Intervaltraining.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Intervaltraining.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 15:14

Ik weet niet of ik het goed geschreven heb maar ik ben dit woord nu al een paar keer tegen gekomen en vraag me af wat dit nu precies is.Wie kan me er wat meer over vertellen.

Melanie15

Re: Intervaltraining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:22

Dat is dat je bijvoorbeeld met longeren, 1 minuut draf, 1 minuut galop, 1 minuut draf, 1 minuut galop enz.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 16:59

Zijn er mensen die dit wel eens doen en waarom doe je dit?Ik ben benieuwd.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:05

Ja ik doe nog wel eens interval-training. Het is heel goed voor de conditie.

Eerst draaf ik naar een lange grasdijk, daar galopeer ik 50 meter, 100 meter draven, 50 meter galop, 50 meter draf, 100 meter galop, 50 meter draf. Dit doe ik aangespannen, want dat is ohz. voor jezelf ook heel zwaar.

Onder het zadel doe ik ook zoiets maar dan vervang ik de galop voor sprinten, dus zo hard mogelijk in galop, en de draf wordt een handgalop.

Snap je het? De herstelperiode na de inspanning wordt steeds korter en daardoor moet je paard eerder gaan herstellen, waardoor hij sterker wordt. Het is ook goed voor zijn achterhandspieren.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 18:22

Dit is dus het handigste om dit buiten te doen en niet in de bak?
Ik snap dat je een voorbeeld geeft met het antal keren dat je draaft en galoppeerd maar doe je het ook zo vaak of doe je het langer als de 6 keer dat je opgeschreven hebt?
En de herstel periode wordt korter dat snap ik wel maar dan moet je dit wel vaker trainen neem ik aan en hoe vaak doe je dit dan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:53

Op een lang pad in bos ofzo is handiger, dan zit je niet zo vast aan die afmetingen van de bak en andere gebruikers. Het is voor jezelf ook lekkerder dat je niet hoeft te sturen.

Ik doe dit meestal die hele dijk lang, die aantal meters klopt waarschijnlijk ook niet helemaal, maar het gaat om het idee Lachen Die dijk is trouwens zo een 3 à 4 km lang.

1 of 2 keer in de maand staat dit op het programma, ligt er een beetje aan het druk ik het heb en hoe het met de andere training gestelt is. In het begin zullen de herstelperiode's ook langer zijn en niet veel korter worden. Je moet het wel een beetje aan je paard aanpassen. Dus niet verder gaan als hij al bijna omvalt vanwege zijn moeheid.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 21:22

Bedankt.Wij hebben hier in friesland niet echt bos of zo maar op een kwartier rijden ligt wel een mooie berm naast een rustige weg en die is ongeveer 2 kilometer maar dan kan ik eventueel ook nog terug gaan.Ga het binnenkort eens kijken hoe het gaat.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:28

Ik doe ook wel eens aan interval trainingen, vooral nu de crossen er weer aan zitten te komen! Het handigste is om in het bos (of zoals je zelf al had bedacht een berm te nemen) maar in de bak kun je het ook best doen hoor! Alleen is het minder leuk om rondje na rondje te galopperen en te draven en te stappen.
Maar het kan wel!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:48

volgens mij doe ik t ook, maar iets anders dan jullie beschrijven.
ik laat na een galop mijn pony op adem komen en ga dan verder met galloperen.
ik wissel t wel af hoor, zoveel afstand galop, dan op adem, dan een aftand in draf, weer op adem laten komen en zo verder.
hij heeft nu weinig conditie, vanwege het erg slechte weer, maar krijg hem wel vrij snel fit ermee!
blessures heeft hij gelukkig ook nooit last van.
Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:28

Hoe laat je je paard dan op adem komen? Ik neem aan in stap/draf, een gang lager dus?
Dat is eigenlijk hetzelfde, alleen door je herstelperiode (waar hij op adem komt) steeds iets te verkorten, wordt zijn conditie beter omdat hij sneller herstelt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 09:09

Met intervaltraining is het wel van belang dat je de tijd in de gaten houdt. Alleen op die manier kun je elke keer een minuutje langer draven/galopperen en tussendoor stappen. Een minuut langer kan soms al een erge inspanning kosten. Kijk dus écht op je horloge (met secondewijzer) om het goed op te bouwen.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:47

