paard springt verkeerd aan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

paard springt verkeerd aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 22:25

ik rijd op een paardje dat links goed aangallopeert maar op rechts verkeerd aanspringt Verdrietig
het is niet dat ik mijn been verkeerd leg ofzo want ik let daar erg op
longeren is geen optie want dat laat ze niet doen
Laatst bijgewerkt door Lielle op 24-03-05 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Walco_Aqua

paard spring verkeerd aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:32

Ik kan misschien wel een tip geven. Zorg altijd dat je in de hoek aanspringt en als hij verkeerd aanspringt hem meteen terugpakken en weer opnieuw aanspringen. Blijven proberen totdat hij het doet, gewoon niet opgeven. Als hij het goed doet meteen braaf kloppen.
Ik zou hem zeker niet aan laten springen en als hij het fout doet aantikken en over laten springen, dit zou ik zeker niet laten doen, want zo leert hij het nooit.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 24-03-05 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

M3isSi3j

Re: help

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:58

gewoon veel dingen proberen om hem te helpen. misschien vanuit stap, op de grote volte, op de volte 10 meter, schouder voor, contra stelling..

idd wat er boven al gezegt als die het doet heel goed belonen!

Lielle

Re: help

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:16

zie ook het sticky met zeer veel nutige links bovenaan het WD forum

Woodstock

Re: paard springt verkeerd aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:16

Let goed op dat je binnenstelling hebt en je hem aan de binnenkant genoeg ruimte geeft om aan te springen. Aan de buitenkant begrenzen, zodat hij daar geen ruimte heeft om aan te springen en goed op je binnenzitbeenknobbel gaan zitten. Daardoor moet hij namelijk zn binnenbeen onder zn lijf zetten en dus goed aanspringen.
In de hoek aanspringen helpt vaak ook goed. Zorg dat hij echt met buiging/stelling loopt en niet alleen inknikt in zn nek en wegloopt over de buitenschouder. Als hij wegloopt over zn buitenschouder heeft hij daar dus alle ruimte om aan te springen en springt dus verkeerd aan. Het kan ook nog gewoon slapte zijn, ik weet niet hoe lang je paard in training is etc, maar k zou goed op bovenstaande punten letten. Succes!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:08

Misschien zijn rug eens na laten kijken? Heel veel problemen komen daar vaak vandaan, en dan weet je tenminste zeker dat het daar niet aan ligt.

blackpearl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:42

Je paard luistert naar de hulpen die jij geeft. Waaschijnlijk doe je dus toch iets fout. Is je balans goed, hang je bijv niet te veel naar rechts of links. Geef ook weer niet te veel stelling naar rechts of links. En altijd contact met de teugels houden Zit je niet rechtop, misschien benen toch net niet goed. Probeer zowieso in de hoek of op de volte aan tespringne en niet op de lange zijde. Mzzl en suc6 durmee

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:42

tessyke schreef:
ik rijd op een paardje dat links goed aangallopeert maar op rechts verkeerd aanspringt Verdrietig
het is niet dat ik mijn been verkeerd leg ofzo want ik let daar erg op
longeren is geen optie want dat laat ze niet doen

Je paardje is dan nog niet recht! Als je je paard eerst rechtricht zal die aan allebei de kante goed aanspringe.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 21:05

oke bedankt voor jullie tips Haha!

Lautje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:57

je kan hem in een hoek aan laten springen maar ze hoofd naar buiten zetten zo komt die een soort vast te zitten en heb je meer kans dat die goed aanspringt... zo moest ik het ook leren van me instructeur en het is me gelukt... nu springt die 9 van de 10 x goed aan.

