Te snel gaan tijdens buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siempie

Te snel gaan tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 21:17

Ik verzorg een halfo. In de bak is ze makkelijk te rijden, goed op mijn zit te rijden. Kan zo met een losse teugel.

Op een buitenrit luistert ze echter niet meer naar mijn zit en moeten de teugels er echt aan te pas komen helaas. Maar dan nog neemt ze niet altijd gas terug. Voltes maken is niet bepaald gemakkelijk op het duinpad tussen de bomen door, parkeren tegen een boom werkt tijdelijk, daarna gaat ze weer vrolijk verder.

Ze wordt opgefokt omdat ze niet haar zin krijgt, gaat tandenknarsen en gaat gigantisch zweten.

Wat zijn opties om haar terug te krijgen op een buitenrit?
* oefeningen waardoor ze wel gaat luisteren?

En niet rijtechnisch?
* scherper bit zien we niet zitten
* lage neusriem?
* bitloos?

0mandy0

Re: Te snel gaan tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:28

ik zou der dus wel een scherper bit ingooien Ja

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:16

Mij pony wil ook altijd sneller tijdens een buitenrit. Je kunt moeilijk je pony de hele tijd inhouden en als ik d'r af entoe inhoud gaat ze nog gekker doen dus rijd ik haar goed voorwaarts in middendraf dat werkt bij mijn pony het beste.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:53

helpt t ook niet om van te voren te longeren? of eerst in de bak te rijden dat haar energie er uit is en dan naar buiten te gaan?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:33

als je handig met een slofteugel bent zou ik die eens proberen op het moment dat ze gaat rennen.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:37

hoi,

Ik doe bij mijn pony altijd met een buitenrit een pasoa bit in omdat ze ook niet meer wil stoppen ik probeer dan haar wel zo veel mogelijk op mijn zit terug te rijden maar een pasoa bit kan dan net ff helpen om hem terug te rijden. Anders word het gevaarlijk. Wat ook wel fijn is, is een martingaal om doen dat kan ook nog wel eens helpen.

groetjes Suzanne

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:11

Even heeeel streng zijn. Voor je het bos ingaat, laat je haar eerst stappen, dan draven en dan galopperen en neem je haar terug door 1 teugel aan te nemen. Wanneer ze er direct op reageert, weet ze wat er van haar verwacht wordt. Probeer maar Knipoog

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:29

Instappen in de bak, en dan ook een beetje anti-energie-werk doen. Dan naar buiten, al is 't maar voor tien minuutjes, en dan gewoon je teugels laten hangen zoals je ze in de bak ook had. Zelf blijven ontspannen, en haar lekker laten lopen. Gaat ze harder? Dan gaat ze harder. Op een gegeven moment zal het haar toch wel gaan vervelen. (Dit kan natuurlijk niet als de kans groot is dat je andere ruiters tegenkomt!)

Toen ik voor 't eerst met m'n verzorgpaard naar buiten ging, ging ie ook supersnel. Toen was er een "oppas" voor mij, die, als ie voor haar probeerde te gaan lopen, een veel te harde ruk aan de teugels gaf. Werkte wel Scheve mond . Dus probeerde ik dat de volgende keer dat ik met 'm naar buiten ging ook. Maar ik trok te hard, en niet veel te hard. Gevolg: hij reageerde niet, werd het zat en flikkerde me eraf. Terecht. Sindsdien heb ik nog nooit 'n teugel gebruikt tijdens 't buitenrijden, hoogstens hield ik 'm in met m'n handen ter hoogte van m'n kont Knipoog .

Hij was sowieso ook rustiger als er voor hem paarden liepen. Dan nam hij hun tempo aan. Mocht ie voorop, liep ie nog wel snel, maar dan ging ie vanzelf wel langzamer.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:49

Mijn fjord doet het ook.. ik wou ook een scherper bit.. maar ik reed alleen maar buiten en eerst bij de vorige eigenaar deed ze dat dus niet zo erg.. wel een beetje maajra.. ik ga nu meer in de bak rijden en kijken of dat wat uithaalt.. zo niet sjah dan toch een ander bitje.