bit vastnemen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cartouche

bit vastnemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 18:53

Mijn paardje neemt vantijd haar bit vast, en dan gaat ze (nog) niet lopen, maar wel zeer snel draven en ik kreeg haar wel nog gemakkelijk gekalmeerd. (Ze doet dit als we langs de haag rijden, onze buitenpiste heeft aan 1 lange zijde een haag staan en daar heeft ze schrik van)
Nu heb ik haar vorige week heel gemakkelijk en vrij rustig kunnen rijden, ze kwam zelfs mooi aan de teugel. Tot zondag, toen kon ik haar gewoon niet meer houden! Bloos Zo ineens, en nu gaat ze dus wel lopen, in volle galop vertrekt ze. En dan nog iets, nu heeft ze overal in de piste schrik! Dan heeft een vriendin van mij, (ze geeft ook les) op men paardje gereden en zij zei meteen; ten eerste dat het bit veel te zacht was (ik rij met een gewoon dik en hol, enkelgebroken bitje), en dat men paardje enorm sterk is (daar had ik nooit last mee, tot nu zondag dan) Zij had dan zondag een dunner bitje aangedaan, en dan nog meteen de elastiek goed strak. Men paardje liep meestal heel erg gespannen, en trippelde meer dan gewoon te draven of te stappen.
Nu moest ik een dun en een vol bit gaan kopen zei men vriendin. Ik heb een kneveltrens geprobeerd, maar die neemt ze nog erger vast, ze is dan zo zwaar in de mond, en ik heb zo het gevoel dat je haar niet kunt sturen dan. Nu heb ik ook met dat zelfde bitje gereden (dan dat van zondag) en ik vind dat ze dat feller vastneemt dan mijn zacht bitje! En met die elastiek rijden vind ik maar niks, omdat ze dan zo erg opgejaagd is en blijft trippelen... pfff, binnenkort kan ze nog niet meer gewoon ruim draven.
Nu heb ik besloten om gewoon met mijn zacht bitje verder te rijden, en dan zien we wel...
Of wat zouden jullie doen??

AnnaBabs

Re: bit vastnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:03

Ik zou in ieder geval niet met verschillende bitten en hulpteugels aan de slag gaan. Daar los je het probleem niet mee op (je kan het er zelfs erger mee maken bij fout gebruik).
Ik zou gewoon een normaal bitje erin leggen. Laat iemand er even naar kijken of dit ook goed past.

Verder nog een tip: als jij niet trekt/teveel druk op je teugel hebt, heeft je paard ook niks om vast te pakken. Zorg dat je haar goed voorwaarts houdt. rij veel figuren en overgangen. Als je paard het bit vast pakt zorg er dan voor dat je niet "terug" gaat trekken. Geef hem wat meer ruimte van voren en hou je benen er goed aan.

Mocht ze het nou nog blijven doen dan kan je een rol-bitje kopen (ik ben de naam van die dingen even kwijt). dit bit kan ze (bijna) niet vastpakken.

Succes ermee hoor!

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:16

Bedoel je dat je pony het bit vast pakt en dan weg schiet?
want ik kan niet zo goed opmaken uit je vraag wat nu het precies het probleem is.. maar hier heb je misschien een oplossing voor als je bedoelt dat je pony het bit vastpakt en wegschiet..
Mijn vriendin haar verzorgpony doet dat ook, zij heeft een rolletjes bit gekocht en ze heeft er sindsdien geen last meer van.. dit is een bit met dingetjes er omheen die kunnen rond draaien zodat je pony het bit niet kan vastpakken het rolt dan tussen de tanden weg.. als dit je probleem is zou ik het eens proberen! misschien helpt het Knipoog

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:19

goed aan het werk zetten, veel voltes ed. dat het paard de aandacht bij jou krijgt en niet bij allerlei andere dingen. Ik denk dat je eerst weer aan normaal rijden toe moet komen en als je dan tot de conclusie komt dat hij echt het bit vastpakt en je wil het bit veranderen, zou ik een dubbelgebroken bitje proberen. Werkt meestal erg goed.
Probeer eerst eens op een plek te rijden waar je de aandacht van je paard wel hebt (en anders eerst even longeren tot een bepaalde hoek niet meer zo eng is) en als je weer een beetje ontspannen kan rijden, ga je naar de rest van de bak.
Je kan misschien ook eens proberen met een martingaal te rijden.
Succes ermee!

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:06

Is je paardje wel eens bij een tandarts geweest? Het zou namelijk ook kunnen zijn dat ze last heeft van haar tanden. Dat zou ik als eerste proberen zodat je dat kan uitsluiten. Verder denk ik dat je zeker niet gelijk naar een dunner bit en al helemaal niet naar hulpteugels moet grijpen, net was annababs al zegt, je kan er het probleem zelfs erger mee maken. Als dit niet zo is zou ik haar als eerst longeren of met haar langs die haag wandelen net zo lang tot ze door heeft dat het helemaal niet eng is. Als ze dan weg wil rennen spreek je haar streng toe, roep NEE ofzo. Is ze echter braaf beloon haar dan goed en geef haar eventueel een snoepje, zo leert ze dat het helemaal niet eng is. Als je dan weer gaat rijden moet je haar goed aan het werk zetten. Hou goed contact met haar mond, maar hou je teugels niet te strak en gespannen vast. Zorg ervoor dat je zelf ontspannen op haar zit want hoe meer gespannen jij zit, hoe meer gespannen zij wordt. Rij veel overgangen en figuren met haar, zo moet ze op jou letten en door veel overgangen te rijden zal ze nageeflijker worden en ook fijner in de mond. Als ze het bit weer vastpakt of gaat trekken maak dan fijne ophoudingen tot ze weer loslaat en nageeflijk wordt, ga iig niet terug trekken daar bereik je nix mee. Veel succes ermee!

cartouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 22:56

IEDEREEN BEDANKT VOOR DE REACTIES Pling

GROETJES Cartouche & Moi