onregelmatig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 12:57

hoi,
mijn paard loopt in draf (het meeste op de rechterhand) onregelmatig. ik moet hierdoor van mijn instructrice haar achterhand er meer bijrijden (is voor haar heel moeilijk om die erbij te houden) maar naar een half rondje zit weer die achterhand er niet meer onder en loopt ze weer onregelmatig. in galop loopt ze ook onregelamtig (waar ik zelf nix van merk maar zij zegt het ) maar dat valt niet zo heel erg op. hebben jullie nog goeie oefeningen om dit eruit te rijden? of kan dat alleen door die achterhand er goed onder te houden? ook nog tips hoe ik dat op kan lossen?? ik moet van mijn instructrice druk houden op de voorkant en 2 kleine tikjes geven op haar binnen achterbeen ( doen we al een poosje ) maar ik heb het idee dat het niet werkt en ik merk geen verschil. jullie tips?

anouksel

Re: onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:47

Hij loopt onregelmatig? Wat is daar de oorzaak van? Is tie niet rechtgericht geweest? Bijv. teveel op links gereden of is er een medische oorzaak?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:43

Ik zou eerst uisluiten dat het onregelmatig lopen niet door een medische reden komt is ze al eens na gekeken sinds ze onregelmatig loopt?

Als ze helemaal gezond is zou ik beginnen met heel veel overgangen en schijnovergangen te rijden zodat je haar achterhand nog sterker maakt.Af en toe eens een pasje verruimen en weer een pasje terug laten komen en dan eerst beginnen met een paar pasjes als je voelt dat ze reageert weer terug naar het vorige tempo.

En ik zou veel op de binnen hoefslag gaan rijden ook veel voltes op de binnenhoefslag.Zo leert je paard goed op zijn eigen benen te lopen i.p.v tegen de bakrand aan te hangen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 16:54

klopt ze is 3 weken geleden heel ziek geweest (ze had schurfd meid) maar dat kan er toch niet mee te maken hebben?? daarvoor deed ze het ook al maar nog niet zo erg...

ohjah voor de bokkers die niet weten wat schufd meid is: zijn kleine 'beestjes' die wondjes maken en die gaan onsteken en worden kaal.

dit had zijn op haar achterbenen. maar dat kan er toch niet mee te maken hebben dat ze onregelmatig loopt? verder liep ze op rechte lijnen altijd te slingeren en kan haar dan met moeite recht houden.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:19

hoe vind je het er zelf uitzien als je haar aan de longe hebt? Doet ze het dan ook? En als je haar los, dus zonder touw longeert, dan ook?

Yathal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:48

Als je aangeeft dat je paard wel regelmatig loopt als je de achterhand er goed onder hebt maar jullie dat nog niet zo lang volhouden dan klinkt het voor mij meer alsof 'ie gewoon nog wat sterker moet worden.

Ik zou je in dat geval adviseren je training te beginnen met het rechtmaken van je paard (want dat is een stukje basis wat er wel in moet komen) en steeds kleine stukjes proberen de achterhand eronder te krijgen. Dit is ook voor je paard zwaar dus wees tevreden met kleine stukjes en breid dit langzaam uit.

Veel binnenhoefslag rijden (voor het rechtrichten) en lekker veel overgangen en tempowisselingen voor de achterhand.

Succes!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 09:50

evitatinkle schreef:
hoe vind je het er zelf uitzien als je haar aan de longe hebt? Doet ze het dan ook? En als je haar los, dus zonder touw longeert, dan ook?

hoi,
als ik haar aan de longe heb of gewoon los in de bak, zie ik er nix aan. de eignaresse is erop gegaan en heeft mijn instructice het me laten zien. niet dat ik het goed zag maar dat kwam omdat het de 1e x was dat ze het me liet zien. dus jullie tips zijn dus gewoon flink die achterhand eronder rijden,binnehoefslag rijden en tempowisselingen? echt heel erg bedankt ik il echt heel graag dat dit goed komt.

ik ga nameijk in april starten en volgens mijn instructrice heb ik grote kans dat ik de ring uit word gehaald vanwege onregelmatigheid...:S

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:07

je moet idd in de training je aandacht richten op het rechtrichten.

Uit je verhaal lijkt het dat je paardje linksgebogen is (je zult het meeste gewicht op de rechterteugel hebben). Op de rechterhand kreupelt ie het meeste omdat ie dan het hardste op de schouder valt.

De achterhand kun je er pas goed onder krijgen als je paard recht is.

Als je niks aan die scheefheid doet zal het probleem alleen maar groter worden.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:10

Klinkt inderdaad als een niet rechtgericht paard. Recht richten dus.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 17:45

De reden waarom ik je vroeg of je het zelf ook zag is omdat je als ruiter het verschil moet kunnen voelen/zien. Je moet het verschil herkennen tussen onregelmatig lopen, en regelmatig bij je paard. De oefeningen die hier worden gegeven zijn goede manieren om je paard recht te richten maar vraag je zelf ook af wanneer je paard dan rechtgericht is. Anderen kunnen het misschien zien vanaf de grond, maar de ruiter moet het voelen.
Pas als je precies weet wanneer het paard onregelmatig loopt en wanneer niet, kun je de oorzaak aanpakken met de juiste oefeningen.

Want een scheef gebogen paard zal altijd weer onregelmatig kunnen gaan lopen, en na recht richten kan hij ook weer scheef worden. Dit moet je echt kunnen herkennen!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 18:17

ik kan het wel herkennen als ik erop zit maar dan moet ik wel goed voelen. ze heeft dan een soort hupse in draf. in de galop voel ik het totaal niet.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:44

Ja ga echt rechtrichten. Zoek iemand die er verstand van heeft en je hierbij kan helpen, want alleen kun je dit niet zomaar. In mijn onderschrift links zie je wat tips betreft klassieke rijkunst en over rechtrichten.
Succes

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:03

hoi,
bedankt voor je adressen ga er even heel snel rondsnuffelen!