LovesMaarte schreef:
als je naar links wilt wijken, leg je je rechterbeen naar achter en drijven (ondertusse door zitten maar dat wist je denk ik al) houd je linker teugel strak, ik leg mijn linkerteugel meestal iets over de schoft heen zodat hij niet gaat buigen (dat hij alleen zijn buik opzij houd)
Ik kan ook niet superwijken met mijn verzorgpaard, en er zijn misschien veel betere oplossingen maar misschien heb je er wat aan..!
succes!
Liefs, Lisette
Ik weet niet waar je dat hebt geleerd maar dat is echt niet helemaal juist.
Als je naar links wil wijken leg je NIET je rechter been naar achter, je moet dan met links gaan drukken en dan geef je de hulp voor galop en zal je paard er de ballen van snappen.
Je hoort ook nooit een teugel over de schoft te brengen dit is echt fout.
Begin met het oefenen voor wijken eens met een volte te openen en te sluiten op je been en je zit. Daarna pak je een keer de tweede hoefslag en druk je je paard voorzichtig naar de hoefslag toe, met behoud van de juiste stelling. De meeste parden vinden de aanleuning van de hoefslag prettig dus begin lekker dichtbij zodat je paard zelf de neiging heeft naar de hofslag te gaan. Dan je buiten been mooi lang houden en binnen been wat doordrukkenals ze te hard gaan opvangen met je buiten teugel.
Beging met 2/3 pasjes wijken en dan belonen. Met je buitenhand bewaak je dat ze niet over de schouder wegloopt en met je buiten been bewaak je de achterhand.
Het wijken voor het been is gebaseerd op wijken voor druk (van het binnenbeen) het paard hoort op de juiste stelling en buiging aan te nemen en voorwaarts zijwaarts te gaan de voorhand moet vóór de achterhand blijven en het tempo moet regelamatig blijven.
Veel voltes openen en sluiten en begin met bijvoorbeeld 1 meter van de hoefslag en belonen als het goed gaan. Daarna pas 2 meter van de hoefslag etc etc. Niet te vlot willen al krij je in het begin maar 2 pasjes goed, het worden er vanzelf een keer 3 enz.
Vraag hulp van een instructrice als je gelegenheid hebt die kan beter dien wat je verkeerd doet dan ik 
Succes.