Hoe leren wijken??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Hoe leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:10

Hallo mensen, me have a little probleempje.... Clown Mijn verzorgpony wil namelijk verschrikkelijk slecht wijken.. Want als ik op de rechterhand rij, en ik wend iets na de A af en ik ga dan wijken. Dan druk ik zegmar mijn rechterbeen aan, en dan gaat ze niet of nauwelijsk opzij en ze gaat alleen maar harder lopen. En ook als ik haar dan met de teugels wat inhoud gaat ze nog niet opzij. Dat harder gaan als ik gewoon met mijn been druk heeft ze ook wel als ik stelling vraag.. dan begint ze namelijk ook vaak harder te lopen, en waarschijnlijk associeert ze dat meteen met harder gaan..:S Heeft er iemand tipzz?? Alvast thanx.. kuss eva.

Lisett_

Re: Hoe leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:38

Eefske schreef:
Hallo mensen, me have a little probleempje.... Clown Mijn verzorgpony wil namelijk verschrikkelijk slecht wijken.. Want als ik op de rechterhand rij, en ik wend iets na de A af en ik ga dan wijken. Dan druk ik zegmar mijn rechterbeen aan, en dan gaat ze niet of nauwelijsk opzij en ze gaat alleen maar harder lopen. En ook als ik haar dan met de teugels wat inhoud gaat ze nog niet opzij. Dat harder gaan als ik gewoon met mijn been druk heeft ze ook wel als ik stelling vraag.. dan begint ze namelijk ook vaak harder te lopen, en waarschijnlijk associeert ze dat meteen met harder gaan..:S Heeft er iemand tipzz?? Alvast thanx.. kuss eva.

als je naar links wilt wijken, leg je je rechterbeen naar achter en drijven (ondertusse door zitten maar dat wist je denk ik al) houd je linker teugel strak, ik leg mijn linkerteugel meestal iets over de schoft heen zodat hij niet gaat buigen (dat hij alleen zijn buik opzij houd)
Ik kan ook niet superwijken met mijn verzorgpaard, en er zijn misschien veel betere oplossingen maar misschien heb je er wat aan..!
succes!

Liefs, Lisette

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:41

Eefske schreef:

Daarmee bedoelde ik trwns het aandrukken van je been.. (K)(K)(K) eva..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:29

LovesMaarte schreef:

als je naar links wilt wijken, leg je je rechterbeen naar achter en drijven (ondertusse door zitten maar dat wist je denk ik al) houd je linker teugel strak, ik leg mijn linkerteugel meestal iets over de schoft heen zodat hij niet gaat buigen (dat hij alleen zijn buik opzij houd)
Ik kan ook niet superwijken met mijn verzorgpaard, en er zijn misschien veel betere oplossingen maar misschien heb je er wat aan..!
succes!

Liefs, Lisette

Ik weet niet waar je dat hebt geleerd maar dat is echt niet helemaal juist.
Als je naar links wil wijken leg je NIET je rechter been naar achter, je moet dan met links gaan drukken en dan geef je de hulp voor galop en zal je paard er de ballen van snappen.

Je hoort ook nooit een teugel over de schoft te brengen dit is echt fout.

Begin met het oefenen voor wijken eens met een volte te openen en te sluiten op je been en je zit. Daarna pak je een keer de tweede hoefslag en druk je je paard voorzichtig naar de hoefslag toe, met behoud van de juiste stelling. De meeste parden vinden de aanleuning van de hoefslag prettig dus begin lekker dichtbij zodat je paard zelf de neiging heeft naar de hofslag te gaan. Dan je buiten been mooi lang houden en binnen been wat doordrukkenals ze te hard gaan opvangen met je buiten teugel.

Beging met 2/3 pasjes wijken en dan belonen. Met je buitenhand bewaak je dat ze niet over de schouder wegloopt en met je buiten been bewaak je de achterhand.

Het wijken voor het been is gebaseerd op wijken voor druk (van het binnenbeen) het paard hoort op de juiste stelling en buiging aan te nemen en voorwaarts zijwaarts te gaan de voorhand moet vóór de achterhand blijven en het tempo moet regelamatig blijven.
Veel voltes openen en sluiten en begin met bijvoorbeeld 1 meter van de hoefslag en belonen als het goed gaan. Daarna pas 2 meter van de hoefslag etc etc. Niet te vlot willen al krij je in het begin maar 2 pasjes goed, het worden er vanzelf een keer 3 enz.
Vraag hulp van een instructrice als je gelegenheid hebt die kan beter dien wat je verkeerd doet dan ik Haha!

