mijn pony zit vast op rechts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yonna

mijn pony zit vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:37

hoihoi hebben jullie tips voor mij? ik heb binnenkort wedstrijd, maar mijn pony vertikt het om naar rechts te gaan. mijn instructrice zegt dat hij vastzit, ik vind het heel irritant, want elke keer als we langs een uitgang komen, rent hij weg, en als ik hem dan rechtsom wil wenden wordt hij alleen maar sterker op linx en als ik hem linksom wil wenden, begint hij te steigeren!!!

help!!!

Alle tips zijn welkom!!!

-xxx-iess yonna Bloos

monsera

Re: mijn pony zit vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 07:06

En heeft jouw instructrice daar dan niet bij gezegd hoe je hem dan los moet rijden?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 07:41

Als je in de sticky bovenaan kijkt vind je genoeg informatie over dit onderwerp Haha!

yonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 08:48

monsera schreef:
En heeft jouw instructrice daar dan niet bij gezegd hoe je hem dan los moet rijden?

jawel, goed oefenen op de rechterhand, maar dan krijg ik dat probleem met die uitgang Rolleyes

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:20

laat allereerst zijn tanden eens nakijken, met haken kunnen ze ook vastzitten aan een kant.
verder zijn er een aantal topics over rechtrichten enzo waar je hele goed info kunt vinden

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:04

ellepel schreef:
laat allereerst zijn tanden eens nakijken, met haken kunnen ze ook vastzitten aan een kant.
verder zijn er een aantal topics over rechtrichten enzo waar je hele goed info kunt vinden

Inderdaad ben ik het hiermee eens. Probeer zelf ook niet te pakken aan de kant waar pony zelf meer druk wil pakken. Probeer het op de andere teugel over te nemen. Meer info over rechtrichten, zie in mijn onderschrift wat links staan. Succes.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:04

Probeer anders iets met achtjes rijden! daar wordt je paard heel soepel van. misschien kan dat helpen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:32

bij mijn paard is dat ook idd het probleem,alleen hij zit links vast
mijn instructrice adviseerde me(nadat ze er eens mee heeft gereden)om veel voltes te maken,te oefenen op de linkerhand en ook zei ze tegen me hem proberen in de hand te krijgen,maar ik weet niet of dit laatste op jouw pony van toepassing is

ze zei ook dat we misschien een zwaarder bit of een tonglepel(ofzo)zouden moeten nemen als het niet betert,maar ook hier weet ik niet of het op je pony van toepassing is

dus ik denk vooral veel voltes rijden en op de rechterhand te oefenen
veel succes!

yonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 14:38

Blue_Star schreef:
bij mijn paard is dat ook idd het probleem,alleen hij zit links vast
mijn instructrice adviseerde me(nadat ze er eens mee heeft gereden)om veel voltes te maken,te oefenen op de linkerhand en ook zei ze tegen me hem proberen in de hand te krijgen,maar ik weet niet of dit laatste op jouw pony van toepassing is

ze zei ook dat we misschien een zwaarder bit of een tonglepel(ofzo)zouden moeten nemen als het niet betert,maar ook hier weet ik niet of het op je pony van toepassing is

dus ik denk vooral veel voltes rijden en op de rechterhand te oefenen
veel succes!

ik kan hem nog niet in de hand rijden, en een zwaarder bit indoen, doe ik al zeker niet, aangezien hij nog niet zo lang onder het zadel is Knipoog
verder bedankt voor al jullie tips!! alleen over die voltes rijden op rechts, hij gaat op de rechterhand gewoon NIET van de hoefslag af Verward

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:03

yonna schreef:
ik kan hem nog niet in de hand rijden, en een zwaarder bit indoen, doe ik al zeker niet, aangezien hij nog niet zo lang onder het zadel is Knipoog
verder bedankt voor al jullie tips!! alleen over die voltes rijden op rechts, hij gaat op de rechterhand gewoon NIET van de hoefslag af Verward

ah oke,dit wist ik niet dat hij nog niet lang onder zadel is(of las ik daar overheen?)
probeer consequent te zijn,laat zien dat je hem wilt helpen zodat hij rechts niet meer vast zit,dit moet ik ook doen met mijn vzpaard,hem laten zien dat je hem wilt helpen,maar zo erg heeft ie het nog niet

wat doet hij als je toch wilt van de hoefslag afgaan op de rechterhand?bokken?steigeren?doorlopen?etc...

yonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 15:08

blue_star schreef:

wat doet hij als je toch wilt van de hoefslag afgaan op de rechterhand?bokken?steigeren?doorlopen?etc...[/quote]

als ik hem er vanaf probeer te rijden, wordt hij rechts alleen maar heel sterk, en begint hij hard te draven, dan kom ik uiteindelijk weer bij de uitgang, en dan gaat hij er weer uit. ik heb al een paar keer geprobeerd om hem dan stil te zetten, en rechtsom te draaien. als ik dat doe, gaat hij alleen maar naar linx, en als ik hem dan naar linx stuur begint hij inderdaad te steigeren Verward

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:21

als ik zo de berichtjes van je lees is het misschien niet eens zeker dat de pony vastzit, maar snapt hij je hulpen nog niet. het is een jonge pony die dus alles nog moet leren. je geeft zelf al aan dat hij een loopje met je neemt en dan de bak uitschiet en zelfs stijgert. naar mijn idee moet je les nemen en als je dat al hebt zou ik consequenter gaan rijden. als ik het allemaal een beetje begrijp neemt ie een loopje met je. vraag een deskundig iemand om je te begeleiden met het beleren van de pony.

yonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 15:48

klomp schreef:
als ik zo de berichtjes van je lees is het misschien niet eens zeker dat de pony vastzit, maar snapt hij je hulpen nog niet. het is een jonge pony die dus alles nog moet leren. je geeft zelf al aan dat hij een loopje met je neemt en dan de bak uitschiet en zelfs stijgert. naar mijn idee moet je les nemen en als je dat al hebt zou ik consequenter gaan rijden. als ik het allemaal een beetje begrijp neemt ie een loopje met je. vraag een deskundig iemand om je te begeleiden met het beleren van de pony.

ik heb al les, en dat gaat ook best goed. toen ik begon met rijden op mijn pony, ging alles ook goed enzo, gewoon braaf enz...volgens mij is het gewoon eigenwijsheid, want ik ben 1 keer op hem gaan rijden, toen ik eigenlijk ziek was, en toen is hij 1 keer links gegaan terwijl hij dat niet mocht, en toen was ik te beroerd om er iets aan te doen, en ben ik gestopt. en sindsdien doet hij het bijna elke keer.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:18

Citaat:
jawel, goed oefenen op de rechterhand, maar dan krijg ik dat probleem met die uitgang

Problemen moet je opzoeken om ze op te lossen Bloos

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:42

yonna schreef:
klomp schreef:

ik heb al les, en dat gaat ook best goed. toen ik begon met rijden op mijn pony, ging alles ook goed enzo, gewoon braaf enz...volgens mij is het gewoon eigenwijsheid, want ik ben 1 keer op hem gaan rijden, toen ik eigenlijk ziek was, en toen is hij 1 keer links gegaan terwijl hij dat niet mocht, en toen was ik te beroerd om er iets aan te doen, en ben ik gestopt. en sindsdien doet hij het bijna elke keer.

de oplossing heb je dus eigenlijk zelf al...aanpakken die hap!!
succes hoor!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:16

Aaanpakken die hap dat zou wel kunnen werken maar dan moet je wel weten hoe je dat moet doen. Als de pony niet van de hoefslag wil kan dat zijn omdat deze ruiter niet de goede hulp daarvoor geeft en als je hem dan gaat aanpakken is dat niet eerlijk voor de pony.Vraag eens aan je instructrice wat er gebeurd waarom wil hij niet van de hoefslag en wat moet jij doen om het wel voor elkaar te krijgen en ga dat goed oefenen.Ik denk niet dat je pony vast zit op rechts maar eerder dat jullie nog niet zo goed met elkaar kunnen communiseren.

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:51

yonna schreef:
hoihoi hebben jullie tips voor mij? ik heb binnenkort wedstrijd, maar mijn pony vertikt het om naar rechts te gaan. mijn instructrice zegt dat hij vastzit, ik vind het heel irritant, want elke keer als we langs een uitgang komen, rent hij weg, en als ik hem dan rechtsom wil wenden wordt hij alleen maar sterker op linx en als ik hem linksom wil wenden, begint hij te steigeren!!!

help!!!

