steigeren in de buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

steigeren in de buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:46

als ik een buitenrit wil maken met mijn paard kan dit nie zonder problemen. het eerste stuk stapt ze gewoon door en op een gegeven moment gaat ze stil staan en stijgeren (hoog) ik heb al hel vaak geprobeert om toch door te drukken maar het word echt te gevaarlijk. ze stijgert echt heel hoog en draait in de lucht ook om, of ze loopt achterwaarts de sloot in enzv. hoe kan ik dit oplossen
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-03-05 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

klomp

Re: problemen in de buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:54

samen met andere paarden naar buiten gaan of eerst eens lekker gaan wandelen?? anders denk ik dat je toch een keer moet doorzetten desnoods in zijn achteruit!!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 19:00

hij doet het ook met andere paarden.. wandelen is geen probleem.. zodra je er op zit gaat het mis

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:03

vind ik erg vreemd om te horen... happy is gewoon goed verkeersmak en heeft minimaal 1x per week gewoon buitenritten gelopen. dit gedrag ken ik dus ook niet van haar

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 19:04

ja ik viond het ook raar maar ze doet het toch.. het lijkt op gewoon etteren zou ook niet weten wat het anders is..

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 19:04

terug weg is trouwens geen probleem..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:06

het lijkt mij ook etteren... kan zo niets anders bedenken Verward

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 19:10

ja Boos! .. weet je misschien nog iets om het te verhelpen..?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:45

tja, doorpakken. laten merken dat je er niet van onder de indruk bent en dat jij de baas bent.
het lijkt me namelijk dat ze geen zin heeft om het erf te verlaten omdat ze het op de terugweg niet doet.
als ze redelijk braaf verder loopt wel even belonen

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:54

heb ik geprobeerd maar word echt gevaarlijk ze stijgert zo hoog dat ze bijna achterovervalt heb wel een paar keer gewonnen maar het heeft geen zin.,

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:05

mijn paard kan ook zo reageren, ook op eeng evaalrijke manier. Hetgeen ik dan altijd doe is gewoon afstappen, er een stukje naast wandelen, en hem zo vrtellen dat we echt verder gaan. Veel mensen zullen dit afkeuren, maar dit werkt perfect. Mijn paard is af en toe wat bang alleen, en dan wil ik hem niet vooruit schoppen, dan maar afstappen en aan de hand laten zien dat er niks is.

Ik denk dat het bij jou een probleem van vertrouwens hebt. Het paard heb jij nog niet erg lang (toch?) En volgensmij vertrouwd ze jou gewoon nog niet helemaal. Je kunt proberen of het helpt haar een stukje mee te nemen aan de hand en er dan weer op. Iig succes ermee!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:06

wat vervelend...
dat snap ik niet van happy, dat was altijd de btraafste met buitenritten, ik kwam er meestal al stuiterend achteraan...
heb haar ook vaak alleen mee gehad...
wil wel een keertje komen helpen.. Bloos

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 21:13

ik heb haar nu iets langer dan een half jaar. he ging in begin ook super goed was hartstikke braaf maar na de winter niet meer.

de eerste paar keren pakte ik gewoon door maar ze ging echt zo hoog de lucht in dat ze bijna viel en in de lucht omdraaien achterwaarts de sloot in e.d.

maar als je wil mag je wel een keer komen helpen ja Knipoog

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:16

dat is dan afgesproken...
pb maar even dan kunnen we wat afspreken...
liefst wel op zondag of zaterdag

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:33

noortje schreef:
als ik een buitenrit wil maken met mijn paard kan dit nie zonder problemen. het eerste stuk stapt ze gewoon door en op een gegeven moment gaat ze stil staan en stijgeren (hoog) ik heb al hel vaak geprobeert om toch door te drukken maar het word echt te gevaarlijk. ze stijgert echt heel hoog en draait in de lucht ook om, of ze loopt achterwaarts de sloot in enzv. hoe kan ik dit oplossen

ik heb dus precies het zelfde probleem als jou! (lees topic: Vervelend op de weg!)
Ik probeer zo hard mogelijk te drijven maar hij blijft in zijn achteruit gaan, we zijn dus ook al een aantal x met hem de sloot in beland.. ik durf niet meer alleen de weg op omdat ik bang ben dat het een x echt goed mis gaat! als ik hem een x een goeie knal geef begint hij dus ook af en toe te stijgeren (niet hoog) hij is eigelijk een gevaar voor zich zelf en voor anderen die op de weg rijden.. (hij wil ook nog wel eens voor een auto of trekker gaan staan, dan meot ik afstappen en met hem weglopen) ik kan je dus eigelijk niet egt helpen omdat ik zelf ook niet weet wat ik moet doen.. laat het me weten als je een goede oplossing hebt gevonden of vooruitgang boekt met je paard/pony!
succes! Liefs, Lisette