Succes.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:54

LovesMaarte schreef:
Eefske schreef:

succes!

Liefs, Lisette

Het over de hals brengen van de hand blokkert het corresponderende achterbeen. Dit heeft tot resultaat dat het paard niet kan wijken hij kan namelijk zijn been niet kwijt.

Overigens voor dat je probeert met wijken zorg eerst dat je alle basisvoorwaarden in orde hebt. Als je stelling vraagt moet een paard niet harder gaan lopen.

Wat zegt je instructeur/trice ervan?

Als de fundering niet in orde is krijg je een heel wankel geheel. Daar zie je nu dus wel dat je paard niet of nauwelijks wijkt. Dus zorg dat de fundering in orde is.

En tegenhouden met de handen dat mag dus ook niet dan ontaart het al snel in een trekwedstrijd en dat is ook niet de bedoeling.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:43

Ik heb mijn tinker leren wijken door om ongeveer 5 meter van de hoefslag af te wenden en dan binnen been goed aandrukken eerst begine je met hoofd gewoon naar de hoefslag toe en dan druk je hem opzij doet hij het niet een beetje met je gewicht op de buitenhand zodat hij snapt wat je bedoed doet hij het goed dan ga je de juiste hoofdstelling vragen en zo verklein je de hulp. Ik heb dit zo geleerd van mijn instructrice en het werkt echt goed.
succes er mee

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:07

Zoals dobbel het zegt heb ik het ook ongeveer geleerd.

Ik heb geleerd dat je bij A afwend en dan schuin naar H. Dan breng je beide handen naar de kant waar je heen wilt en dan gelijk je been eraan. Zodat je het paard eigenlijk uit evenwicht brengt en hij daarom een stapje op zij zet.

Ik geloof dat het zo ging. Heb al 2 weken geen les meer gehad en ik mis het echt. Ik weet het nu al niet meer zo goed Clown
Verbeter me als ik het fout had.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:13

felicity schreef:
Zoals dobbel het zegt heb ik het ook ongeveer geleerd.

Ik heb geleerd dat je bij A afwend en dan schuin naar H. Dan breng je beide handen naar de kant waar je heen wilt en dan gelijk je been eraan. Zodat je het paard eigenlijk uit evenwicht brengt en hij daarom een stapje op zij zet.

Ik geloof dat het zo ging. Heb al 2 weken geen les meer gehad en ik mis het echt. Ik weet het nu al niet meer zo goed Clown
Verbeter me als ik het fout had.

ja hoor volgens mij zit je aardig goed zo deed ik het in het begin ook hoor tot hij het snapte en dan ga je langzaam de hulp verkleinen tot dat het moet zo als het hoort.

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:55

{quote]als je naar links wilt wijken, leg je je rechterbeen naar achter en drijven (ondertusse door zitten maar dat wist je denk ik al) houd je linker teugel strak, ik leg mijn linkerteugel meestal iets over de schoft heen zodat hij niet gaat buigen (dat hij alleen zijn buik opzij houd)
succes!

Liefs, Lisette[/quote]

SOrry ik heb het zo ong. op de manege geleerd.. klopt dus niet.. Sorry daarvoor! succes dan verder nog!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:43

felicity schreef:

als je beide handen naar de kant toe brengt die je op wil gaan ben je dus eigenlijk aan het appuyeren omdat je dan ook stelling vraagt naar de kant waar je naar toe wilt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:49

Barb schreef:
felicity schreef:

als je beide handen naar de kant toe brengt die je op wil gaan ben je dus eigenlijk aan het appuyeren omdat je dan ook stelling vraagt naar de kant waar je naar toe wilt.

Dan wist ik het niet goed meer. Weer wat geleerd Haha!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 15:42

Kafue schreef:
Het over de hals brengen van de hand blokkert het corresponderende achterbeen. Dit heeft tot resultaat dat het paard niet kan wijken hij kan namelijk zijn been niet kwijt.

Overigens voor dat je probeert met wijken zorg eerst dat je alle basisvoorwaarden in orde hebt. Als je stelling vraagt moet een paard niet harder gaan lopen.

Wat zegt je instructeur/trice ervan?

