vraagjes :o

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

di_Segno

vraagjes :o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 18:43

hallo allemaal ,
ik heb even wat vraagjes klinkt misschien beetje dom Bloos
wát moet je doen tegen een paard dat steeds zn achterhand naar binnen gooit?, we hebben al geprobeert om goed voorwaarts tte rijden en benen erbij, uuh... veel Haha!
en ik rij wel ns op een paard, die gaat bokken Clown oke moet je tegen kunnen.. maar bijv. als ik achter 'dinky' rijd.. dan wil ie er niet meer achter weg :s en dan krijg ik m richting AC lijn, en dan gaat ie stilstaan en bokken.. iemand goeie tips ? Bloos
alvast bedankt Lachen

klomp

Re: vraagjes :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:52

ga les halen Haha!

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:15

Hoihoi!

ten eerste zijn vragen nooit dom, je kan dingen beter vragen dan maar wat doen en het dan fout doen.
Als je paard zijn achterhand te veel naar binnen gooit kan je het beste een beetje schouder voor rijden. Dus ietsjes met zijn voorhand van de hoefslag (echt maar een heel klein beetje) en stelling naar binnen. Als jij dan goed je binnenbeen en je buiten teugel erbij houdt (zo voorkom je dat hij te veel naar binnen gaat) krijgt je paard weinig kans om zijn achterhand naar binnen te gooien. Als je dit consequent volhoudt kan je het later steeds meer afbouwen en zal je paard rechter lopen.
Over het achter een ander paard vandaan gaan denk ik dat je hem gewoon goed voorwaarts moet houden en op jou moet laten letten. Wil je achter een paard vandaan? zet hem dan op een volte(tje) en hou hem goed voorwaarts. Doordat hij naar voren moet en ook nog eens stelling moet lopen heeft hij weinig kans om te stoppen en zal hij wel op jou moeten letten. Gebruik ook hierbij vooral je buitenteugel om hem te laten draaien/begrenzen, aan je binnenteugel trekken werkt niet, hij zal dan alleen maar naar buiten vallen, dit kan je voorkomen door je buitenteugel en buitenbeen erbij te houden.
Veel succes!

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 22:18

badankt! hier heb ik wel wat aan Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 02:29

Tja bij eerste vraag.. soepeler maken door de oefeningen zoals Poofje aangeeft. Schouder voor, schouder binnenwaarts (kijk eens op http://members.home.nl/a.e.van.schagen/ ... waarts.htm voor uitleg) Rij eerst op de 'goede' hand en stel hem dan iets naar buiten en dan op de 'slechte' hand. Je moet de voorhand voor de achterhand zetten.. ipv de achterhand weer terug te willen drukken op de hoefslag.
Ga veel op de binnenhoefslag rijden.. zo kan het paard minder steun krijgen van het hek. Paard is van achter breder en kan dus met voorhand dichter langs het hek en daardoor raakt zijn achterhand een beetje naar binnen (dit is misschien wel wat simplistisch.. maar ok)
Wat betreft het bokken.. tja eigenwijs paardje.. gewoon consquent blijven, streng doch rechtvaardig. Dus veel met hem afwenden.. en maar even niet achter Dinky aanrijden maar gewoon los. O ja.. controleer wel of het echt alleen maar eigenwijsheid is en niet een lichamelijk probleem!
Les is natuurlijk altijd verstandig Lachen er zijn niet voor niks instructeurs uitgevonden Knipoog