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:20

ik heb ook dit probleem met mijn bels
azodra ik de eerste straat uitben begint het.
ze begint te vertragen, drijven/zweepgebruik helpen hier al niet.
uiteindelijk staat ze helemaal stil en draait ze zich om naar links.
soms lukt het om haar tegen te houden, maar ik krijg ze geen pas meer vooruit,het enige dat ze doet is achteruit lopen of bokken, stap ik af dan loopt ze goed voorwaarts.
ik ga nu proberen om aan de hand een klein toertje te doen, (zodat we niet "terugkeren" naar huis, en enkel het laatste stuk erop kruipen, dit zo een paar keer doen en dat laatste stuk mlanger maken, totdat ik er vanad het erf opkan, op die manier ge ik proberen te "zorgen" dat ze weet dat we altijd terug naar huis gaan, als dat goed gaat prooberen om de toer groter te maken.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:35

als je zeker weet dat het etteren is, dan zou ik het toch niet meer met begrip op gaan lossen.
Klinkt cru en ik zal half bokt wel over me heen krijgen, maar eens een x een flink portie klappen wil misschien wel helpen...
Hij neemt je gewoon in de zeik en dit lijkt me de enige manier om hem er van af te helpen.

Niet gelijk denken dat ik slecht voor paarden ben, maar ik zou zulk gezeik toch echt niet pikken! Knipoog

Groetjes! Haha!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:47

Fielychi schreef:
als je zeker weet dat het etteren is, dan zou ik het toch niet meer met begrip op gaan lossen.
Klinkt cru en ik zal half bokt wel over me heen krijgen, maar eens een x een flink portie klappen wil misschien wel helpen...
Hij neemt je gewoon in de zeik en dit lijkt me de enige manier om hem er van af te helpen.

Niet gelijk denken dat ik slecht voor paarden ben, maar ik zou zulk gezeik toch echt niet pikken! Knipoog

Groetjes! Haha!

dan nodig ik je uit dat bij mijn paard uit te proberen Haha! Geheid dat je achterover klapt... Sorry, ik heb dan liever ik eraf, 100 m verder lopen, er weer op, en dan is het wel goed, weet ie dat we echt gaan, dan dat ik op het asfalt klap, heb ik een keer gehad, kan je vertellen is niet leuk, echt NIET leuk..

Tuurlijk, een paard moet luisteren, maar er zijn grenzen. Als ik anderen, mezelf en het paard in gevaar breng, stap ik liever ff af Knipoog

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:55

Mijn moeder vertelde laatst dat zij ook zo'n paard heeft gehad. Hij wou ook nx alleen maar steigeren/stilstaan/achteruit lopen/bokken. Hij is toen een keer uitgegleden toen hij steigerde en daar is hij zo van geschrokken dat hij het later nooit meer deed. Het was misschien niet helemaal de bedoeling maar goed.... Knipoog

Kuwsj

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:25

Citaat:
dan nodig ik je uit dat bij mijn paard uit te proberen Haha! Geheid dat je achterover klapt... Sorry, ik heb dan liever ik eraf, 100 m verder lopen, er weer op, en dan is het wel goed, weet ie dat we echt gaan, dan dat ik op het asfalt klap, heb ik een keer gehad, kan je vertellen is niet leuk, echt NIET leuk..

Tuurlijk, een paard moet luisteren, maar er zijn grenzen. Als ik anderen, mezelf en het paard in gevaar breng, stap ik liever ff af Knipoog

ik wil dat best bij jouw paard proberen! Haha!
Als jij eraf gaat, heeft ie al gewonnen...
Omdat jij het risico niet durft te nemen om hem 1 geweldig rake klap te geven (want hij neemt je vreselijk in de zeik zo te horen) zal hij het iedere x weer doen...
en
Citaat:
Tuurlijk, een paard moet luisteren, maar er zijn grenzen.
dan wil ik weleens weten hoe jouw paard kan weten waar de grenzen zijn.
Ik vind dat je juist doordat hij begint te klieren, jij niks meer te zeggen hebt, dat je dan je paard, jezelf en anderen in gevaar brengt.

Iets anders: laat iemand meelopen, gaat ie staan, dan moet ie 1 goed rake klap net boven zijn hak krijgen.. Geloof me, dan gaat hij niet omhoog, maar heeeeeeel hard naar voren.

Nogmaals: niet de meest vriendelijke manier, maar ik vind geeikel op de weg omdat je paard niet meer naar jou luistert 10x gevaarlijker dan 1 rake klap.