Als de fundering niet in orde is krijg je een heel wankel geheel. Daar zie je nu dus wel dat je paard niet of nauwelijks wijkt. Dus zorg dat de fundering in orde is.

En tegenhouden met de handen dat mag dus ook niet dan ontaart het al snel in een trekwedstrijd en dat is ook niet de bedoeling.

Wat bedoel je daar precies mee, met de fundering.. Bloos Vork Zou je dat misschien ook kunnen en willen uitleggen?? Alvast bedankt.. greetz eva..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:04

LovesMaarte schreef:
(ondertusse door zitten maar dat wist je denk ik al)

buiten wat er al gezegd is over handen over schoft en dat soort dingen, hoef je helemaal niet door te zitten met wijken. Kan gewoon terwijl je licht rijdt. In de L1 als je met wijken begint moet het zelfs terwijl je licht rijdt...

Verder is het voltes openen en sluiten een goede tip, en vanaf de tweede hoefslag naar de hoefslag toe ook.

carow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:20

Citaat:
buiten wat er al gezegd is over handen over schoft en dat soort dingen, hoef je helemaal niet door te zitten met wijken. Kan gewoon terwijl je licht rijdt. In de L1 als je met wijken begint moet het zelfs terwijl je licht rijdt...

Dan heb ik ook nog een vraag, bij bepaalde proeven in de L1 moet je toch op de ac lijn wijken en niet naar de hoefslag toe.
Hoe leer je dat je paard dan?
Ben ik trouwens gewoon nieuwsgierig naar hoor, niet dat ik het zelf ga uitproberen ofzo.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:34

Als je paard eenmaal kan wijken dan kan je dat overal in de bak. Van middenlijn naar hoefslag, van hoefslag naar middenlijk, zigzaggend, op een volte, dat maakt dan niet uit. In L1 proeven wijk je vanaf de middelijn 5m richting hoefslag en dan rijd je verder rechtdoor. Kwestie van oefenen.

carow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:36

Citaat:
In L1 proeven wijk je vanaf de middelijn 5m richting hoefslag en dan rijd je verder rechtdoor.

Neehoor in proef 16 en 17 zeker niet want die ben ik nu aan het oefenen.
Daar staat bij C rechterhand dus moet je op de middelijn blijven.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:51

carow schreef:

Toch is het wel zo. Dit is het eerste stukje wijken in proef 16:

A Afwenden

Tussen
D en G 5 meter wijken voor het rechterbeen, daarna
rechtuit

Op C Rechterhand

Je wendt dan af op A. Dan ga je 5m wijken voor het rechterbeen. Je zit dan tussen A en de hoefslag in. Op de korte zijde van C ga je dan naar rechts. Dat is in alle L1 proeven zo. Je blijft dus niet op de middenlijn, want dan zou je rechtuit rijden.De proeven zijn echt zo bedoeld. Daarom staat er ook "op C", dat is de zijde, niet de letter, als het op de letter is, staat er geen op bij. Kijk maar bij "A" afwenden, daar staat alleen de A, dan is het wel op de letter. (Bij L2 wijk je door tot de je op de hoefslag komt)

Snap je?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:28

PriscaZ schreef:
carow schreef:

Toch is het wel zo. Dit is het eerste stukje wijken in proef 16:

A Afwenden

Tussen
D en G 5 meter wijken voor het rechterbeen, daarna
rechtuit

Op C Rechterhand

Je wendt dan af op A. Dan ga je 5m wijken voor het rechterbeen. Je zit dan tussen A en de hoefslag in. Op de korte zijde van C ga je dan naar rechts. Dat is in alle L1 proeven zo. Je blijft dus niet op de middenlijn, want dan zou je rechtuit rijden.De proeven zijn echt zo bedoeld. Daarom staat er ook "op C", dat is de zijde, niet de letter, als het op de letter is, staat er geen op bij. Kijk maar bij "A" afwenden, daar staat alleen de A, dan is het wel op de letter. (Bij L2 wijk je door tot de je op de hoefslag komt)

Snap je?

het laatste stukje klopt

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 15:20

Maar ehmz.. kan iemand mij dan misschien ook uitleggen wat ik eraan moet doen als ze harder gaat als ik mijn been aandruk terwijl ik dat helemaal niet wil?! Vork Alvast bedankt! greets eva.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:16

toch proberen in te houden en anders eerst in stap doen en eerst zorgen dat een volte openen en sluiten lekker gaat