Pony zit aan de linkerkant vast!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Pony zit aan de linkerkant vast!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 18:18

Mijn verzorgpony zit aan de linkerkant nogal vast, en ik heb van mijn instructrice al tips gekregen zoals veel linksom rijden voltes e.d. maar hebben jullie misschien nog meer tips? Alvast thanx.. kuzz eva.

Biepje

Re: Pony zit aan de linkerkant vast!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:18

je instructrice heeft gelijk met die voltes, het is nu eenmaal essentieel om los te laten. maar ik rijd dan vooral voortdurend afwisselend op de linker- en rechterhand. dus bijvoorbeeld, diagonaal naar de linkerhand, volte, op x omstellen en terug op linkerhand. middellijn, volte rechts, volte links, weer rechtuit, slangevolte...

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:48

Als hij links vasthoud, moet je zorgen dat je slimmer wordt dan hem. Hij houd links vast, jij denkt dan waarschijnlijk dat je op links door moet vragen. Dit spel win je echter nooit, omdatje pony sterker is dan jij. Waar je dus moet beginnen is zelf links loslaten en zorgen dat je op rechts contact krijgt. Ik heb precies hetzelfde gehad en heb nu bijna geen verschil meer.

Mijn instructrice hamert hier vreselijk op en dit is gewoon de basis. In het begin laat je links gewoon heel overdreven los, dus hand een eind naar voren. Later kan je dit gaan verfijnen. Je moet gewoon gaan voelen tijdens het rijden wat hij doet. Pakt hij links, dan pak jij rechts en andersom. Ook is het essentieel om je paard ook aan je linkerbeen te krijgen. Dus voltes linksom openen op de buitenteugel en binnenbeen met een losse linkerhand.

Ik zou hier wel hulp bij zoeken als ik jou was, want het is echt heel moeilijk om deze gewoonte af te leren.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:02

recht richten! je paard aan alle twee de kanten losrijden!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:24

sorro1 schreef:

Ja das idem aan mijn uitleg hierboven.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:33

Zoals YvonneS het uitlegt is inderdaad goed, wat je ook kunt doen is je paard door middel van voltes recht te richten. Vergroot je pony de volte, dus neemt hij meer de buitenteugel dan laat je deze losser en stuur je via binnen teugel je pony terug naar volte, deze binnenteugel hou je gewoon eraan, geopend van de hals tot je pony ontspant. Op moment dat je pony ontspant is deze op gelijkmatige aanleuning en kan hij dus ontspannen.

Op volte dat je pony op schouder valt en dus volte verkleind, laat je de binnenteugel losser en stuur je via buitenteugel je pony terug naar voltelijn. Hou die buitenteugel eraan tot je pony dus ook daadwerkelijk zijn gewicht verplaatst en op gelijkmatige aanleuning komt en zal daarna ontspannen.
Dat noemen ze rechtrichten. Je kunt het ook doen vanuit de hoek naar letter A of C, valt je pony naar links stuur je haar terug naar die lijn waarop je rijd. Kijk niet naar je pony maar recht vooruit, zo voel je ook beter of je in balans komt en je pony in balans komt.

In mijn onderschrift links staan ook handige tips vermeld onder klassieke rijkunst over rechtrichten. Succes ermee.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:24

zo'n pony heb ik ook...
buigen.. veel buigen, links en rechts! een idee is om een soort 8 te rijden dus kleine volte links/kleine volte rechts aan elkaar

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:18

Precies wat mijn pony ook altijd doet.. =| ik begin met rijden altijd op de vaste kant.. (bij mij is dat op rechts..) en dan steeds heelveel zigzaggend door de bak heen rijden.. dus steeds van hand wisselen, maar dan door middel van slangenbogen. als ik dan ga aandraven doe ik dat ook steeds maar tussen door ook rechte lijnen blijven rijden! Pas na het galloperen (ook in de galop veel voltes rijden Knipoog ) gaat die egt loslaten en loopt die weer heel lekker =D.., veel oefenen.. komt ut vanzelf! Pling

krunsjkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:11

ik weet niet hoe hoog jij pony is opgeleid, maar iets wat ik wel eens met mijn paard doe is contragalop rijden met stelling de andere kant op. Dus als je in de linkergalop zit, naar de contra toe rijden en dan in die contra rechterstelling vragen. Het vergt enige lenigheid van je paard maar het helpt bij mij altijd zeer goed.
Verder zijn bovengenoemde tips ook erg goed. veel overgangen en tempowisselingen en een soepele hand zijn belangrijk.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 19:19

sorro1 schreef:

