Binnenteugel ontspannen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Junior_

Binnenteugel ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 16:21

Hey ik verzorg een paard, maar ik mag hem beschouwen als mijn eigen paard ik mag er namelijk echt alles mee doen springen, buiten rijden, wedstrijden gewoon alles wat k maar wil Pling
Mijn verzorgpaard is altijd met slof gereden (is een ander verhaal maar als het van belang is dan wil ik dat nog wel vertellen Knipoog ) Ik hou in ieder geval echt niet van de slof en ik ben er ook echt op achteruit gegaan..Gelukkig rijd ik nu niet meer met slof, maar ik heb nu echt een probleem met me handen. Ik heb nogal de neiging me binnen hand vast te pakken..Ook al ontspant het paard ik durf niet goed los te laten..Ik heb dit vooral op de rechterhand..Ik heb wel gewoon les, maar mijn instructrice kan wegens omstangigheden de komende 4 weken niet komen..Hebben jullie misschien tips voor mij??

anouksel

Re: Binnenteugel ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 16:49

Het is denk ik een gewoonte van je die je moet afleren. Misschien helpt het door een paar keer iemand mee tenemen die je bewust maakt van je fout. net zo lang tot je hem van jezelf door hebt.

Succes LIanne

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:56

Ik had dat eerst ook. Ik deed meer met de binnenteugel dan nodig was. Ik heb me er toen heel erg op geconcentreert en als mijn pony dan ontspannen liep, dan deed ik mijn binnenhand iets naar voren om haar te belonen zeg maar. Dat gaat naar een tijd vanzelf en toen ging ik mijn hand gewoon ontspannen ipv iets naar voren steken. En het is natuurlijk om in het begin er iemand bij te hebben, die je eraan herinnert om te ontspannen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:15

tja, de enige tip die ik kan geven is er toch op letten... het is altijd nodig dat je je handen ontspant. dus ja... zie gewoon dat je bij het stelling vragen je hand licht naar voren en opzij beweegt, zou ik zeggen en denk er gewoon heel de tijd aan dat je je hand moet ontspannen, dan is het na een tijd wel vanzelf. of stop er een gom ofzo in, dan ben je je erg bewust van dat er iets in je handen ligt.

Junior_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 10:08

Hartstikke bedankt voor de tips Haha!
Gisteren is een vriendin van me mee geweest naar stal en die heeft me geholpen en aangegeven wanneer ik me teugel vast pakte..Het ging uiteindelijk stukje bij beetje beter..Bedankt voor de tip..

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:55

Probeer anders iedere paar rondjes je paard even op de schoft te kriebelen met je hand. Dan ontspan je automatisch even je hand en krijg je het gevoel vanzelf steeds meer.
Succes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:25

Ja het is gewoonte die je af moet leren. Als paard ontspant probeer zelf ook te ontspannen en probeer erop te letten. Dit is duidelijk een ruiterprobleem en gelukkig herken je het zelf en wil je er ook wat aan doen. Inderdaad iemand die naast de bak staat en je erop wijst is ook een oplossing, maar als je alleen bent moet je het ook op kunnen lossen natuurlijk. Je moet namelijk weer een gewoonte van gaan maken om NIET te blokkeren zelf en dus durven te ontspannen op moment dat paard ook ontspant.

Junior_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 21:35

@ bets
Ja je hebt daar helemaal gelijk in, dat ik moet leren ontspannen met m'n hand. Ik baal er ook echt van dat ik deze gewoonte heb gekregen nadat we met slof reden. De slof zat nooit strak bij mij (heb echt een super grote hekel aan de slof) maar me handen zette ik wel altijd vast en nu we gelukkig zonder slof rijden heb ik nog steeds die stomme gewoonte om m'n handen vast te zetten..Gelukkig gaat het stukje bij beetje beter en ben ik blij met de tips die jullie geven Pling

Lisz_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:28

Veel mensen hebben trouwens de neiging om een hand vast te houden...dat is eigenlijk ook wel logisch, aangezien wij als mensen (net als paarden trouwens) met een kant van ons lichaam beter zijn dan met de andere. Ik ben bijvoorbeeld rechtshandig, en mijn rechterhand is veel beweeglijker/soepeler dan mijn linkerhand. (heb ook moeten oefenen natuurlijk op die kant, maar dat is er al vroeg uitgehaald door instructices etc haha...) Het kost je dan gewoon meer moeite om net zo soepel te zijn met de hand die je normaal niet zo veel gebruikt voor fijne bewegingen enzo...daarom dus erg veel oefenen daarmee, net zolang tot jij ook allebei de helften van je lichaam goed kan gebruiken. We oefenen onze paarden erop, dus waarom niet onszelf he Lachen
Succes ermee!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:31

Heel normaal inderdaad, ik heb dat ook.
Je bent hoogst waarschijnlijk rechts, wat betekend dat je met je rechter hand verder ontwikkeld ben en dus ook sterker bent. Je zal rechts dus altijd sterker vast pakken.
Ht is dus (iig bij mij) ook logisch dat mijn pony op de linkerhand een stuk beter loopt als op de rechterhand, immers op de linkerhand is mijn sterkste hand de buitenteugel en je moet met je buitenteugel rijden. Op de linkerhand heeft ze er dus veel minder problemen mee. Nu heb ik wel het voordeel (nuja, met les is het handig, op wedstrijd daarentegen) dat Sharon haar hoofd een beetje kantelt als ik teveel doe met mijn hand. Zo kan mijn lesgever meteen zien dat ik teveel doe met rechts.
Ik draf of stap merk ik zeer weinig bij mijn pony, maar zodra ik aangallopeer merk ik juist heel goed dat dat stukken minder is als op de linkerhand. Kan haar niet verzamelen op rechts en vooruit rijden is ook een stuk moeilijk.

Probeer jezelf er toe te dwingen er constant aan te denken op de rechterhand. Inderdaad iemand erlangs zitten. Eens een keertje op de volte gaan een omstebeurt je handen zo ver mogelijk naar voren brengen, tot bijna bij z'n oren om je handen te ontspannen. Een keertje de teugels gekruist vasthouden (is wel eventjes wennen met je pony, alleen doen alsie braaf is, want het is op het begin vaak een beetje een gestuntel) dan voel je het zelf ook vaak goed.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:06

Je pakt het stuk teugel wat je in je BUITEN hand over hebt in je binnen hand. Op deze manier als je je binnenhand wilt vastpakken voel je dat in je buiten hand en dat is een teken om je binnenhand te ontspannnen en naar voren te doen.

Snappie??