Mijn paardje loopt sinds een tijdje netjes nageeflijk , alles gaat keurig op ontspanning en voorwaarts rijden.
Ze draagt netjes haar eigen hoofd en ik heb totaal geen gewicht in m'n handen.Perfect zou je denken........niet dus. Zodra ze eenmaal een minuut of 5 netjes nageeflijk / aan de teugel loopt , gaat ze ontzettend aan het "headbangen"
omhoog en omlaag slaan met haar hoofd. Ik heb alles al geprobeerd , teugels losser , teugels meer op contact , meer drijven , minder drijven........niets helpt en het lijkt alleen maar erger te worden. Ik ben nu aan het overwegen om TIJDELIJK een thiedeman te gebruiken , maar dat werkt wel in als ze haar hoofd te hoog houd, maar voorzover ik weet niet zodra ze het omlaag houd......dus ben ik bang dat dit ook niet een goede hulp zou zijn.
Tijdens het longeren zet ik haar meestal bij met stootteugels (vrij los zodat ze zelf de oplossing moet zoeken) en dan houd ze haar hoofd wel langer stil. Zodra het eenmaal naar 20 minuten tot een halfuur gaat lopen , begint ze weer wel, maar minder erg dan onder het zadel. Hier maak ik me minder druk om omdat ze nog niet zo lang zo netjes loopt dus vind ik het niet gek dat ze een keer haar hals zou willen strekken.
Wie o wie heeft er tips of adviezen wat ik nog meer zou kunnen proberen. Gaan rijden met de stootteugels vind ik geen optie omdat ik ze tijdens het rijden erg eng vind. En zou een thiedeman kunnen helpen of niet ?
Ze doet het zowel in stap als in draf. In galop rijd ik haar nog niet echt nageeflijk.
nu. Maar dat doet ze ook gewoon netjes.
buitenteugel is voor ophoudingen om het tempo te regelen (in combinatie van zit en been)