Paard heeft 'slechte' galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Paard heeft 'slechte' galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 21:32

Hoi,
Nou ik rijd op een manege hier altijd op een vast manege paard, en heb ik 4 jaar geleden voor het eerst dit paard nageeflijk gereden, dus beter rug gebruik en ze zet haar benen er mooi onder. Ik heb het dus op dit paard 'geleerd' , zegmaar gevoelt hoe het moet. Nou is het alleen dat dit paard een heerlijke en mooie en goede draf heeft, waarin ze ook snel goed loopt. De stap is ook goed, dus die twee gangen hebben wij nu goed onder de knie. Nou moeten we ook is de galop erbij nemen.. Maar daar is het probleem... ze heeft geen goede galop.. ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar ze valt compleet uit elkaar, steekt der neus de lucht in, en ze vergeet haar achterhand gewoon mee te nemen. Ze loopt echt helemaal opde voorhand. Als we nou buitenrijden en een versnelling hoger kunnen, neemt ze haar achterhand er weer een beetje bij, maar in de bak lukt het gewoon niet Boos!
Ik rij dus wel altijd in lessen, en meestal krijg ik te horen dat ze actiever moet lopen, maar als ik ook maar een heeeel klein beetje been geef, pakt ze het bit, gooit de neus omhoog en gaat plat door de bak.....

Nou had ik vrijdag een ander bit erin, normaal een dikke gebroken bustrens, en nu een dunnere dubbelgebroken watertrens, en zowaar, we hebben een paar voltes beter gegalopeerd...
Maar nou is mijn vraag, ligt het nou echt aan het bit? Ik had er ook een ander zadel op, maar daar zal het toch niet aan liggen? of was ze toevallig soepel?
De les die ze erna reed, met een ruiter met wel een goede zachte hand, maar niet iemand die haar normaal nageeflijk rijdt, liep ze dus ook mooi nageeflijk!

POLLO

Re: Paard heeft 'slechte' galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:59

wat je bij manegepaarden ziet is dat ze afgestompt zijn op de hulpen een ander bit geeft een ander gevoel bij het paard , kan zijn dat hij daarom reageert
het is moeilijk om een manegepaard te veranderen omdat er veel verschillende mensen op rijden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:08

POLLO schreef:
wat je bij manegepaarden ziet is dat ze afgestompt zijn op de hulpen een ander bit geeft een ander gevoel bij het paard , kan zijn dat hij daarom reageert
het is moeilijk om een manegepaard te veranderen omdat er veel verschillende mensen op rijden.

Ja dat is zeer zeker waar.. Als de manege eigenaar haar wou verkopen had ik haar gekocht, ik ben compleet verlieft op haar geworden die afgelopen 5 jaar dat ik haar nu elke week gemiddeld 2 x rijd Haha!

Maja het probleem is ook onstaan doordat ze manege paard is.... Ze had een mooie galop, maar dat koste haar vrij veel energie, en ze loopt graag de kantjes er vanaf, dus ze heeft zich zelf deze galop aangeleerd, omdat het voor haar makkelijk is.... Soms blijft ze met haar achterhand gewoon in draf, dat zie je veel met beginnende ruiters erop...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:20

ik geloof zeker dat een paard beter kan gaan lopen op een ander bit, maar ik geloof ook dat ze onder de indruk kunnen zijn van de verandering Clown op een manege paard zou het onbegonnen werk zijn, om ze correct te laten lopen, maar je kan het natuurlijk altijd blijven proberen, je heb immers al nageeflijkheid gevoeld op dit paard Knipoog
ik denk ook dat het uitmaakt welke mensen er voor jou gereden hebben. jammer dat je haar niet kan kopen, dan heeft jou inspanning veel meer effect. veel succes nog Haha!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 22:40

mariz schreef:
ik geloof zeker dat een paard beter kan gaan lopen op een ander bit, maar ik geloof ook dat ze onder de indruk kunnen zijn van de verandering Clown op een manege paard zou het onbegonnen werk zijn, om ze correct te laten lopen, maar je kan het natuurlijk altijd blijven proberen, je heb immers al nageeflijkheid gevoeld op dit paard Knipoog
ik denk ook dat het uitmaakt welke mensen er voor jou gereden hebben. jammer dat je haar niet kan kopen, dan heeft jou inspanning veel meer effect. veel succes nog Haha!

Succes zal ik wel nodig hebben Tong uitsteken:P
Maar ik weet wel zeker dat ik ooit een goede galop met haar kan rijden hoor !:D
Wij zijn nu al zover, die galop moet toch ook lukken. Het zal wel lang duren, ik bedoel ik rij nu al bijna 5 jaar op haar, en pas na die 5 jaar heb ik haar dus in stap en draf gewoon goed nageeflijk, verzamelen is nooit een probleem geweest en strekken lukt nu ook goed, en zij gangen is ze altijd al goed in geweest, alleen heb je wel het gevaar dat ze snel over haar schouder wegloopt. Overgangen zijn altijd problemen geweest, maar stap-draf gaat nu goed, alleen die galop is nog een puntje Clown

maja ik zie volgende les wel, probeer ik weer het water trensje en dan zien we wel.. Maar jullie misschien ideen voor oefeningen om de galop goed te houden?
als je vanuit een volte aanspringt (dus in de goede stelling)doet ze soms de eerste paar passen wel goed, en dan valt ze helemaal uit elkaar... of ze valt al uitelkaar voordat ze de eerste pas heeft gezet,..

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:22

overgangen maken, vanuit de draf naar de galop, valt ze na een paar passen uitelkaar? probeer het vantevoren aantevoelen en neem haar van te voren al terug, en galopeer opnieuw aan. zo ga je door, tot ze het wel volhoud. het moeilijkste is, om haar ontspannen te houden.
probeer met gevoel te rijden, en zorg ook dat je rijd! wees creatief zover het kan in de les. Knipoog