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:13

je moet in de hoek of op een volte aangalloperen; binnebeen op de singel buitenbeen achter de singel.
Goed stelling naar binnen vragen en klopje geven als je paard goed aanspringt.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:20

Buiten teugel iets korter nemen, en goed je benen eraan Lachen Steeds als die verkeerd springt overnieuw, totdat hij goed zit, en dan doorgaloperen Lachen

Joyce11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:33

Vandaag reed ik op een paard, die op de rechterhand telkens in de linker galop sprong. Ik heb geleerd, wat volgens mij ook goed is, om lichte stelling te vragen naar rechts, binnenbeen op singel, buitenbeen achter singel en in de hoek aangeloperen. Als ik dat probeerde ging het nog steeds fout.
Toen zij mijn lerares, waar ik nog niet zo lang les van heb, dat ik het anders kon proberen. Dat ging zo:
Stel. Je rijdt op rechterhand. Dan moet je de 2e hoek van de bak zo recht mogelijk nemen, buitentuigel gespannen, binnen teugel ontspannen. Hij kijkt dan dus eigenlijk gewoon naar buiten.
Dan met je bovenlichaam naar rechts draaien, dat hij wel weet dat hij de bocht moet nemen en dan gewoon aanspringen in galop.
Ik snapte er helemaal niks van: Het is helemaal het tegenover gestelde dan dat ik kende! Na het 3x geprobeert te hebben lukte het inderdaad!!!

Ze zou mij nog uitleggen waarom dit wel eens werkt, maar dat is ze vergeten.. Clown
Ik vraag het haar morgen nog eens.
Misschien kan je het uitproberen, ik hoop dat het dan wel lukt! Succes! Haha!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:44

Ik reed eerst een paard dat absoluut niet in de rechtergalop aansprong. hij had dus ook minder spieren aan die kant omdat hij die spieren nooit gebruikte. (zag je natuurlijk niet heel duidelijk) toen zei mijn instructrice dat ik buitenstelling moest aannemen en dan in de hoek aanspringen, dat zei iemand anders trouwens ook al, maar het werkte echt. dan moet je wel even een stuk doorgalopperen want die spieren moeten dus sterker worden. naarmate dat gebeurt word het dus ook makkelijker.
het is net als dat je 300 keer iets met je linkerhand doet (als je rechtshandig bent) het gaat steeds makkelijker.
het paard waar ik op reed werd ook veel sneller bezweet als je op de rechterhand galopeerde dan op de linkerhand.
ik zou zeggen, probeer het. als het niet lukt kan je ook vanuit een kleine volte met veel stelling naar binnen proberen aan te springen, dit werkt meestal wel bij de minder extreme gevallen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:25

Dat ze wel goed aanspringen als ze buitenstelling hebben, komt denk ik omdat je ze dan aan de binnenkant de ruimte geeft (naar jullie idee omdat ze buitenstelling moeten hebben, maar het foefje hierachter is dat ze dan binnen genoeg ruimte hebben om aan te springen). Door die hele scherpe bocht te rijden moet het paard zn benen onder zn lijf zetten, waardoor hij ook goed aanspringt. Verder scheelt het ook om het paard heel goed aan het been te hebben, zodat ie meteen aanspringt als jij been geeft, dat scheelt ook vaak. En idd heel veel oefenen zodat zn spiertjes sterker worden.

Joyce11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:27

Woodstock: Dat klopt! Haha! Ik heb het nog na gevraagd, en ze zei dat het aanspringen makkelijker is omdat de binnenschouder dan mee ruimte heeft om te bewegen.
Ze zei ook dat het vaak bij jongen paarden in het begin ook ze gedaan wordt, en dat ze dan later meer naar binnen gaan stellen.
Nu vraag ik me alleen af, waarom we dan uberhaubt met binnenstelling in galop gaan als het makkelijker kan. Misschien omdat het mooier is?! Verward

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:00

Hihi k denk dat t voor t paard makkelijker is om te zien waar die heen moet lopen Knipoog Normaal als je binnenstelling hebt moet je aan de binnenkant gewoon een beetje contact hebben, je moet meer contact hebben met je buitenteugel, dus in principe komt het op hetzelfde neer alleen is met buitenstelling duidelijker/makkelijker voor minder ervaren ruiters/paarden Lachen

marit34

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:04

Ik heb de ubertip!!! hahaha!
Mijn bijrijdpony heeft ook moeite met aanspringen in de goede galop!
Ik kan aanspringen in een hoek en weet ik wat, soms gaat het gewoon ECHT NIET!
Gelukkig heeft mijn instructrice hier wat op gevonden!