Maar ik merk dat je dit liever niet doet, maar dan zou ik je voorbereiden op nog veel meer prutsmuts...

Succes ermee in ieder geval! Haha!

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:43

LovesMaarte schreef:
noortje schreef:

ik heb dus precies het zelfde probleem als jou! (lees topic: Vervelend op de weg!)
Ik probeer zo hard mogelijk te drijven maar hij blijft in zijn achteruit gaan, we zijn dus ook al een aantal x met hem de sloot in beland.. ik durf niet meer alleen de weg op omdat ik bang ben dat het een x echt goed mis gaat! als ik hem een x een goeie knal geef begint hij dus ook af en toe te stijgeren (niet hoog) hij is eigelijk een gevaar voor zich zelf en voor anderen die op de weg rijden.. (hij wil ook nog wel eens voor een auto of trekker gaan staan, dan meot ik afstappen en met hem weglopen) ik kan je dus eigelijk niet egt helpen omdat ik zelf ook niet weet wat ik moet doen.. laat het me weten als je een goede oplossing hebt gevonden of vooruitgang boekt met je paard/pony!
succes! Liefs, Lisette

Ik heb nu 2 keer gelezen dat ze achteruit richting sloot gaan.
Mijn vraag is of jullie ook in die sloot gezeten hebben?
Die van mij was ook zo klierig om elke keer achteruit richting de sloot te lopen en ze weten gewoon dat je dan ophoud, omdat je bang bent om in die sloot te belanden.
Op een gegeven moment heb ik gewoon die sloot eens goed bekeken.
Hij was niet zo diep en vrij breed en toen heb ik haar maar gewoon achteruit de sloot in laten lopen.
Ze is daar zelf zo van geschrokken dat ze het nooit weer gedaan heeft.

Ik weet dat dit misschien weer wat hard overkomt, maar als ze je echt aan het uittesten zijn dan moet je wat.
Denk er wel om dat je een "veilige"sloot uitzoekt.
Niet dat je paard 2 meter naar beneden klapt en zijn evenwicht verliest of zo..

ilya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:47

Fielychi schreef:

Groetjes! Haha!

helemaal mee eens

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:48

Lieke hier op bokt heeft het ook gehad met haar pony. Die probeerde haar heel erg uit. Op 'n gegeven moment deed ie 't bij haar niet meer, maar als ik er dan op ging, deed ie het weer net zo hard.

Voor haar werkte het geloof ik, om in te stappen bij stal (had daar een klein bakje), en dan als ze eenmaal buiten was meteen aan te draven, en vlot aan het draven te blijven. Dan had hij geen kans om te gaan staken.

Nu staakt ie alleen nog maar (weet niet of ie 't nog steeds doet eigelijk) als hij de spoorbaan over moet, maar het zou heel goed kunnen dat ie 'n keer 'n klap van de rails heeft gekregen... En dan stapt ze af voordat hij gaat weigeren, en als ze ernaast loopt, gaat hij er wel over...

Die pony deed 't op een nog-niet-tweebaans-weggetje tussen een vrij brede sloot, en 'n kanaal dat voor doorvaart van binnenvaartschepen werd gebruikt. Beide wateren lagen ongeveer 'n meter lager dan de weg... Niet echt de plaats om achterwaarts de sloot in te gaan (wat hij bij haar ook deed).

Sjonniej

Re: steigeren in de buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:34

voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts.
In middendraf het erf af en dit vol blijven houden tot je weer thuis bent. Als ze zo snel moet lopen, heeft ze geen tijd om te stijgeren. Maar dan moet jij wel bij iedere vertraging meteen je been eraan leggen en desnoods een tikje erbij.

Machie

Re: steigeren in de buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:25

mijn paard doet niks als er andere mensen bij zijn Knipoog En als ik 100 m loop, dus iets verder dan alleen het erf af, is het ook over. En tsja, de stal zit aan een 80 km weg... hele diepe sloot aan 1 kant, veel vrachtverkeer. Sorry, ik neem dan geen risico's. En geloof me, van mijn paard is niet pure etterij, hij is nogerg jong (4 jaar) en wat wantrouwig als hij alleen weg moet. Verder heeft hij ataxie, dus een vergrote kans op omvallen. Een gewoon paard zou ik ook keihard aanpakken als het geetter was. Alleen met deze ligt het allemaal net iets anders Knipoog Ohw, en daarbij geeft mijn paard niks om klappen. Hoe meer tikken hij krijgt (hij heeft echt wel eens megaklappen gehad zodat de stiemen in zn huid stonden, om een andere reden dan Knipoog) hoe meer hij er tegen in gaat..

Gelukkig redden wij ons aardig door gewoon een stukje te wandelen Haha!