"Headbangen" bij het nageven , wie heeft er tips ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

"Headbangen" bij het nageven , wie heeft er tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 16:45

Hallo ,

Mijn paardje loopt sinds een tijdje netjes nageeflijk , alles gaat keurig op ontspanning en voorwaarts rijden. Haha! Ze draagt netjes haar eigen hoofd en ik heb totaal geen gewicht in m'n handen.
Perfect zou je denken........niet dus. Zodra ze eenmaal een minuut of 5 netjes nageeflijk / aan de teugel loopt , gaat ze ontzettend aan het "headbangen" Rock-on, dudes! omhoog en omlaag slaan met haar hoofd. Ik heb alles al geprobeerd , teugels losser , teugels meer op contact , meer drijven , minder drijven........niets helpt en het lijkt alleen maar erger te worden.
Ik ben nu aan het overwegen om TIJDELIJK een thiedeman te gebruiken , maar dat werkt wel in als ze haar hoofd te hoog houd, maar voorzover ik weet niet zodra ze het omlaag houd......dus ben ik bang dat dit ook niet een goede hulp zou zijn.

Tijdens het longeren zet ik haar meestal bij met stootteugels (vrij los zodat ze zelf de oplossing moet zoeken) en dan houd ze haar hoofd wel langer stil. Zodra het eenmaal naar 20 minuten tot een halfuur gaat lopen , begint ze weer wel, maar minder erg dan onder het zadel. Hier maak ik me minder druk om omdat ze nog niet zo lang zo netjes loopt dus vind ik het niet gek dat ze een keer haar hals zou willen strekken.

Wie o wie heeft er tips of adviezen wat ik nog meer zou kunnen proberen. Gaan rijden met de stootteugels vind ik geen optie omdat ik ze tijdens het rijden erg eng vind. En zou een thiedeman kunnen helpen of niet ?
Ze doet het zowel in stap als in draf. In galop rijd ik haar nog niet echt nageeflijk.

klomp

Re: "Headbangen" bij het nageven , wie heeft er ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:54

het kan zijn dat je paard nog moet wenen aan de nieuwe manier van lopen...

zijn je handen stil genoeg en je geeft aan dat hij heel licht is in je handen, maar heb je nog wel contact? volgt het paard je handen???

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 17:17

klomp schreef:
het kan zijn dat je paard nog moet wenen aan de nieuwe manier van lopen...

zijn je handen stil genoeg en je geeft aan dat hij heel licht is in je handen, maar heb je nog wel contact? volgt het paard je handen???

M'n handen zijn voor zover ik weet echt stil genoeg , ik heb nog steeds contact. Maar wat bedoel je precies met volgt het paard je handen? Heb nog nooit gehoord van die "uitdrukking"

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:20

daar bedoel ik mee dat je het paard zijn nek kan uitschuiven zonder dat het paard zijn activiteit in de achterhand verliest en je licht contact behoud en dat ie dus niet gaat hangen. hij volgt als het ware je hand. het paard blijft over de rug lopen en spant zijn buikspieren aan.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:22

Shayla schreef:
M'n handen zijn voor zover ik weet echt stil genoeg , ik heb nog steeds contact. Maar wat bedoel je precies met volgt het paard je handen? Heb nog nooit gehoord van die "uitdrukking"

Als jij je hand naar voren steekt, volgt hij deze dan.... dus volgt hij met zijn hoofd jouw handen, of blijft hij hetzelfde lopen als eerst met gevolg dat jij geen druk meer hebt!