Ze legt dan 2 balken naast elkaar (zoals in drafbalken zegmaar) waar je paard tussendoor past, (niet te smal hij moet ook niet op de balk gaan staan!! ong 1 meter / 1 1/2 meter denk ik)
Dan netjes op de volte (bijvoorbeeld bij A) de ruimte tussen de balken ligt dan op de X, zodat je daar netjes op je volte tussendoor kunt draven.
Dan komt de truc!
Galoppeer precies tussen (of op 3/4) de balkjes aan!!

Echt, ik oefen het nu regelmatig zo, en HET WERKT!!! Echt heel grappig! Ik ben altijd supertrots op mn ponie want dan doet ie t eindelijk Haha!!! (hij is niet zo slim (bijnaam ezel Vork ) dus bij jou moet het zeker lukken!!)

Veel succes ik hoop dat je er wat aan hebt!!!

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:29

Het kan zijn dat je paard verkeerd in balans loopt. Dit is vaak het geval bij jonge paarden. Wat dan nog wel eens helpt is het volgende: Ga op het verkeerde been lichtrijden en neem je zweepje in je binnenhand. Geef kort voordat je aanspringt een klein tikje achter je zadel en leg dan je buitenbeen naar achteren. Grote kans dat je paardje nu wel goed aanspringt!

Succes!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:14

Zoals hierboven al verteld is moet je inderdaad je binnenhand goed ontspannen en je buitenteugel iets meer aannemen.
zodra jij je binnenhand vast zet kan hij zijn achterbeen niet meer doorgeven naar voren. je rijd dan als het ware met de handrem erop.

zorg dat je paardje vlugger en sterker wordt op het rechter achterbeen, want elk paard heeft een moeilijke en een makkelijke kant (zoals wij links of rechtshandig) vraag niet te veel stelling op de rechterhand juist proberen recht te rijden met je binnenbeen naar je buitenteugel en op je linkerhand iets begrenzen.

succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:40

Paard zal scheef kunnen zijn doordat gewicht teveel op 1 kant gooit en daarom verkeerd aanspringt. In de galop moeten de binnenbenen in wending op dezelfde lijn lopen en waarschijnlijk zal achterhand wat naar rechts staan waardoor paard rechtsom verkeerd aanspringt. Ga eerst goed voorwaarts rijden en rechtrichten met veel overgangen, zodat je paard op beide teugels de aanleuning beter verdeeld (want dat zal hij dus ook niet doen) en dat paard beter in balans is, en misschien de ruiter ook beter in balans komt te zitten. Daarna zal gegarandeerd paard goed aanspringen. In mijn onderschrift zie je wat links over rechtrichten, natuurlijke buiging van paard en klassieke rijkunst waar het allemaal in vermeld staat. Succes ermee.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:54

Dit probleem heb ik zelf ook 2 jaar gehad maar heb er nu bijna geen last meer van. Je moet goed je binnenbeen erbij houden en hele overdreven stelling naar binnen. Doe het eerst vooral op de volte en later in de hoek. Bij mij ging het na veel oefenen echt veel beter!

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:07

Hehe,
Ik heb dat probleem ook met mijn paard gehad en wat bij mij erg hielp is een gebroken lijn rijden en dan vervolgens in de hoek aanspringen. Of op de volte, maar die gebroken lijn deed het em echt bij mij. Nu springt ie bijna nooit meer verkeerd aan.

Groetjes

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:34

Kijk eerst eens even of de kant waarop je paard niet goed aansrpingt ook wellicht de kant is waarbij de draf minder makkelijk gaat.

Vaak is het een balans probleem die je al in de draf kunt trainen.