Alle tips zijn welkom!!!

-xxx-iess yonna Bloos

Je pony is een linksgebogen paard. Houd daarom rechts vast. Rechts is de bolle kant, links de holle. Ga op de linkerhand en neem contrastelling rechts, zet je gewicht iets op linkerbeugel. hou de stelling zolang je pony nageeft. Je pony zal recht worden.

Succes!

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:07

pffff heel herkenbaar... mijn (jonge) pony is rechts hol. (die van jou mis links bol?) mijn lievurd gooit mij (omdat dat volgens hem makkelijker is) naar rechts. Ik heb geleerd om naar links te blijven zitten. en heel weinig met mn rechter teugel te doen. misschien werkt het bij jou als je goed naar rechts blijft zitten, niet te veel (zeg maar weinig) doet met links. en zodra dat beter word weer de druk ver delen Tja ik ben ook niet helderziend maar miss werkt het Pling
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 07:56

yonna schreef:

Let erop dat je de buitenteugel ook in contact houdt. Je binnenhand trek je niet naar je toe, maar breng je naar binnen. Kijk zelf goed in de richting waar je naartoe wilt, dan draait je lichaam automatisch mee in de goede richting. Verder kun je je zweepje in je linkerhand houden, zodat je hem een tikje op de hals kunt geven als hij niet wil wenden.

Ik denk dat het geen goed idee is om hem 'even flink' aan te pakken zonder dat er begeleiding aanwezig is. Doe zoiets eventueel alleen als je instructrice erbij is.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 07:56

[b]deur dicht doen Haha! Clown[b]
gewoon veel oefenen, probeer hem eens met iemand anders te longeren en dan ga jij erop zitten en stuur jij hem gewoon maar hij kan dus niet weg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:45

Yonna,

je teksten zijn makkelijker leesbaar als je ze niet in het rood en vet plaatst.

Er zijn al veel nuttige tips gegeven, wat zegt je instructie?

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:07

manonutjuh schreef:
gewoon veel oefenen, probeer hem eens met iemand anders te longeren en dan ga jij erop zitten en stuur jij hem gewoon maar hij kan dus niet weg.

Kijk dit is juist fout!
Die pony kan de rechterbuiging niet maken, omdat hij scheef is. Zou je hem dwingen om die rechterbuiging toch te laten maken dan krijgt ie last van zijn rug en zal die hem spannen! De pony zal in protest komen!
De ruiter word op de linker kant gegooid en zit dus scheef.

Dus pas als de pony recht is kan die hem pas in allebei de richtingen buigen!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:11

1manier schreef:
manonutjuh schreef:

Kijk dit is juist fout!
Die pony kan de rechterbuiging niet maken, omdat hij scheef is. Zou je hem dwingen om die rechterbuiging toch te laten maken dan krijgt ie last van zijn rug en zal die hem spannen! De pony zal in protest komen!
De ruiter word op de linker kant gegooid en zit dus scheef.

Dus pas als de pony recht is kan die hem pas in allebei de richtingen buigen!

dit ben ik met je eens!! alleen is de vraag of hij scheef is want ze gaf aan dat hij nog maar kort onder het zadel is en misschien begrijpt hij de hulpen nog niet...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:14

Ja het is zo wie zo moeilijk om vanachter een pc te beoordelen wat voor buiging paard of pony heeft. Daarbij moet je naar verschillende faktoren kijken zoals welke teugel neemt pony, welke kant laat pony jou lager zitten (dus welke beugel hangt er lager) wat doet je pony op een volte (op welke hand dus) vergroot hij volte of verkleind hij volte.
Hoe is het met de beenzetting, daar kun je al snel uit afleiden wat voor buiging deze heeft.

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:21

dit ben ik met je eens!! alleen is de vraag of hij scheef is want ze gaf aan dat hij nog maar kort onder het zadel is en misschien begrijpt hij de hulpen nog niet...[/quote]

Kijk, elk paard is van nature scheef, neem aan dat deze pony geen uitzondering is. Weet het wel cker.

Als deze pony zich helemaal kan ontspannen en recht is, zal die allebei de kant op kunnen buigen en netjes een volte kunnen maken.
Maak niet uit hoe jong of oud het paard is. Als het paard recht is kan die alles.