Dus als jij je handen naar voren steekt, dan moet je pony ook zijn hoofd naar benen/voren doen.. net wat jij wilt

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 18:40

Oke , ik snap het ! Haha! Bedankt voor de uitleg, voel me wel een beetje Blond nu. Maar dat doet ze ook gewoon netjes. Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:19

Als ze haar hoofd naar boven/beneden doet, je binnenhand sluiten. Doet ze haar hoofd goed? Je hand weer openen.
Mijn pony doet het ook. Maar het gaat steeds beter hierdoor. Het kan ook zijn dat ze iets meer druk wilt, maar meestal is het een beetje vervelen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:41

Shayla schreef:
Hallo ,

Mijn paardje loopt sinds een tijdje netjes nageeflijk , alles gaat keurig op ontspanning en voorwaarts rijden. Haha! Ze draagt netjes haar eigen hoofd en ik heb totaal geen gewicht in m'n handen.
Perfect zou je denken........niet dus. Zodra ze eenmaal een minuut of 5 netjes nageeflijk / aan de teugel loopt , gaat ze ontzettend aan het "headbangen" Rock-on, dudes! omhoog en omlaag slaan met haar hoofd. Ik heb alles al geprobeerd , teugels losser , teugels meer op contact , meer drijven , minder drijven........niets helpt en het lijkt alleen maar erger te worden. Ze doet het zowel in stap als in draf. In galop rijd ik haar nog niet echt nageeflijk.

Ik heb precies hetzelfde, mijn instructrice zei dat ik mijn pony met de buitenhand nageeflijk moest laten lopen, en als ze dan nageeflijk liep moest ik zegmaar ook na geven. Alleen als ik dat deed dan ging ze gewoon weer terug..:S en soms loopt ze ook wel een poosje mooi door, maar daarna begint ze dan ook te 'headbangen':p En das niet fijn, dus ik blijf dit topic ook maar even volgen.. (trwns ik rij haar in de galop ook nog niet nageeflijk..)

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:05

Met een thiedeman zou ik zeker niet gaan rijden.
Mijn ervaring met een thiedeman is dat ze juist bijna altijd aanleuning naar boven zoeken zeg maar.
(dus inplaats van van bovenaf op het bit te "leunen", tillen ze hem omhoog)
Ze lopen wel in de krul maar ze gebruiken niet de goeie spieren waardoor je een onderhals krijgt en je wilt juist die bovenhals trainen.
Bovendien kun je ze op langer termijn helemaal vast rijden omdat ze hun rug daardoor ook niet goed gebruiken.
Als je paard met een buitenrit erg sterk is dan wil het nog wel eens een uitkomst zijn.

Als ik jou was dan zou ik allereerst gewoon goed les nemen en eventueel eens met een slofteugel proberen te rijden.
Denk er wel om dat als je dat nog nooit gedaan hebt, dat je er dan goed begeleiding in krijgt. (bijvoorbeeld eerst alleen met slof rijden als je les hebt)

heel veel succes er mee
Laatst bijgewerkt door Oscar op 26-03-05 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige quote van bericht topicstarter verwijderd.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:15

Eefske schreef:
Ik heb precies hetzelfde, mijn instructrice zei dat ik mijn pony met de buitenhand nageeflijk moest laten lopen, en als ze dan nageeflijk liep moest ik zegmaar ook na geven. Alleen als ik dat deed dan ging ze gewoon weer terug..:S en soms loopt ze ook wel een poosje mooi door, maar daarna begint ze dan ook te 'headbangen':p En das niet fijn, dus ik blijf dit topic ook maar even volgen.. (trwns ik rij haar in de galop ook nog niet nageeflijk..)

met de buitenteugel laat je je paard niet nageeflijk lopen dit doe je met de binnenteugel Knipoog buitenteugel is voor ophoudingen om het tempo te regelen (in combinatie van zit en been)

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:23

Mijn paard deed dat in het begin ook, en bij hem was het een kwestie van balans. Hij had moeite met de juiste balans vinden en met zijn achterhand onderbrengen. Dit had ook te maken met de weinige bespiering die hij toen nog had. Nu, 3 maanden later en verder in z'n training, doet hij het niet meer.

sarajevotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:38

Mijn pony had vroeger precies hetzelfde
we hebben toen een tandarts laten komen en bleek dat mijn pony haken op zn tanden had !
na dat de tandarts die dan had afgevijld ging het vééél beter !

grtz jolien

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:46

Probeer ook te bedenken waar het eventueel anders nog aan zou kunnen liggen, is er iets veranderd in de situatie, zit alles verder goed. Paardje wat ik ken heeft bijvoorbeeld zonlicht allergie, die is in de zomer niet buiten te rijden zonder speciale vliegenkap want gaat gigantisch met het hoofd schudden dan.
Veel succes ermee in ieder geval, weet ook zo gauw geen oplossing.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:52

Natuurlijk de tanden nakijken, misschien ligt 't daaraan. Verder moet je ook opletten, dat zodra je paard nageeflijk loopt, jij ook ontspant in je hand. Als je paard goed loopt, maar het idee heeft dat jij nog meer vraagt, zal ze natuurlijk protesteren.

Met thiedemann rijden wordt wel weer heel eng afgeschetst... Is het natuurlijk ook, in de verkeerde handen, maar dat geldt evengoed voor 'n slofteugel. Maar een paard kan met thiedeman om ook nog heel goed alle kanten op met z'n hoofd. Met slof is het wel wat minder, omdat je dan direct de hulpteugel in je handen hebt, ipv alleen maar via je teugels. Maar een zelfde effect als de slof zou in dit geval de martingaal hebben (maar die is veel makkelijker in gebruik).

Ik zou proberen, zodra ze gaat headbangen, haar uit te laten schuiven (dus de hals verlengen). Gewoon even een pauze van 't nageeflijk lopen. Als ze het gewoon nog moeilijk vindt, kan ze het zo rustig aan oefenen.

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:59

Als een paard gaat headbangen is dit omdat hij zijn rug wil losgooien.
Dit is een fout van een groot antal ruiters, ze willen een paard zien met een mooi opgekrulde hals en mooi afgeknikt. Maar ze vergeten het belangrijkste DE RUG ONTSPANNEN! het is niet omdat je zijn hoofd naar beneden krijgt dat hij zijn rug onspand, maar het is wel zo als ja een paard zijn rug onspant zal hij zijn hoofd laten zakken. Alle hulpteugels zijn marteltuigen voor paarden, deze werken met dwang en werken totaal niet ontspannend . Zijn hoofd gaat hij mss wel "mooi houden" maar hij gaat zijn rug NIET ontspannen. En daarom gaat een paard headbangen!

Het enige en juiste wat men dus moet doen is zijn rug ontspannen, dit doormiddel van het paard recht te richten. Want een niet rechtgericht paard zal zich nooit volledig ontspannen.

veel succes
Laatst bijgewerkt door Apple op 27-03-05 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:14

Dit headbangen is volgensmij gewoon pullen.

Pullen ontstaat door spierpijn in de nek, maar zodra het paard merkt dat hij een langere teugel krijgt door het pullen, dan word het een slechte gewoonte.

Gebruik de tips hierboven, maar als je merkt dat het gewoon een slechte gewoonte is moet je hem/haar wel corrigeren!
Dus sterk drijven, en misschien een corrigerende stemhulp erbij.

Ook kun je elke 10 minuten even halsstrekken, maar dan mag hij/zij niet je teugels uit de handen trekken, anders heb je er niks aan.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:18

klomp schreef:
Eefske schreef:

met de buitenteugel laat je je paard niet nageeflijk lopen dit doe je met de binnenteugel Knipoog buitenteugel is voor ophoudingen om het tempo te regelen (in combinatie van zit en been)

ohw.. Vork

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:27

Als ik het zo lees denk ik dat je paardje nog niet zo lang gevragd wordt om in de houding te gaan en nagevelijk te lopen.
Dit betekent dat het paard nog moeite heeft zo lang zijn hoofd op een dergelijke plaats te houden.
Probeer zelf maar eens bijvoorbeeld met een arm een zware emmer te tillen, als het zwaar wordt gaan je spiren trillen uit vermoeidheid. Zo gebeurd het ook met de hals en het hoofd van je paard.