Ik vraag me af waarin interval training voor een paard zou kunnen bijdragen. Er is aangetoond dat interval training voor paarden (bv renpaarden) bij lange na niet de resultaten hebben opgeleverd als die ervan verwacht werden. De wetenschappelijke kennis die geleid heeft tot verbetering van de prestaties bij mensen, is voor de meeste goede paarden, waarvan het trainingsprogramma voldoende is om die capaciteiten te ontwikkelen, niet relevant. Mensen zijn beter gaan presteren, omdat ze "minder goed" waren. Paarden kunnen hun conditie heel goed handhaven bij een normaal trainingsprogramma. Het idee achter interval training - het trainen van een paard gedurende een reeks intensieve, kortdurende trainingsperioden - is dat je daardoor verschillende delen van het de stofwisselingsprocessen activeert. Een paard heeft echter zeer veel factoren die de fundamentele prestaties van een paard beperken. Het potentieel dat een paard heeft, wordt met een goed trainingsprogramma al ontwikkeld. Als een paard er niet in slaagt zijn potentieel waar te maken, dan wordt dat niet veroorzaakt door een gebrek aan conditie. De beperkingen zullen eerder door factoren die onder ziekte en pathologie vallen, veroorzaakt worden.

Met interval training kun je bij paarden iets bereiken. Je zal echter niet de verbeteringen zien, zoals die bij training van mensen optreedt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:25

misschien is een paard wel beter in zijn lichaam gebruiken dan de mens maar de fysische processen blijven hetzelfde.
Weefsel aanspreken (en heel licht beschadigen) even de tijd geven om dat te beseffen en weer aanspreken. Zo 'beseft' het weefsle dat er werk aan de winkel is omdat het de dingen die gevraagd worden niet aankan.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:32

Een goed getraind paard heeft nauwelijks nut van interval training. De beperkingen liggen in andere factoreren dan die door interval training verbeterd kunnen worden.

Interval training wordt door sporters gebruikt en heeft nut bewezen. Het is niet zo dat als iets goed is voor sporters (mensen), dat je kan aannemen dat het ook wel goed zal zijn voor paarden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:38

Voor dressuur zal het weinig nut hebben. Maar ik weet zeker dat ik mijn pony op deze manier beter kan trainen op uithoudingsvermogen (voor samengesteld), dan een rondje te rijden. Misschien is dit weer anders als je een bos in je achtertuin hebt, maar die heb ik niet. Ik heb hier alleen asfalt, vrachtwagens, glas en sloten. Maar een rit van 3 of 4 uur doet het niets, terwijl een intervaltraining van een kwartier hem behoorlijk uitput. Dan weet ik ook zeker dat dit ook goed is voor zijn conditie. Het verhaal van beschadiging en herstel lijkt me bij paarden echt niet anders.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:20

Praat maar eens met medisch fysioloog Eric van Breda of lees een van zijn artikelen. Ik geloof dat deze man verstand heeft van zaken en hij is voor interval training ipv gewoon kilometers maken in nagenoeg gelijkblijvend tempo.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:41

Er staat in mijn reactie: bij een goed getraind paard zal Interval Training weinig nut hebben. Interval Training kan wel nut hebben, bij paarden die minder goed getraind (kunnen) worden. Je kan er dus meer uithalen en je kan risiko op blessures verminderen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:30

GoldStar schreef:
Er staat in mijn reactie: bij een goed getraind paard zal Interval Training weinig nut hebben. Interval Training kan wel nut hebben, bij paarden die minder goed getraind (kunnen) worden. Je kan er dus meer uithalen en je kan risiko op blessures verminderen.

Oh, dus als interval-training werkt is mijn pony niet goed getraint? Lijkt me een sterk verhaal, maar oke.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:50

Sjonniej schreef:
GoldStar schreef:
Oh, dus als interval-training werkt is mijn pony niet goed getraint?

Dat staat er niet, die conclusie trek jezelf. Sterke verhalen zijn niet nodig. Pling

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:04

GoldStar schreef:
Interval Training kan wel nut hebben, bij paarden die minder goed getraind (kunnen) worden.

Het lijkt me dat je dat zelf hier ook zegt Vork

Maar maakt niet uit, voor dressuur heeft het weinig aanvulling. Daar is niet zo een hoge conditie voor nodig.
Maar ik weet zeker dat je voor eventing niet genoeg hebt aan bosritjes in constante tempo's. Dan zal je toch die overgangen moeten maken, voor wat extra's. Want een rit van 3 uur houden de meeste wel vol, maar er zijn maar weinig paarden die een half uur interval-training volhouden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:41

In de drafsport word het ook gebruikt.Als ik het allemaal goed gebruikt zorgt het voor extra uithoudingsvermogen Lachen