.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:39

xx_Irisje schreef:
mmh,
in stap weet ik neit,

sosm parkeer ik m tegen het hek aan of drijf m flink door dat hij aanspringt in galop.

hoe kan die nou telgangen in galop?

ons paard heeft dit ook, je moet er dus voor zorgen dat het eigelijjk een hele snelle stap word, maar dit kan je beter onder deskundige begeleiding doen

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:50

xx_Irisje schreef:
mmh,
in stap weet ik neit,

Waarom zou je hem daarop afstraffen dat ie neigt naar telgang?
Dat ie dat doet voor zo'n overgang komt door spanning en/of door een storing in de aanleuning. Enne.....telgang in galop Verward

@ TS

Wat ik hierboven al zei, de telgang komt vaak voor uit spanning in de stap, door een storing in de aanleuning of een veterinair probleem.
Voor de 1e 2 kun je er aan werken door m vrijheid te geven in de stap, hij moet op zn eigen benen lopen. Ik neem aan dat ie in t land wel zuiver stapt? Anders zou t wel een veterinair probleem kunnen zijn.
Dus geef lucht in je hand en laat m stappen, je kunt wat bijdrijven dat ie echt duidelijk gaat stappen, en zijn passen af gaat maken. Niet te veel verder doen. Als dat goed gaat in de vrije stap en mocht ie t dan nog wel doen in de wat geslotener stap, dan kun je t werken door veel te wenden en hem er aan te houden in de stap.
Ook wil werk over balken nog wel helpen, dan moet ie zn pas wel afmaken.
Suc6!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:21

Licht schoudervoor rijden Pling

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:28

trisca schreef:
Licht schoudervoor rijden Pling

Kwestie van recht richten, in alle gangen Haha!

Paarden die telgangen in de stap laten de rug vaak niet los. Probeer in de stap te schakelen, niet teveel aan je handrem zitten. Langzamer stappen helpt vaak niet, omdat paarden die dit doen vaak nog niet ontspannen genoeg zijn voor verzamelen.

Probeer hem te laten zakken in de middenstap, op je buitenteugel en je zit terugnemen, doe veel ontspanningsoefeningen.

Heel raar, maar de meeste paarden die telgangen kunnen juist tè goed stappen.

love_eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:30

mijne doet t wel eens in draf ik ga dan heeeel langzaam draven en dan gaat ie normaal Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:32

love_eros schreef:
mijne doet t wel eens in draf ik ga dan heeeel langzaam draven en dan gaat ie normaal Haha!

Dat is fysiek gezien niet helemaal mogelijk Haha!

In draf is de beenzetting zo dat telgang onmogelijk is...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:39

door schoudervoor wordt de viertact benadrukt en het ondertreden van het binnenachterbeen bevorderd. Bovendien moeten de paarden beter over de rug komen en gaan vaak rustigen en ontspannender stappen. Het help echt, veel leerlingen al mee geholpen en die zijn eraf.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:43

trisca schreef:
door schoudervoor wordt de viertact benadrukt en het ondertreden van het binnenachterbeen bevorderd. Bovendien moeten de paarden beter over de rug komen en gaan vaak rustigen en ontspannender stappen.

Mee eens Ja

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:23

verkeerd va mij beschreven :
hij doet het bij het aanspringen als ik naar de galop wil,
tuurlijk straf ik dat af, of straffen neem ik m daarvoor terug, het is namlijk neit wat van hem gevraagt word!

aiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 10:19

Allemaal bedankt voor de reacties.

En hij doet het alleen onder het rijden dus zal ook wat meer opletten met wat ik zelf allemaal doe.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:04

xx_Irisje schreef:
mmh,
in stap weet ik neit,

ze heeft het over dat hij het doet op het moment dat ze wil aanspringen, dus dat hij telgangt op het moment dat ze nog draaft

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:00

Nou komt de ijslanderfreak met een telganger dus ik weet wel beetje wat van:P
In telgang zetten ze vaak de rug vast,
Telgang kan nooit vanuit draf. In galop is het heel logisch want een echte telgang gaat nog harder dan de galop.
Je moet gaan verzamelen en rond over de rug rijdne, dan kan die ze rug namelijk niet meer vasthouden en dus ook niet meer telgangen Knipoog succes