Belangrijk is dus nog niet te lang een bepaalde houding te eisen maar deze houding veelvuldig af te wisselen met een iets langere teugel.
\Hulpteugels raad ik af, je beduvelt jezelf en het paard heeft er niets aan.
Spieren train je door aanspanning en oprekken, dus in de houding en lange teugel.
Envooral vriendelijk in de handen dus vragen en ontspannen nageven.
Sucses

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:28

Kafue schreef:
Als ik het zo lees denk ik dat je paardje nog niet zo lang gevragd wordt om in de houding te gaan en nagevelijk te lopen.
Dit betekent dat het paard nog moeite heeft zo lang zijn hoofd op een dergelijke plaats te houden.
Probeer zelf maar eens bijvoorbeeld met een arm een zware emmer te tillen, als het zwaar wordt gaan je spiren trillen uit vermoeidheid. Zo gebeurd het ook met de hals en het hoofd van je paard.

Belangrijk is dus nog niet te lang een bepaalde houding te eisen maar deze houding veelvuldig af te wisselen met een iets langere teugel.
\Hulpteugels raad ik af, je beduvelt jezelf en het paard heeft er niets aan.
Spieren train je door aanspanning en oprekken, dus in de houding en lange teugel.
Envooral vriendelijk in de handen dus vragen en ontspannen nageven.
Sucses

Hier kan ik denk ik ook wel iets me...Tong uitsteken

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 12:24

Ik ook ! Haha! Ze loopt inderdaad nog niet lang zo. Maar ik heb soms het idee dat ze er ook gewoon soms misbruik van maakt. Soms begint ze al zodra je maar net wat vraagt. Om dan al gelijk een langere teugel te geven vind ik niet echt een optie , dan blijft ze het doen lijkt mij.

Ik ga in ieder geval alle tips eerst proberen.

Met een slof heb ik nog nooit gereden, maar m'n instructrice kan me er vast bij helpen.
Maar eerst alle andere dingen proberen voor ik daar aan ga beginnen. Ja

D'r tanden worden netjes elk jaar nagekeken , dus daar ligt het denk ik niet aan.

xxVIANTROxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 15:38

Mijn eerste paardje deed dit ook en dat heb ik eruit gekregen met veel voorwaarts neerwaarts te rijden, veel ontspanning en ook met behulp van een elastiek ik denk dat dit beter is dan met slof daar moet je echt wel mee kunnen rijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:58

Shayla schreef:
Ik ook ! Haha! Ze loopt inderdaad nog niet lang zo. Maar ik heb soms het idee dat ze er ook gewoon soms misbruik van maakt. Soms begint ze al zodra je maar net wat vraagt. Om dan al gelijk een langere teugel te geven vind ik niet echt een optie , dan blijft ze het doen lijkt mij.

Met een slof heb ik nog nooit gereden, maar m'n instructrice kan me er vast bij helpen.

D'r tanden worden netjes elk jaar nagekeken , dus daar ligt het denk ik niet aan.

Een slofteugel werkt echt averrechts, je lokt er zelfs het hangen mee uit of het lopen met een valse knik. Dus wegknikken bij de derde nekwervel.

Soms wil je gewoon te graag in een bepaalde houding rijden terwijl of het paard nog niet voldoende los en warm gereden is of terwijl het paard er gewoon nog niet aan toe is.

Bij het niet los zijn moet je dus langer los rijden en bij het er niet aan toe zijn moet je het laten rusten totdat het wel zo is.
Wees ook vriendelijk met je hand want soms trek je onbewust zo en ben je zo stug of te laat met nageven met de handen dat het paard uit ergenis gaat koppen. En meestal is dat het laatste toch het geval.
Wees dus vriendelijk en geef op tijd na.
Houd rekening met je paardje en gun het de tijd en laat de SLOF in de kast een onding wat het koppen niet tegen gaat het probleem met de hoofd/halshouding alleen maar erger maakt.

