Spanning op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

Spanning op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 11:50

hallo daar ...
eigenlijk zit ik met best wel een probleem...ik heb een friese hengst van 5 jaar, die ik momenteel gebruik voor de ORUN- cursus 1e fase dressuur.
omdat ik hem dan daardoor ook fulltime train, leek het me leuk om wedstrijden met hem te starten, hij had zelf al wat concour ervaring voor de wagen, omdat hij is uitgebracht in de tuigsport...met succes.
dan heeft hij natuurlijk wel oogkleppen , ik ben begonnen in het indoor-seizoen, gewoon in de klasse B. bij een thuiswedstrijd loopt hij eigenlijk de sterren van de hemel, en scoort gemakkelijk in de 170-175.
maar zodra ik in een vreemde omgeving kom, gaat alles waar ik van te voren mee bezig ben geweest verloren, de ontspanning is weg, ik krijg geen goede aanleuning meer kortom het is een ramp, en hij scoort dan ook makkelijk 30 punten te laag voor zijn doen...
heeft iemand tips? wat kan ik het beste doen...

capopjekop

Re: Spanning op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:37

Mss is er een mogelijkheid om eens in een andere bak te trainen. Dan is de druk van presteren er niet en ben jij zelf waarschijnlijk ook al een stuk rustiger. Als het dan niet meteen goed gaat, heb je alle tijd om dat op te lossen. Wat ik altijd doe als ik in een vreemde bak kom, is een paar rondjes naast mijn pony stappen. Dan vind ze het daarna niet meer eng.

Verder lekker actief blijven rijden en zorgen dat hij met zijn aandacht bij jou blijft. Dan heeft hij ook minder tijd om te gaan stressen. En mss dat zingen wel helpt? Klinkt maf, amar mijn pony word daar heel rustig van.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 13:11

ik zou het natuurlijk even kunnen proberen maar ik denk niet dat het veel op zal lossen, hij loopt namelijk een keer in de veertien dagen in een bepaalde manege voor de ORUN cursus, en dan kan hij redelijk normaal doen, maar toen we er een wedstrijd hadden was het mis. misschien ligt het bij mij ergens ver verscholen, maar dat kan ik me nu niet voorstellen, ik rij net zoals anders en heb ook wel veel ervaring met proeven rijden. maar op t laatst ga je je natuurlijk wel ergeren omdat je zo graag wil dat hij eens laat zien wat ie kan...

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:25

Gewoon veel wedstrijden bezoeken, ondanks dat hij niet presteert wat hij zou kunnen neer zetten.

Logisch dat hij gespannen is, alles is nieuw, en alles is vreemd. Denk ook aan de situatie. Paard is jong, 5 jaar oud en hengst. Lijkt mij dé leeftijd om alles interessant te vinden.

Gewoon door gaan met hoe je bezig bent, en neem je tijd om in te rijden. Houd hem met inrijden ook bezig, niet te veel de kans geven om te kijken.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:30

Ik heb hetzelfde probleem met mijn hengst, maar ik verwacht gewoon dat het beter zal gaan als ik veel op vreemd terrein kom en meer wedstrijden rij. Nu is alles gewoon zo spannend voor ons beiden dat ik het op voorhand a kan vergeten om te scoren Tong uitsteken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:02

een paard is toch een gewoonte dier...dus naar mate je meer wedstrijden op vreemde terreinen rijd zal het vanzelf normaal worden voor hem. hij moet dus gewoon de ervaringen nog opdoen. helemaal niet raar voor een jong paard dus. wees dus niet bang..komt vanzelf goed. voor jezelf gewoon ontspannen blijven en lekker blijven doorademen en zingen wil daarbij weleens helpen zoals al gezegd.

succes!!!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 01:21

Ik ken het probleem. Een aantal jaar geleden had ik een new forest merrie die thuis gemakkelijk over hindernissen van 1.20 vloog. Op vreemd terrein kreeg ik haar amper een b parcours rond. Bij elke hindernis moest ze eerst een keer kijken en dan sprong ze pas. Ik kwam dus nooit aan het einde van het parcours Tong uitsteken De enige manier is zelf heel rustig blijven, blijven lachen en niet met het streven rijden in de prijzen te vallen. Hij is nog jong... Het kan trouwens ook andersom. Onze tinkermerrie die thuis behoorlijk temperamentvol en actief is, is op een keuring of wedstrijd zo overdonderd door alles dat ze juist heel erg aan ons gaat hangen en volledig op ons vertrouwt, en vervolgens is ze zo sloom als wat en zo braaf dat ze niet meer toont.... Het komt allemaal wel. Geduld is het sleutelwoord.