hindernis maken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daphne2005

hindernis maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 08:55

Hallo!!

Ik rijd op een aardig paard die snel gestresst raakt. Ze is 15 maar er is de laatste jaren door haar eigenaren weinig mee gedaan omdat ze haar kuren heeft. Vooral buiten. Nu ben ik er achter gekomen dat ze het erg leuk vindt om over balkjes te springen. Ik wil niets forceren bij haar maar wil straks langzaamaan een laag hindernisje proberen. Ik heb alleen geen idee hoe ik een hindernisje moet opstellen (met een balkje ervoor enzo). ook weet ik niet hoeveel de ruimte moet zijn als ik balkjes achter elkaar leg. Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!
Groetjes, Daphne

Biepje

Re: hindernis maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:20

hangt ervan af hoe groot de passen van je paard zijn. ik ben wel gewend dat ze meestal op de balk aanspringen, en dan een galopsprong maken, en dan erover. dus ongeveer drie meter tussen de balk en de sprong. voor gewone balkjes kan je ze ofwel in waaiervorm leggen en dan eens kijken hoe groot de drafpassen van je paard zijn, meestal is een meter wel voldoende.

daphne2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 09:59

dank je wel, ik ga het uitproberen. Het paard is ong 1.60 groot.

Misschien nog mensen met andere tips??

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:53

De afstand voor drafbalken is 1.20 tot 1.30
De afstand voor een drafbalk voor een hindernis is 2.20 - 2.50 (je kunt varieren afhankelijk van hoever je je paard al kunt sluiten of als je een heet paard hebt...)
De afstand tussen een dubbelsprong is als je vanuit draf komt 6 meter, en vanuit de galop 7 meter (en dan kun je dus 1 galopsprong maken tussen de 2 hindernissen in).

Een hele goede oefening is ook om gewoon 1 hindernis (denk wel aan de grondbalk) op een grote volte te zetten en daar steeds op de grote volte overheen te gaan. Zo'n hindernis hoeft helemaal niet hoog te staan, maar je kunt wel oefenen om in de goede galop te landen.

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:46

je kunt het beste beginnen met een laag kruisje. zo leert je paard om in het midden van de hindernis te springen. en altijd een grondbalk ervoor leggen, op zo'n 20 a 30 cm van de hindernis. succes

gr nienke

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:18

gewoon eerst om in te springen een kruisje op de allerlaagste stand zetten... dat moet best lukken als je paar 1.60 is, daar hoeft ie misschien nog niet eens voor te springen maar draaft ie er gewoon over Vork
je hoeft niet persé een balk ervoor als je maar goed op t midden aanrijdt en op het juiste moment aangeeft dat je paard op dat moment van de grond af moet komen. nadat je er een paar keer overheen bent gesprongen kun je steeds iets hogere kruisjes doen en misschien ook wel een steilsprong(= 1 rechte balk)
Als je meerdere hindernissen achter elkaar zet moet je kijken of je paard wel op de juiste plek af kán zetten bij die 2e hindernis. Je moet kijken waar ie ongeveer landt bij de 1e hindernis en dan ongeveer kijken waar zn galoppassen neergezet gaan worden. en dan moet ie ongeveer 1-1,5 meter voor de 2e hindernis af kunnen zetten, dus moet er meer dan 3 meter afstand zijn zowieso (=1 galoppas en afzetruimte en dan past je paar er nog tussen haha)

tis eigenlijk niet zo moeilijk probeer gewoon eerst 1 hindernis das gewoon 2 palen en wat balken en klaar Knipoog

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:23

de ruimte tussen de balken verschild als je gewoon wil balkjesdraven moet je ongeveer 1.20 doen voor joun paard, als je wat meer richting middendraf wil kunnen ze gerust een halve meter verder uitelkaar.. maar bouw dat wel op! niet in een x heel wat verder.. is voor zo'n paard best lastig.. Cool

daphne2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 15:28

Hallo Allemaal!!

Vanuit oostenrijk (wintersport) hartstikke bedankt voor al jullie tips!!

Ik had al geoefend (voor de tips met van die cavelettes (of hoe je het ook schrijft.) Dat vond ze erg leuk. Maar 2 van die balkjes achter elkaar of op elkaar vond ze niets. Ik denk dat die kruissprong op de laagste stand een hele goeie is!! Zodra ik terug ben ga ik het proberen.

Groetjes, Daphne
Knipoog