Hoe springen in de breedte trainen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Hoe springen in de breedte trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 16:42

Mijn haflinger van 13 kan erg goed over een gewone steilsprong of kruisje komen. Kijkt naar de hindernis, zet goed af, basculeerd mooi en komt prima weer terecht. Echter zo gauw er een oxer of iets anders breeds op het pad komt, weigert ze eerst een aantal keer, om er volgens met een noodsprong overheen te komen en bijna te vallen. Hoe leer ik haar in de breedte springen?

Irene2

Re: Hoe springen in de breedte trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:44

Hoi,
zoals ik het nu hoor vind ze het moeilijk om goed neer te komen na een grote sprong( omdat je meld dat ze bijna valt) Leer haar eerst meer opwaarts te lopen. dit houd in dat ze meer de achterand onderbrengt en daarin sterker word. ( oefen balkjes lopen in draf + galop, ook aan de longe)

Wanneer je haar breden wilt laten springen kun je het eerst los doen. ( vrijspringen) op deze manier leert ze dat deze hindernissen niet eng zijn. begin met een smalle oxer en ga elke keer iets breder. de hoogte is niet zo belangrijk,maar houd het makkelijk voor de pony.

Wanneer ze het aardig gewend is kun je het meer onder het zadel gaan proberen. begin daarvoor weer met een smalle oxer, en zet deze elke keer iets breder.

Let er wel op dat je dit rustig naa doet, je zult het niet in 1 keer kunnen,maar rustig op moeten bouwen. houd ook in de gaten dat je genoeg beloont, zodat ze er plezier in blijft houden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes! Groetjes Irene

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 21:48

Heel erg bedankt voor de tips. Ik ga het morgen meteen eens proberen. Lachen

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:53

succes ermee Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:01

je kunt ook eens proberen of ze wat groter wil springen op een steilsprong door de afstand aan te passen. Draaf in op een kruisje (balk ervoor op 2 meter), en dan een steil erachter op een meter of 5 en de volgende op 6 meter. Die afstanden schat ik even (ik rijd zelf paarden), misschien is dit nog wat te groot voor jouw pony, dat hnagt af van de lengte van de galopsprong.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:44

Hoe hoog heb je de oxer staan, doet ze dit ook als je bijvoorbeeld een Oxer van 30 CM bouwt??

Je kan ook een smalle oxer bouwen en dan alleen de achterste balk in de lepel en de voorste op de gond, zo haal je je gronbalk iets (zeg 30 cm) naar voren en moet ze ook wat eerder afzetten.

Voor het geval dat: bouw de oxer niet te open, dus met een schuine balk en een grondbalk erbij. Eventueel kan je de voorste balk wat lager doen dan de achterste.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 02:18

Wat irene zegt lijkt me heel erg bruikbaar Ja

als je dan onder de man of vrij begint te springen kan je mss het volgende eens proberen :

plaats een rechtje, niet te hoog, gewoon dat ze er makkelijk en vlot overheen kan en onder de rechtje balk "vul" je de sprong op met een kruisje.

als je het gesprongen hebt haal je het kruisje een klein beetje naar voor en spring je het nog eens.

Dan zet je dus extra staanders heel dicht tegen die andere staanders en leg je daar het kruisje op, als dat lukt verbreedt dan langzaamaan het oxertje met kruisje

als het goed lukt, stop op tijd, niet te veel in een keer verwachten,

de volgende keer begin je dan weer zo , maar ga je iets sneller, als ze een kruisoxertje goed springt kan je een rechte boven het voorstje kruisje leggen en zo opbouwen

geef haar genoeg tijd om een oxertje te wennen

ik weet niet of mijn techniek iets uithaalt, maar een kruisje lijkt me makkelijker voor haar om rustigaan kennis te maken met een oxertje en de benodigde techniek.

xxxjoske

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 20:32

Hey allemaal. Lachen
Heb jullie tips helaas nog niet uit kunnen proberen. Ik ga het eerst met vrijspringen beginnen, maar omdat de paarden niet los mogen in onze binnenbak, zal ik moeten wachten tot de buitenbak droog is. Eerst een beetje balkjes lopen, in draf en galop. Dan even wat kruisjes en stijltjes om er in te komen, en dan een laag oxertje, idd met een kruis eronder.
Heb dit topic gekopieerd en opgeslagen, dus kan het altijd weer nalezen. Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:31

Mystica schreef:
Hey allemaal. Lachen
Heb jullie tips helaas nog niet uit kunnen proberen. Ik ga het eerst met vrijspringen beginnen, maar omdat de paarden niet los mogen in onze binnenbak, zal ik moeten wachten tot de buitenbak droog is. Eerst een beetje balkjes lopen, in draf en galop. Dan even wat kruisjes en stijltjes om er in te komen, en dan een laag oxertje, idd met een kruis eronder.
Heb dit topic gekopieerd en opgeslagen, dus kan het altijd weer nalezen. Knipoog

goed zo! als je zin hebt kan je me altijd laten weten hoe het ging Bloos

xxxsofie