snelheidduivel zonder remmen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

botanya

snelheidduivel zonder remmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 17:48

hallo
ik heb een probleempje

ik heb een jong paard (bijna 5) het rijden gaat redelijk, maar ze heeft een flinke achterstand opgelopen bij het inrijden(bij de vorige eigenaar), ze is in die tijd slecht behandelt

maar het probleem is dat ze veel trekt aan de teugel en niet of nauwelijks gas terug wil nemen, (bijv, van galop naar draf, draf naar arbeidsdraf, draf naar stap)

ik heb al veel geoefent in overgangen rijden enz. maar het lijkt niet te werken

ik rij nu met een enkelgebroken knevelbitje (volgens mij 18 mm), zou het helpen, en een goed idee zijn om haar een iets scherper bitje in te doen?

please tell me

dankje!

groetjes Botanya

Chocopasta

Re: snelheidduivel zonder remmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:06

Ik zou niet zomaar een scherper bitje in doen. Zo zorg je er vaak alleen maar voor dat ze in het begin wel beter luisterd, maar naderhand weer haar eigen gang maakt. Jij weer een scherper bit, en zo krijgt ze alleen maar een stalen mond, daar heb je helemaal niets aan. Heb je les?
Laatst bijgewerkt door Oscar op 20-03-05 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige quote van bericht topicstarter verwijderd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:11

Wat zegt je lesgever van dit probleem?

Zelf denk ik dat je los moet laten van voor...want je zegt dat je paard trekt aan de teugel. Dat kan niet als jij loslaat Knipoog

Veel meer op je zit gaan rijden en je niet laten verleiden tot een wedstrijdje wie trekt het hardst Haha!

botanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 18:27

ja maarja als ik haar van voren loslaat, gaat ze er geheid vandoor, en bokt ze een eind weg! dat zou ik waarschijnlijk niet overleven,
zelfs na 45 min. longeren

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:57

Waarom denk je dat ze zo onder je vandaan rent? Wil ze vrijheid, snapt ze je niet? of heeft ze pijn en vlucht ze weg?

ik denk dat je eerst moet proberen de oorzaak te herhalen van je probleem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:57

het enige dat je redt is loslaten............. en op je zit gaan rijden.

Wat zegt je instructeur hiervan?

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:29

Idd, als het op ''trekken'' aankomt verlies je toch wel! Heeft hij geen pijn in de rug of past het zadel misschien niet goed? Sluit eerst medische problemen uit! Maar je geeft zelf al aan dat het bij het inrijden is misgegaan.
Waarom begin je niet opnieuw bij de basis? Het paard is waarschijnlijk erg onzeker geworden en is bang om fouten te maken. Geef hem vertrouwen door hem iedere keer te belonen als hij iets goed doet en begin bij het begin. Succes Haha!

botanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 11:01

al het medische is al uitgesloten, ze is van neus tot staart bekeken door een arts en chyropractor,

bij d vorige eigenaar is het inderdaad misgegaan,
ik ben dan ook helemaal aan het begin begonnen, en stap voor stap alles rustig opgepakt

daarna heeft ze rotstraal gehad , en heeft ze 2 maand niets veel kunnen doen, daarna ben ik WEER van voor af aan begonnen...

en meer op je zit rijden, ja ik kreeg ook van mijn instructeur te horen dat je op een jong paard zo min mogelijk moet gaan doorzitten?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:48

Begin dan helemaal opnieuw, zorg dat ze vertrouwen in je krjigt. Begin met stap oefeningen, veel belonen. gaat dat goed pak je de draf oefeningen op. gaat dat goed de galop, en natuurlijk veel overgangen rijden puur op je zit. ook al doe je dat al maar veel overganen kan geen kwaad, wees haar voor, loopt ze lekker ontspannen, blijf erachteraan drijven, zet haar steeds weer over op een oefening (volte, overgang, Noem maar op) Niks te overhaasten, ook omdat je zegt dat ze slecht behandeld is. Heb er alle geduld mee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:04

botanya schreef:
en meer op je zit rijden, ja ik kreeg ook van mijn instructeur te horen dat je op een jong paard zo min mogelijk moet gaan doorzitten?

Meer op je zit rijden heeft niets met doorzitten te maken, maar met remmen en sturen op je zit in plaats van met je teugels.

Wil je naar links dan kijk je al naar links voordat je met je teugels en benen inkomt, daardoor verplaats je je gewicht al. Dan kom je met je benen erbij en als laatste pas met je teugels.
Andersom naar rechts ook.

Wil je van galop naar draf maak je je zwaar en lang in het zadel, achterover en diep zitten. Dan komt je paard al terug voordat je aan de teugels zit. Het zelfde geld voor draf naar stap en van stap naar het halthouden.

In de gangen zelf ging je ook overgangen maken op je zit. Wil je van middendraf naar arbeidsdraf, dan ga je langzamer lichtrijden, maak je zelf lang en dan komt je paard vanzelf al meer terug in tempo.

Veel oefenen daarin Ja