overgan gallop, eerst onder me weg draven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

desleen

overgan gallop, eerst onder me weg draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:05

heey,
ik heb sinds vorige zomer een nrps d pony, ze was in het begin erg druk in gallop en dat was dan vooral in de overgang, ze ging eerst harder draven en dan aanspringen in gallop. op een gegeven moment ging de overgang wel goed en was de gallop zelf ook rustig, nu doet ze de overgang weer door eerst hard onder me weg te draven, de gallop verder is wel best rustig. wat kan ik er aan doen om de overgan van draf naar gallop te verbeteren. zodat ze niet eerst hard onder me wegdraaft?

Ineke2

Re: overgan gallop, eerst onder me weg draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:11

Dat doet mijn (jonge) pony ook regelmatig. Zodra hij onder me wegdraaft in plaats van meteen aanspringt, zet ik hem op de rem. (dat wil zeggen ik vang op met mijn buitenteugel en ga eerst weer naar arbeidsdraf terug)

Daarna probeer ik het opnieuw. Steeds weer...consequent zijn hierin, dan gaat het vanzelf beter.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:43

mischien doet hem wel iets pijn zadel misschien of iets niet goed liggen onder het zadel of het bit kan die mischien ook niet fijn vinden weg lopen kan ook vaak pijn beteken

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:46

ik denk niet dat het aan het zadel of aan het bit ligt, want dan zou ze ook protesteren met de stap en draf en overgangen daar tussen.
ze is pas 4 (word in mei 5) dus ik denk dat ze het gewoon nog niet helemaal snapt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:11

onley schreef:
mischien doet hem wel iets pijn zadel misschien of iets niet goed liggen onder het zadel of het bit kan die mischien ook niet fijn vinden weg lopen kan ook vaak pijn beteken

Hoeft niet, zoals Desleen zelf al zegt, snapt haar pony het nog niet goed of is hij nog niet goed in balans.

Mijn bijna 5 jarige pony doet het zoals ik al zei ook. Soms wel soms niet. Hij moet gewoon sterker worden achter en meer in balans gaan lopen. Dat kun je alleen voorelkaar krijgen door veel te oefenen.

Mijn zadel is pas naar gekeken, ligt perfect. Ik heb hem met een dubbelgebroken aurigan bitje ingereden en rijd daar nog steeds mee. Met bit indoen hapt ie hem zelf al in zijn mond dus lijkt mij niet dat ie dan pijn heeft daaraan Knipoog

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:22

Als tie onder vandaan draaft, terug. des noods halt zetten, rustig verder draven en op nieuw proberen. en van voren af aan. en inderdaad heel consquent hierin zijn.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:36

Ik zou rustig gaan draven en dan aan proberen te springen. Zodra je voelt dat hij onder je weg loopt meteen terug pakken. Als je dat een paar keer achter elkaar doet zal hij het wel snappen.

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 16:44

dankje, ik heb het gister weer geprobeerd, mijn instructrice zij dat ik hem moest laten schrikken zeg maar, gwoon plotseling de hulp geven en heel duidelijk het been naar achterleggen enzow, dan doet ze het wel, ik denk nu dus ook dat ze het wel snapt maar er onder uit probeert te komen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:05

Ik weet niet op je regelmatig longeert en of je paard dan goed luisterd als je galop wil maar je stemhulp is een hele handige in dit geval om je galophulp te verduidelijken. Werk vaak prima bij jongere paarden om ze de hulp beter te laten gegrijpen. Vaak wordt de stemhulpt vergeten en dat is jammer want het is juist een vriendelijke duidelijke hulp voor jonge paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:30

Ik denk dat ze te weinig gesloten blijft in de overgang.

Laat je pony duidelijk op het achterbeen terugkomen voor de overgang, door een halve ophouding. Probeer de overgang daarna vlot door te laten komen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:44

En let ook goed op jezelf. Het kan best zo zijn dat je zelf al gespannen gaat zitten omdat de overgang eraan komt. Dit vangt je pony dan op en reageert daarop.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:43

Riant schreef:
Ik weet niet op je regelmatig longeert en of je paard dan goed luisterd als je galop wil maar je stemhulp is een hele handige in dit geval om je galophulp te verduidelijken. Werk vaak prima bij jongere paarden om ze de hulp beter te laten gegrijpen. Vaak wordt de stemhulpt vergeten en dat is jammer want het is juist een vriendelijke duidelijke hulp voor jonge paarden.

welke stemhulp gebruik je dan..? (ik heb diyt nl. ook) Vork

greetz eef.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:55

Meer begrenzen van voren. Ik heb vroeger geleerd toe te staan bij het aangaloperen, en toen ik naar 'n andere manege ging, is dat er zo snel mogelijk uitgedrild. Je geeft geen hulp tot harder, maar tot een overgang. Dus gooi haar hoofd niet los. Dat werkte voor mij heel goed (al doe ik 't nog steeds Bloos)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:05

De stemhulp die ik gebruik is gewoon "galop!"
Doe ik aan de longeerlijn ook zo, stappen = stap, draf = draf en galop = galop..
Ho= langzamer Halt = stilstaan ..

en "loopnouwesdoorjoh" houd in dat het wat vlotter moet Haha! Haha!

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:24

als je pony gaat versnellen of zoals jezelf zegt onder je weg lopen, is dit omdat je pony niet in balans loopt. Hij gaat zich op de schouder gooien en snelheid maken. Rechtrichten is de boodschap, dat je pony in balans kan lopen op zijn eigen benen. Het aanspringen en de overgangen gaan dan geen problemen meer geven. Als de achterhand natuurlijk ver genoeg onder je pony zit.

veel succes
Laatst bijgewerkt door Apple op 27-03-05 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spam verwijderd