overkruisde galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

overkruisde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 11:03

Ik heb nu al een paar keer 11/12x op mijn pas beleerde paardje gereden. De eerste galop ging goed. een paar daagjes geleden heb ik echt wat serieuzer gereden op m'n paardje en heb gewoon gereden zoals ik een van mijn pony's ook altijd reed. Veel figuren rijden, vaak van hand veranderen, vooral veel voltes rijden en die vergroten en verkleinen. De galop heb ik toen wat meer geoefend dan eerst. Dat ging wel redelijk alleen ging ze hard draven en dan sprong ze pas aan als ze echt in middendraf zat. Ik zit nog niet door omdat ze pas 3maanden onder het zadel is en ik gehoord heb dat doorzitten pas later mag dus dat is voor mij dan ook wel vrij lastig als ze half in galop en draf zit want dan ben ik nog aan t lichtrijden..en dan raak ik een btje uit balans door die galop sprongen erdoor heen.Ik heb haar toen later wel weer terug in een rustig drafje gezet en heb het opnieuw geprobeert dat ging prima.

De volgende dag was ik minder tevreden. Ik zette haar weer in galop heb t ookal in de hoeken geprobeerd om haar daar aan te laten springen maar dat waren dan een paar sprongetjes en dan ging ze helemaal zijwaarts de bocht en daarzo bij de A die hele zijde zijwaarts galoperen. Hoe krijg ik haar recht?binnebeen eraan houden ofzo? Ook zat ze een aantal keren in de verkeerde galop en in de overkruisde galop. Mijn vragen zijn hoe krijg ik haar in een normale galop dat ze niet overkruisd gaat of zijwaarts de bochten maakt. En dat ze niet meer in de verkeerde galop aanspringt. Als ik dat merkte dat ze fout zat nam ik haar terug en probeerde ik het opnieuw maar het ging steeds fout.Hebben jullie wat tips?

Let_be

Re: overkruisde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:14

Als je een jong paard aan het beleren bent zo ik zeker een instructeur nemen!!!

Je kunt ze namelijk kweken of breken!!

Je kunt met 1x iets verkeerd doen een heel probleem laten ontstaan. Dus proffessionele hulp is zeker gewenst!

Het is moeilijk te helpen met een jong paard vanaf een verhaaltje....

Echt neem een instructeur, voorkomt een hoop problemen!

Niet om te zeggen dat JIJ niet kan rijden, maar je moet zo oppassen met jonge paarden.

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:18

elmiran schreef:
Ik heb nu al een paar keer 11/12x op mijn pas beleerde paardje gereden. De eerste galop ging goed. een paar daagjes geleden heb ik echt wat serieuzer gereden op m'n paardje en heb gewoon gereden zoals ik een van mijn pony's ook altijd reed. Veel figuren rijden, vaak van hand veranderen, vooral veel voltes rijden en die vergroten en verkleinen. De galop heb ik toen wat meer geoefend dan eerst. Dat ging wel redelijk alleen ging ze hard draven en dan sprong ze pas aan als ze echt in middendraf zat. Ik zit nog niet door omdat ze pas 3maanden onder het zadel is en ik gehoord heb dat doorzitten pas later mag dus dat is voor mij dan ook wel vrij lastig als ze half in galop en draf zit want dan ben ik nog aan t lichtrijden..en dan raak ik een btje uit balans door die galop sprongen erdoor heen.Ik heb haar toen later wel weer terug in een rustig drafje gezet en heb het opnieuw geprobeert dat ging prima.

De volgende dag was ik minder tevreden. Ik zette haar weer in galop heb t ookal in de hoeken geprobeerd om haar daar aan te laten springen maar dat waren dan een paar sprongetjes en dan ging ze helemaal zijwaarts de bocht en daarzo bij de A die hele zijde zijwaarts galoperen. Hoe krijg ik haar recht?binnebeen eraan houden ofzo? Ook zat ze een aantal keren in de verkeerde galop en in de overkruisde galop. Mijn vragen zijn hoe krijg ik haar in een normale galop dat ze niet overkruisd gaat of zijwaarts de bochten maakt. En dat ze niet meer in de verkeerde galop aanspringt. Als ik dat merkte dat ze fout zat nam ik haar terug en probeerde ik het opnieuw maar het ging steeds fout.Hebben jullie wat tips?

Bij jongen paarden is het heel normaal dat ze in het begin veel verkeerd en gekruist aanspringen.
Niet alleen omdat ze overal nog wat in bevestigd moeten worden, maar ook omdat de spieren gewoon nog niet goed getraint zijn.
Het is dus heel logisch dat het de tweede dag wat minder ging als de eerste omdat hij waarschijnlijk gewoon een beetje spierpijn had.

