Hoe kan je je pony rechtrichten??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Hoe kan je je pony rechtrichten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 10:27

Hallo, de titel zegt het al, hoe kan je je pony rechtrichten?? Want ik lees in heel veel topics (ook in een paar die ik zelf heb gestart) dat je je pony eerst recht moet richten.. Maar kan iemand mij misschien duidelijk uitleggen hoe je dat dan moet doen?? Alvast bedankt!

kus Eva.

Kafue

Re: Hoe kan je je pony rechtrichten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:34

Rechtrichten is zoals de naam al zegt het plaatsen van de voorhand precies voor de achterhand. Dus als je paard met zijn kont naar binnen loopt moet je het paard zijn voorhand voor de achterhand rijden.

Rechtgericht lopen is inderdaad een voorwaarde voor het verdere werk. Maar nog belangrijker zijn natuurlijk takt, aanleuning en het aannemen en uitvoeren van jouw hulpen en impuls of schwung. Rechtrichten is niet voor niets pas het vijfde punt in de rij. De voorgaande punten zijn een voorwaarde voor het rechtrichten. Rechtrichten is ook geen doel het is een voorwaarde om verder te kunnen met het werk op bijvoorbeeld twee hoefslagen of verzameling.

In de les kun je je instructeur of instructrice prutsmuts naar vragen. Ieder paard of pony is van nature aan iets scheef. Helemaal weg krijg je dit ook niet maar je kunt het beduidend verbeteren. De mooiste scheefheid kun je altijd zien bij een hond als die draaft die loopt altijd erg scheef zo een paard of pony ook.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 12:18

Kafue schreef:
Rechtrichten is zoals de naam al zegt het plaatsen van de voorhand precies voor de achterhand. Dus als je paard met zijn kont naar binnen loopt moet je het paard zijn voorhand voor de achterhand rijden.

Rechtgericht lopen is inderdaad een voorwaarde voor het verdere werk. Maar nog belangrijker zijn natuurlijk takt, aanleuning en het aannemen en uitvoeren van jouw hulpen en impuls of schwung. Rechtrichten is niet voor niets pas het vijfde punt in de rij. De voorgaande punten zijn een voorwaarde voor het rechtrichten. Rechtrichten is ook geen doel het is een voorwaarde om verder te kunnen met het werk op bijvoorbeeld twee hoefslagen of verzameling.

In de les kun je je instructeur of instructrice prutsmuts naar vragen. Ieder paard of pony is van nature aan iets scheef. Helemaal weg krijg je dit ook niet maar je kunt het beduidend verbeteren. De mooiste scheefheid kun je altijd zien bij een hond als die draaft die loopt altijd erg scheef zo een paard of pony ook.

Thanks! Ik denk dat ik m'n instructrice er maar eens naar ga vragen. Maar ehm.. hoezzo prutsmuts?? Vork

kuzz eva

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:04

typefoutje denk ik!! H O E R ipv hier!!! Haha!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:59

_Romana_ schreef:
typefoutje denk ik!! H O E R ipv hier!!! Haha!

Daar moest ik ff over nadenken maar t kwartje is gevallen Haha!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:03

mijn pony was ook erg scheef, ik kan hem nu rechtrichten. Mijn instructrice zegt altijd, met je binnenbeen naar je buitenhand rijden. Gooit hij zijn kont naar binnen, dan zet hij dus eigenlijk de schouder naar buiten en dat is meestal het moeilijkste voor mensen om door te hebben. Dat was voor mij iig wel zo. Je moet dus de buitenschouder begrenzen met je teugel en je binnenbeen drijft je pony weer recht. Zo heb ik het geleerd iig. Ook kan schoudervoor goed helpen tegen scheefheid. Je zet dan de schouder (en dat kan in elke gang, ik rij heel vaak schoudervoor in galop omdat ,mijn pony daar het meest scheef in was.) een stukje naar binnen. Ook op de volte doe ik veel zijn kont iets naar buiten drijven, op een volte is het het moeilijkste een paard recht te houden. Je verbuigt al snel je paard; je neemt dan teveel stelling naar binnen, zodat hij de schouder naar buiten zet en de kont weer naar binnen.