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:01

Kafue schreef:
Shayla schreef:

Een slofteugel werkt echt averrechts, je lokt er zelfs het hangen mee uit of het lopen met een valse knik. Dus wegknikken bij de derde nekwervel.

Soms wil je gewoon te graag in een bepaalde houding rijden terwijl of het paard nog niet voldoende los en warm gereden is of terwijl het paard er gewoon nog niet aan toe is.

Bij het niet los zijn moet je dus langer los rijden en bij het er niet aan toe zijn moet je het laten rusten totdat het wel zo is.
Wees ook vriendelijk met je hand want soms trek je onbewust zo en ben je zo stug of te laat met nageven met de handen dat het paard uit ergenis gaat koppen. En meestal is dat het laatste toch het geval.
Wees dus vriendelijk en geef op tijd na.
Houd rekening met je paardje en gun het de tijd en laat de SLOF in de kast een onding wat het koppen niet tegen gaat het probleem met de hoofd/halshouding alleen maar erger maakt.

Ben het met je eens dat een slof averrechts kan werken, maar dat is alleen als je hem verkeerd gebruikt.(en dat gebeurd helaas veel te vaak)
Daarom zei ik ook dat ze dat onder begeleiding moest doen.

als ik met slof rijd, dat doe ik héél af en toe, dan hangt ie bijna de hele tijd slap.
Er kan dus niet in gehangen worden en ik trek haar helemaal niet in een bepaalde houding (zoals met een thiedeman).
Maar als ze het neusje er uit wil drukken, dan kan ik haar net ff wat beter tegenhouden en krijg je gewoon ff een meer constante pas en meer zwung.

Wil ik daar wel ff bij zeggen dat mijn paardje wat ouder is en dat je inderdaad een beetje geduldig moet zijn met jongen paarden.
Bovendien is een "HULP" teugel iets om je tijdelijk te helpen, maar zeker geen definitieve oplossing!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 15:14

ilya schreef:
Wil ik daar wel ff bij zeggen dat mijn paardje wat ouder is en dat je inderdaad een beetje geduldig moet zijn met jongen paarden.
Bovendien is een "HULP" teugel iets om je tijdelijk te helpen, maar zeker geen definitieve oplossing!

Mijn paardje is nu ong. 7 jaar , en nu bijna uitgegroeid.
Hulp teugels ben ik voor tijdens het longeren , maar met rijden probeer ik het liever eerst zelf.

Ik longeer d'r momenteel met de bijzet/stoot teugels op het laagste ring van de longeersingel.
Zou het ook kunnen helpen als ik dat langzaam aan opbouw naar een hogere ring ?
Het lijkt mij dat ze in de onderste ring een andere aanleuning heeft dan in de bovenste ring.
En het lijkt mij (zeg 't maar als ik het verkeerd zie) dat de bovenste ring van de longeersingel ong. lijkt op de zelfde aanleuning die je met je handen geeft / hebt.
Sorry als ik het een beetje vaag omschreven heb , maar anders wist ik het even niet.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:58

Een hulpteugel kan wel degelijk de oplossing zijn. een jong paard bij ons op stal die ik zelf ook vrij vaak rijd doet dit ook. we hebben haar een keer bijgezet gelongeerd, de dag erna gewoon gaan rijden, zonder iets eraan. haar hoofd was helemaal stil. de dag daarna probeerde ze het weer maar als je dan een schopje of tikje erbij geeft houdt ze vanzelf weer op, dat zou je kunnen proberen. alleen als er weer iemand anders op gereden heeft die haar er niet voor afstraft doet ze het weer. je moet dus wel constant zijn.