Maar hoe moet ik dat doen, rechtrichten? Kan je dat misschien ook duidelijk uitleggen? Vork Kuzz eva.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:29

Eefske schreef:
sorro1 schreef:

Maar hoe moet ik dat doen, rechtrichten? Kan je dat misschien ook duidelijk uitleggen? Vork Kuzz eva.

zie uitleg van bets...of in de links van haar onderschriften

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:35

Wijken voor het been werkt bij mijn paard altijd erg goed... en verder veel voltes enzo rijden. Succes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:27

Werken op de voltes en dan voornamelijk ervoor zorgen dat je ponygoed om je binnenbeen reageert. Grote kans dat ze er op de moeilijke kant 'doorheen' wil en naar binnen valt. Hieraan kun je werken door proberen voltes te openen en sluiten. Hier wordt ie losser van, maar zal ook zijn binnenachterbeen en beter onder komen.

En vooral veel varieren met figuren, voltes, slangenvoltes, achten en links en rechtsomkeert etc.

Gewoon aan werken samen met je instructrice, zij kan je waarschijnlijk ook na elke les een beetje 'huiswerk' geven met aandachtspunten waarop je tijdens het zelf rijden extra aandacht aan kunt besteden..

chanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:45

Inderdaad wat er hierboven al is genoemd veel voltes rijden en steeds van hand veranderen op verschillende manieren en veel stelling en buiging vragen op allebei de kanten die ik ook bij mij paard en dat helpt een heel stuk. Pling OK dan!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:09

Als je paard goed aan je been is, treed de achterhand er verder onder...
Waardoor je makkelijker stelling kan vragen en oefeningen kan doen om hem los te krijgen.

Dit probleem heb ik ook (nu minder) maar mijn pony houd ook op links vast, wat ik moest doen is links om (op de volte) en dan rechterstelling vragen.(contra stelling)

Dus links niet terug gaan zitten trekken of ophoudingen geven maar gewoon ontspannen, en rechts meer contact.

Dit werkt echt, en veel voltes rijden en zorgen dat je paard goed aan je been is.

Veel overgangen, en voltes, en achtjes rijden wilt altijd wel helpen Lachen

Ook veel stelling links en rechtsom vragen en veel van hand veranderen...
Je moet beiden kanten los houden Lachen (en af en toe rechtrichten maar dat word hierboven ook wel besproken Knipoog)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:17

ik persoonlijk zou de acupuncturist eerst laten kijken. Wellicht staan zijn bekken zelfs scheef en dat krijg je met rijden alleen niet opgelost.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:19

voltes openen, sluiten, etc etc. werkt ook heeeeel goed!!!!
rambo zit ook vast links.
veel voltes maken.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:59

Lenn schreef:
ik persoonlijk zou de acupuncturist eerst laten kijken. Wellicht staan zijn bekken zelfs scheef en dat krijg je met rijden alleen niet opgelost.

Ik denk toch eerder dat het 9 van de 10 keer aan de ruiter ligt.
Als je paard meteen scheef gebouwd is als deze vast zit, dan zijn er veel paarden scheef bebouwd in nederland.
Ieder paard heeft wel een moeilijkere en een makkelijkere hand.
Gewoon veel gymnastiseren en wat hierboven allemaal gezegd is, voltes rijden etc, en het belangrijkste zelf links loslaten en rechts meer contact zoeken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:36

Lenn schreef:

Ik werk voornamelijk o.a. met paarden die scheef staan in bekken en door middel van rechtrichten (kan ook via dubbele longe werk eerst) zetten wij de bekken ook recht. Dus dat hoeft niet altijd een accunpuncturist bij komen Knipoog