Als ze verkeerd aanspringen moet je inderdaad terug nemen (niet afstraffen!) en opnieuw proberen, maar ga niet tot in den treure die gallop oefenen.
Daardoor maak je zowel voor je zelf als voor je paard de gallop een hele stresvolle oefening.
Laat dat eerst gewoon een beetje links liggen en richt je meer op het draven.
Die spieren worden ook sterker door gewoon veel te draven.

succes er mee!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:20

met het voorgaande bericht ben ik het eens. een jong paard beleren is echt niet zo makkelijk. bovendien kan degene die je dan les geeft vanaf de grond bekijken wat er fout gaat of wat juist goed gaat.
uit je verhaal kan ik een beetje opmaken wat het probleem is maar het blijft gissen. ik denk dat ten eerste je paard nog niet voldoende kracht heeft en ten tweede dat het paard scheef is. dit kun je het beste oplossen door er een deskundig iemand erbij te halen die jouw probleem met jou kan verhelpen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:27

ze is nu 3maanden onder het zadel, in draf loopt ze goed daar ben ik ook heel tevreden over. Ik wil ook zeker wel lessen gaan volgen als mijn paard weer thuis staat alleen is het voor mij heel moeilijk om hier een instructrice te vinden Verdrietig Ik heb ook al een aantal keren les gehad van iemand die daar werkt, toen ging de galop wel goed. Ik ga er zo weer op rijden dus dan doe ik wel wat rustiger aan misschien heeft ze inderdaad wel spierpijn, ze werd verder wel elke dag gereden kan me haast niet voor stellen dat ik meer van haar vraag dan die man die haar normaal rijd.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:27

klomp schreef:
met het voorgaande bericht ben ik het eens. een jong paard beleren is echt niet zo makkelijk. bovendien kan degene die je dan les geeft vanaf de grond bekijken wat er fout gaat of wat juist goed gaat.
uit je verhaal kan ik een beetje opmaken wat het probleem is maar het blijft gissen. ik denk dat ten eerste je paard nog niet voldoende kracht heeft en ten tweede dat het paard scheef is. dit kun je het beste oplossen door er een deskundig iemand erbij te halen die jouw probleem met jou kan verhelpen.

Ja inderdaad wat hier verteld word ben ik het mee eens. Ga zelf niet lopen tobben en lopen gissen... haal iemand erbij die je hierbij kan helpen en jou uit kan leggen wat je paard doet, hoe de beenzetting, buiging enz is.
In mijn onderschrift zie je wat links met handige tips voor rechtrichten, succes ermee.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:36

Bets schreef:

Ja inderdaad wat hier verteld word ben ik het mee eens. Ga zelf niet lopen tobben en lopen gissen... haal iemand erbij die je hierbij kan helpen en jou uit kan leggen wat je paard doet, hoe de beenzetting, buiging enz is.
In mijn onderschrift zie je wat links met handige tips voor rechtrichten, succes ermee.
[/quote]

alleen je onderschrift is weg...haha!!

de link is www.hoefkatrol.nl

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:40

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:42

haha oke bedankt...ik ga ff kijken Lachen ga vandaag weer rijden dus ben benieuwd of het nu beter gaat, ik hoop dat t gewoon spierpijn was.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 12:09

Ik heb gisteren weer gereden. Ben er echt heel tevreden over ik denk dat het toch spierpijn is dat ik net iets meer van haar vraag dan de man die haar normaal rijd als ik er niet ben, of dat ik zelf niet goed recht zat....heb er gisteren heel goed op gelet. Normaal ging ze dan hard draven en dan sprong ze in galop en nu kreeg ik d'r vanuit een rustig drafje in galop Haha! gelijk ook in de goede galop, in de bochten heb ik goed op m'n houding gelet ik dacht mischien lag het daaraan dat ze scheef door de bocht ging. Draf ging ook super, heb dit keer de teugel niet meer zo strak gehouden(moest van die man die haar beleerd heeft wel) en ze begon gelijk wat ontspannender te lopen OK dan! en uiteindelijk zelfs na te geven, ik hoefde er bijna niks meer voor te doen en zelfs in de galop liep ze dit keer niet meer met d'r koppie hoog in de lucht.

Hoelang rijden jullie ongeveer met een jong paard als ie 3maanden onder het zadel is? ik rijd nog niet eens een uurtje, stap vaak tussen door omdat ik zelf al lang niet meer gereden had en dus al snel moe was Bloos

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:29

elmiran schreef:
Hoelang rijden jullie ongeveer met een jong paard als ie 3maanden onder het zadel is? ik rijd nog niet eens een uurtje, stap vaak tussen door omdat ik zelf al lang niet meer gereden had en dus al snel moe was Bloos

Hangt er een beetje vanaf wat je doet.
je kan gerust een uur op buitenrit, maar ik rijd in het begin meestal maar 3 kwartier in de les mee.
Als ik prive les heb, dan maar een halfuurtje.
Als ik gewoon zelf in de bak train, dan wisselt het van 20 minuten tot 3 kwartier.
Soms sla ik ook wel eens gewoon een dag over.
Ik heb wel eens het gevoel dat ze het beter snappen nadat ze er een dag over "nagedacht" hebben.
Ik heb gelukkig wel altijd ook goeie begeleiding gehad in het trainen van jonge paarden, want soms kom je er zelf gewoon niet uit.
Als ik jou was dan zou ik dat ook zeker gaan zoeken.
Al is het alleen maar om antwoord te krijgen op dit soort vragen.

veel succes er mee!