kruisgalop ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarajevotje

kruisgalop ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:33

hoi,
wel ik heb dus een pony en als ik aangallopeer en ze zit in de juiste galop en ik kom in een wending verspringt ze steeds naar kruisgalop !!
mijn instructeur zei dat het oftewel was omdat ze gewoon eens wilde proberen iets uit te huilen oftewel was het omdat mijn zit in de wending mss wat veranderde . Ik had het dus ook aan mijn instructeur van mijn vereniging gevraagd en die zei dat mijn houding (benen, handen, zit , .. ) helemaal hetzelfde bleven in de wending !
Nu weet ik het echt niet meer maar het is wel behoorlijk lastig als ik op wedstrijd ga Verward
(hulp hulp)

nu alvast bedankt
greetz jolien

ilya

Re: kruisgalop ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:00

kan ook best dat je paardje zelf gewoon wat dwars zit.
Anders moet je hem eens naar de fysio doen.
Doet ie het op beide handen?

sarajevotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 17:40

jep alle 2 de handen

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:18

nou lekker op een volte aangalopperen en op de volte blijven en proberen het probleem te verhelpen (probeer goed op je zit te letten en de probeer eens wat meer of juist minder stelling enz enz)

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:24

fiysiotherapie kan helpen, maar dit dan als lapmiddel en is zeker niet blijvend . Als je paard in verkeerde of kruisgalop valt is dit omdat het paard zijn evenwicht niet kan vinden. Het paard dat uit evenwicht is kan niet in de juiste galop blijven omdat dit een veel te moeilijke houding is en daarom verspingt naar kruisgalop. Het beste wat je kan doen is je paard in balans te rijden, dat het op eigen benen moet lopen. Hier spreken we dan over het rechtrichten van paarden( wat ieder paard trouwens nodig heeft).

veel succes
Laatst bijgewerkt door Apple op 27-03-05 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:45

mischien is het een idee geen idee hoor... verzin ma wat:

zet hem eens op de volte in galop
tussen B en E en dan ga je de volte langzaam ''verplaatsen'' richting A of C (dus niet in een keer maar doe er een paar rondjes over.....)

ik weet nie of het werkt ma je kan het proberen Ach gut

groetjes

laat weten hoe het afloopt...

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:57

Sorry, niet persoonlijk bedoeld maar ik vind t een beetje vaag dat je instructeur hier niet verder op in speelt.
Jij geeft t probleem aan, hij bekijkt t en zegt vervolgens alleen dat je qua zit/handen/hulpen niet veranderd in zo'n wending.
En zoek vervolgens niet naar een oplossing hier voor Verward

Waarschijnlijk raakt ie in zo'n hoek/wending wat uit balans en spring dan achter over om zich zelf staande te houden.
Probeer m dus de eerste tijd nog niet te veel zo'n hoek in te rijden maar rond ze wat af. En blijf m daar in ondersteunen dus je binnenbeen op de singel en je buitenbeen achter de singel aangesloten houden. Niet te veel buiging vragen en zelf er ontspannen boven blijven zitten. Je moet hem helpen met zn balans.
Door je buitenbeen duidelijk achter de singel te houden samen met contact onder je buitenteugel belemmer je eigenlijk het buiten achterbeen om ver naar voren te springen. Als ie dat wel doet springt ie over en zit ie gekruist. In t begin nog niet te veel wenden in die galop, leer m eerst goed op zn eigen benen te galoperen.

En, zolang dit probleem er nog inzit in jullie rijden lijkt t me niet zo veel zin hebben om te starten. Dus werk dit eerst lekker thuis (of op les) uit.

Is t nog een jonge pony? Lang/kort onder t zadel? Zit dit probleem er altijd al in of sinds kort?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:56

Het overspringen van de galop is allereerst een balansprobleem die dus meestal door de ruiter veroorzaakt wordt.

Voorwaarde is dus dat je ervoor zorgt dat je echt alle hulpen hetzelfde houd. Dat betekend de binnenhand vraagt de stelling de buitenhand regelt het tempo, werk er niet mee terug laat die hand op de plaats, binnenhand ook sta toe dat de galopsprong afgemaakt wordt. Heel belangrijk en vraag ter ondersteuning iedere keer weer het aangalopperen iedere pas opnieuw vragen dus buitenbeen 8er de singel en binnenbeen erop. Iedere pas onpnieuw ondersteunen en heel stil blijven zitten anders verstoor je de balans.

sarajevotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 11:02

allemaal heel erg bedankt ik zal zien wat ik eraan kan doen !
mijn pony is 3, bijna vier en nog maar 5 maanden onder het zadel

groetjes jolien
(heel erg bedankt)

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:18

Pfff..waar ken ik dat ook al weer van...van mijn vorige pony!!!! die deed het als ze geen zin had. bij mij hielp het als ik dan weer terug ging naar de draf en daarna weer rustig de tijd nam om weer een overgang te maken. Als ik het zo hoor denk ik niet dat het bij jou helpt maar ik dacht laat ik het toch maar ff zeggen je weet maar nooit!!!!! Haha!

-XxX-

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 12:50

Hoi,

ik weet niet of je hier wat aan hebt maar je pony kan nog niet zo goed galloperen en wat ik bij mijn pony heb gedaan om het haar wel goed te leren is in het bos haar leren galloperen want dan hoeft ze alleen maar rechtdoor en dat is makkelijk voor ze.

groetjes Suzanne