Instappen in de bak, en dan ook een beetje anti-energie-werk doen. Dan naar buiten, al is 't maar voor tien minuutjes, en dan gewoon je teugels laten hangen zoals je ze in de bak ook had. Zelf blijven ontspannen, en haar lekker laten lopen. Gaat ze harder? Dan gaat ze harder. Op een gegeven moment zal het haar toch wel gaan vervelen. (Dit kan natuurlijk niet als de kans groot is dat je andere ruiters tegenkomt!)
Toen ik voor 't eerst met m'n verzorgpaard naar buiten ging, ging ie ook supersnel. Toen was er een "oppas" voor mij, die, als ie voor haar probeerde te gaan lopen, een veel te harde ruk aan de teugels gaf. Werkte wel
. Dus probeerde ik dat de volgende keer dat ik met 'm naar buiten ging ook. Maar ik trok te hard, en niet veel te hard. Gevolg: hij reageerde niet, werd het zat en flikkerde me eraf. Terecht. Sindsdien heb ik nog nooit 'n teugel gebruikt tijdens 't buitenrijden, hoogstens hield ik 'm in met m'n handen ter hoogte van m'n kont
.
Hij was sowieso ook rustiger als er voor hem paarden liepen. Dan nam hij hun tempo aan. Mocht ie voorop, liep ie nog wel snel, maar dan ging ie vanzelf wel langzamer.