hangen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marleen_

hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 17:54

Hallo,

Elke week rij ik op een paard die erg hangt, vooral na de galop (tijdens wedstrijden is hij moeilijk terug te nemen, omdat hij zo sterk is). Wie weet wat je moet doen als je paard erg hangt, behalve lekker door te rijden enzo? Zoals ik al zei is het met wedstrijden erg lastig om hem terug te nemen uit de galop... Rolleyes Hoe zouden jullie dit doen?

xx Sanne

Woest

Re: hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:12

leren met overgangen maken
(en iets waar ik denk dat helpt maar niet zeker weet)
vanachter onderrijden, gaat da voorkant niet beetje beter omhoog? kweet niet, denk dat !
mijn haf is ook super sterk en niet uit galop te krijgen EN SERIEUS NIET, hij had een passoabit aan, en nu rij ik met gewoon trenske, en overgangen maken, en het gaat superrrr ... wie weet

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:03

Loslaten van voren, voorwaarts rijden, overgangen maken en schakelen.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:11

Irisss schreef:
Hallo,

Elke week rij ik op een paard die erg hangt, vooral na de galop (tijdens wedstrijden is hij moeilijk terug te nemen, omdat hij zo sterk is). Wie weet wat je moet doen als je paard erg hangt, behalve lekker door te rijden enzo? Zoals ik al zei is het met wedstrijden erg lastig om hem terug te nemen uit de galop... Rolleyes Hoe zouden jullie dit doen?

xx Sanne

Dat probleem heb ik ook wel eens, je moet gewoon eens een duidelijke ophouding maken en dan meteen je handen weer naar voren. Zo leert hij dat hij van je handen af moet blijven en dat JIJ je handen eens moet luchten.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:19

Alloa, als je pony/paard gaat hangen, je teugels gewoon lang maken, zodat hij geen steun heeft aan de teugels (en dus jou handen) maar dat hij dan zijn eigen hoofd moet dragen.. snappie?:Y) Heel veel suc6! kuzz eva.

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:43

je moet zorgen dat je hem aan het werk houdt, dan krijgt ie niet de kans om te gaan hangen. werkt bij mijn paard perfect. ik laat haar gewoon veel voltes, overgangen, naar voren rijden, terug rijden enz doen. nu is ze ermee opgehouden. hangen is eigenlijk gewoon vervelen om onder het werk uit te komen. succes ermee

gr nienke

Freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:08

Nienketje17 schreef:
je moet zorgen dat je hem aan het werk houdt, dan krijgt ie niet de kans om te gaan hangen. werkt bij mijn paard perfect. ik laat haar gewoon veel voltes, overgangen, naar voren rijden, terug rijden enz doen. nu is ze ermee opgehouden. hangen is eigenlijk gewoon vervelen om onder het werk uit te komen. succes ermee

gr nienke

helemaal mee eens!. Mijn paard deed dat ook heel erg toen ik hem kocht maar doet het nu niet meer en als hij het doet krijgt hij wel zo'n harde schop. Ik rij tegenwoordig ook met een stangetje en vooral met springen helpt het omdat je dan ook meteen reactie moet krijgen waneer je um terug neemt. Mja hiervoor moet je wel genoeg ervaring hebben om hiermee te rijden. En vooral zorgen dat ie aan het been is.

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:21

Ik had eerst precies hetzelfde met mijn pony!!!
Ik heb best privéles en tegen mij werd gezegd dan een ophouding te maken en een harde schop met mn buitenbeen te geven... na een weekje was ik ervan af haha werkt egt goed!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:56

Hangen in de hand komt vaak voort uit de balans en evenwicht en uit de hand van de ruiter.
Een paard heeft van nature 2/3 van zn gewicht op de voorhand, in het rijden willen we dit naar horizontaal evenwicht brengen en in de hogere klasses naar een gedragen evenwicht op de achterhand.
Waarschijnlijk vind jouw paard het wel lekker makkelijk om op de voorhand te blijven. Werk er dus aan om de achterhand meer over te laten nemen van het gewicht, zo word de voorkant vanzelf makkelijker.
Dit kun je werken door veel te schakelen en overgangen te rijden, zo maak je de achterhand sterker en dan kan je paard daar gewicht op over nemen.

Verder heel belangrijk: Durf LUCHT te geven in je hand.
Zolang jij vast blijft houden, kan ie lekker jouw hand als 5e been gaan gebruiken. Niet de bedoeling dus!
Vragen en ontspannen, vragen en ontspannen enz.
Geef hem die mogelijkheid niet!