Ontzettend onrustig.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Ontzettend onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:55

Sinds vorige week is Milka ontzettend onrustig geworden met een buitenrit. Vroeger deed ze altijd alles wat ik van haarvroeg, en nu luisterd ze gewoon niet meer.
Zodra ik even een tijdje gestapt heb en ga draven dan word ze helemaal gek. Ze wil alleen nog maar crossen en ze is met geen mogelijkheid rustig te krijgen. Tja en na een tijdje rustig te zijn gebleven kan ik zelf ook niet echt me geduld meet goed bewaren. Dus daarmee fok ik Milka alleen maar meer mee op.
Iemand een goede tip om haar rustig te maken?
Als ik af stap is ze weer rustig, maar zodra ik weer opstap schiet ze er gelijk vandoor. Lange teugel geven lukt ook niet meer want dan is ze weg. En ik heb geen zin haar de hele tijd strak te houden want daar word het allemaal erger van en dat vind ik zielig.
Iemand die mij kan helpen? In de bak doet ze het trouwens niet. Ze heeft het met een buitenrit ook nooit gedaan, maar sinds vorige week wel...

Groetjes!

griebels

Re: Ontzettend onrustig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:59

Hoe lang is het geleden dat je buiten bent wezen rijden? Ik ben ook vorig weekend weer voor het eerst naar buiten geweest en toen was Liekie ook meer vervelend dan normaal...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 22:01

Ik rijd bijna elke dag buiten Knipoog

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:01

Ach gut
Ja het komt me bekend voor, alleen heb ik nog bijna nooit rustig gereden Je moet proberen zelf ontspannen te blijven hoe moeilijk dat is! En ze mag best wat ruimer stappen/draven maar ze mag niet over gaan in de 'volgende' gang. Als ze dat doet terug zetten en weer ontspannen!
Succes ermee Lachen hoop dat je er wat aan hebt!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 22:05

Ja dat doe ik al een hele tijd Tong uitsteken
Maar ze vertikt gewoon in de gang te gaan die ik van haar verlang. Als ik wil stappen gaat ze draven. als ik ga draven gaat ze galoperen..
En terugnemen en ontspannen werkt niet want zodra ik ontspan is ze weer weg... Daarom ben ik een beetje radeloos geworden Knipoog

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:14

Milkaatjuh schreef:
Ja dat doe ik al een hele tijd Tong uitsteken
Maar ze vertikt gewoon in de gang te gaan die ik van haar verlang. Als ik wil stappen gaat ze draven. als ik ga draven gaat ze galoperen..
En terugnemen en ontspannen werkt niet want zodra ik ontspan is ze weer weg... Daarom ben ik een beetje radeloos geworden Knipoog

Ehm...
Moeilijk! Rijd je der met martingaal ofzo?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 22:15

Nee daar word ze nog drukker van... Scheve mond
Misschien de lente in haar bol geslagen? Verward

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:29

Het is vast het voorjaar! Ik zou denk ik toch eerst weer meer in de bak gaan rijden, kijken of ze daar nu nog steeds zo rustig is als ze was en dan weer naar buiten. Als je iemand kan vinden die met je mee gaat, liefst ook met pony/paard gaat het misschien ook beter.
Zo lang het niet gevaarlijk wordt kan je door blijven zetten, gaat ze straks nog langer naar buiten op de wei ofzo? Meestal worden ze dan ook wel weer rustiger. Succes in elk geval.

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 08:01

Roofer heeft ook het voorjaar in z'n bol! Die id normaal ook rustig en de afgelopen week is ineens alles eng en is hij verschrikkelijk drammerig enzo.

Mijn oplossing: Ik hou hem onderweg aan het werk met oefeningen! Ik rijd heel veel overgangen (en ja, daar moet ik soms ook heel hard inkomen met mijn hand, want hij dramt best nog wel eens door, maar hoe vaker je het doet, hoe meer hij in de gaten krijgt dat het serieus moet!) en dan ook nog oefeingen als schouderbinnenwaarts, paar pasjes wijken, stelling naar links en naar recht, dat soort dingen allemaal. Zodra ik hem aan het werk zet wordt het iets beter.

Nu ik er over nadenk, is Roof ook inderdaad ineens omgeslagen sinds ruim een week! Ik ben ook van plan om hem even harder aan het werk te zetten! Net even wat meer vragen dan normaal, dan is meneer ook wel wat sneller rustig.

Succes ermee!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:12

Veel paarden hebben de voorjaar in de bol bij het ineens omslaan van het weer. Dat betekent natuurlijk niet dat ze niet meer hoeven te luisteren.

Wat je doet is ten eerste gewoon rustig vooruit en om je heen kijken. Niet gaan focussen op je paard. Jij kiest een gang die mogelijk is op dat moment en dat houd waarschijnlijk draf in en daar moet ze in blijven. Doet ze dat niet dan is het sterk terug nemen naar een bijna stilstaande draf en dan weer rustig vrij geven. Schiet ze weg direct weer terug nemen en dan weer los. Blijf dit gewoon herhalen al duurt het 5 uur. Ze word zich vanzelf bewust dat jij er niks om geeft en gewoon rustig door blijft gaan. Ze word er enkel heel erg moe van en zou dan vanzelf wat rustiger worden.
Blijf heel consequent, dus niet dulden dat ze door het bit heen gaat of te veel druk pakt. Doet ze dit wel dan is het weer sterk terug nemen of zelfs omdraaien. Ga niet vechten, maar bouw je hulpen in 3 stappen op. 1x gewoon vragen, 2x duidelijker met zonodig stem hulp er bij, 3x gewoon hard, maar wel zo kort mogelijk. Niet vast houden.
Ben je het zat dan afstappen of je gedachten ergens anders op richten.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:42

wat ik altijd doe als ze heel druk word is gewoon dressuur gaan rijden in de bos dus overgangen zijgangen enz. en dat vind die van mij echt niet leuk dus dan wil ze wel luisteren meestal gaat dat een kwartier goed en dan gaat ze weer racen dus ik weer overgangen etc. en dat word ze zo zat en daarna luisterd ze wel! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:44

Hoe oud is je paardje?
Ben je op ander voer overgestapt, brok, of van hooi naar kuil bijv.?

Sinds dat ze is gaan drammen, bedenk eens goed wát er allemaal veranderd is. De omgeving, het gezelschap wat je nu niet meer hebt? Etc. etc.?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 17:45

Maya: er zijn geen veranderingen gekomen. Niet zover ik weet. Knipoog
Als ik even dresuur onder dew buitenrit dan is ze inderdaad gelijk weer rustig.
Bedankt voor de verdere tips! Daar heb ik veel aan Knipoog
Ik ga nu een tijdje dresuur rijden in de bak en volgende week ga ik weer even naar buiten.