longeren voor rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krientje

longeren voor rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 17:25

Mijn pony is de laatste tijd een beetje vervelend te rijden. Bij het losrijden duurt het ontzettend lang voor hij een beetje soepel is en ontspant. Ik rij al veel overgangen en voltes en slangevoltes e.d., maar hij laat gewoon niet los in zijn lijf. Het lijkt net of hij wat blokkeert en er dan niet zoveel zin meer in heeft.

Nu hoorde ik een keer een springruiter zeggen dat hij zijn paarden longeerde voor het rijden. Doen jullie dat ook en wat zijn de resultaten? Hebben jullie anders nog meer tips om hem soepeler te maken?????

Biepje

Re: longeren voor rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:37

als een paard echt te druk is en je weet dat het beter is dat hij wat stoom afblaast, zet ik ze wel eens aan de longe voor ik ga rijden.

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:17

Je kunt hem wel longeren om hem wat losser te maken. Maar maak hem hiermee niet te moe.
Longeer hem bijvoorbeeld met een halsverlenger zodat hij zijn rug loslaat.

Misschien dat je toch ietwat spanning krijgt door veel overgangen te rijden, met een sterk drafje en grote voltes/gebroken lijnen lukt het misschien wat beter, laat hem ook goed buigen en stellen op beide handen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:49

Meestal zie je t idd bij jonge of hete paarden.
Maar waarom niet voor jou?
Longeer je m wel eens gewoon een keer door de week zeg maar? Is ie de dag na t longeren dan ook fijner te rijden?
Ik zou zeggen probeer t maar. Dan weet je hoe hij er op reageert.
Als hij door t longeren (niet te lang) losser en ontspannener door zn lijf gaat, waarom dan niet?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:29

Ik deed het vroeger heel vaak, gewoon voor het rijden tien minuutjes longeren in draf en met een bijzetteugeltje eraan. Daarna liep ze altijd super soepel.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:47

Ik deed het ook wel eens, en het is echt lekker.
Je stapt erop, en je rijd weg. Ze was hartstikke los enzo, en ook nog eens rustig. (Normaal dus niet Tong uitsteken )

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:26

Ik doe het ook de laatste tijd heel erg veel, het is vooral voor paarden die wat langer nodig hebbenom op te warmen wel heel fijn hoor, en ze ontspannen vat makkelijker als de eerste frissigheid er aan de longeerlijn af is. 10/15 minuuten longeren zorgt er vaak voor dat ik wat lekkerder rijd.
Gewoon een paar keer proberen dan weet je vanzelf of het voor jou p[aard ook fijner is.

Zo niet zou ik toch even een DA of Fysio laten kijken of er niet iets dwars zit waardoor hij zo loopt in het begin.

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 08:04

Hoe komt het dat je pony niet ontspant/loslaat? Doordat hij gespannen is? Als je hem longeert kan die die spanning wel kwijt!
Dus probeer het maar als ik jou was zal ik wel even iets van een bijzet of slofteugel of iets dergelijks opdoen. Anders heeft hij het wel heel makkelijk. En daardoor is hij mooi ontspannen als jij er opgaat. Bij mij heeft het zo altijd nog gewerkt!!!...suc7 ermee!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 08:20

ik doe het af en toe bij obartja.

ik merk wel verschil, na het longeren is ze veel rustiger, dan dat ik het niet doe.

Maar ik heb het deze week niet gedaan, omdat ik les heb gehad, en toen was ze ook rustig (ik fokte haar eerst beetje op, zonder ddat ik het door had, en zij fokte zich zelf ook op. nu heb ik de tip, om te denken, hooooooooooo hooooooo, helpt echt!)

je kan het wel gaan proberen.
xxiezz

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:50

Ik longeer niet voor het rijden. Als je je losrijd moet je zeker 10 minuten aan de lange teugel stappen en dan [as pak je de teugel op en ga je in stap aan het werk, niet in de houding dwingen maar gewoon stappen, volte, beetje wijken als ze dat kan, gebroken lijnte, halthouden en dergelijke niks niet moeilijk.
Dan ga je fijn draven en als je dat aankunt direct draf doorzitten, voltes, en dergelijke , gebroken lijn en continue vragen en nageven als pony nageeft. Het kan nl. ook een fase zijn waar ze doorheen moet. Ook in galop.

Ik heb momenteel hetzelfde probleem, ik rijd sinds drie dagen weer in de buitenbak, en gelukkig gisteren les gehad en het probleem ligt ij mij ik wil het tempo te laag leggen en trek te veel terwijl ik hem niet genoeg met been en zit drijf.
Dus tip twee is niet trekken!!! En normaal tempo aub.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:59

ik longeer zowat altijd voor het rijden
ze ontspant dan sneller en is al lekker opgewarmt
ik voel het verschil ook meteen als k niet longeer of wel
en ze kan lekker der energie kwijt