vast i zijn rug en mond en nek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ginniej

vast i zijn rug en mond en nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 10:53

mjn pony zit giganties vast in zijn nek en houdt zijn nek vast en ontspant maar nouwelijks en als hij los laat gaat hij meestal hangen in mijn handen!! en met wedstrijden is het al helemaal erg voor het halthouden gaat zijn hoofd heeeel hoog in de lucht en ik heb geen idee meer hoe om hem los te maken maar ik ga binnenkort springen zal het dan wel beter gaan ik dacht zelf van wel !!

machteld en mijn e pony van 1.55 hoog balck light

Janski

Re: vast i zijn rug en mond en nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:51

van springen wordt het niet beter kan ik je alvast verklappen.
Wat zegt je instruteur ervan?
Het omhoog komen met halthouden heet tegen de hand komen en dat is echt een ruiterfout. Meer op je been en je zit gaan rijden, juist in de overgangnen terug. Ik zou de pony eens door een arts of fysio na laten kijken en oefeningen vragen om je paard soepeler te krijgen. Veel longeren wil wel helpen.

ginniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 13:24

hoi
bedankt voor je bericht in mijn proeven stond heel veel ook dat hij tegen de hand was
wat is er dan precies mis aan me zit ?
van de instructriese moet ik hem voorwaarts houden en ook longeren maar het lukt niet zo maar het begint al iets beter te worden hoe moet ik hem dan longeren ? en heb je nog meer tips ? ik heb deze pony nog niet zo lang
alvast bedankt machteld Verdrietig

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:35

Laat voor de zekerheid een tandarts of fhysio ff kijken. Misschien is er iets in het mondje of met de spieren van je paard niet zo lekker

ginniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 13:38

okej

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:48

Wat je jeel goed aan de longeerlijn kan oefenen met je pony is proberen stukjes te verrruimen. Een stuk je vlotter en dan weer een stukje ontspannen en langfzaam en dan weer wat vlotter.
En let erop dat als je vlotter gaat je pony niet alleen harder maar ook ruimer loopt. Deze oefening kan in alle 3 de gangen.

Longeren over balkejs is ook heel goed voor hem.

Ik kan van achter de PC natuurlijk niet zien wat er met je zit is maar als het paard tegen de hand komt geef je vaak teveen sruk op de teugel en te weinig druk met je been.

Als je bijvoorbeeldaan het draven bent kan je een actief gaan lichtrijden om je pony voorwaarte te houden en je kan ook heel lui en rusig gaan lichtrijden.

Als je langzaam gaat lichtrijden en je een beeje zwaar maakt gaat je pont minder hard zonder dat je aan de teugels komt. Gan je dan heel relaxed doorzitten gaat je pony nog langzamer. Dan hoef je met je hand nog maar een klein beetje terug te nemen en dan gaat je pony in stap. Als je daarbij je kuit mooi aangesloten houd komt als het goed is zijn hoofd niet omhoog.

Naar halt kan je ook zo oefenen oor kleine beetjes terug te nemen en aan te vullen met je been en veel met je stem. Dus niet terug nemen en vasthouden tot ie stil staat maar als zijn hoofdomhoog gaat je hand ontspannen en je stem erbij en opnieuw opvangen zodat zijn hoofd mooi laag blijft. Een paar vlotte ophoudinkjes kunnen je daar wel bij helpen. Dit heb je niet in een keer goed maar moet je veel oefenen. Hoe meer ontspannen je pony is hoe makkelijker het gaat. En vergeet niet om uitbundig te belonen als hij het braaf doet.

ginniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 14:57

moet ik hem dan ondersteune als ik ga halthouden ? met mijn kuiten ?
ik was ook heel erg aan het oefenen middendraf en dan weer rustig terug te nemen. hij houd zijn rug ook vast. hij is ook heel erg sterk in zijn mond ik rij het liefst gewoon met een wat langere teugel want met druk protesteert hij en met een iets langere teugel wil hij wel maar geeft alleen knikjes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:33

Als je pony zo vast zit als jij zegt zou ik hem eerst laten behandelen door een fysio en waarschijnlijk zijn er wel meerdere behandelingen nodig.Overleg met hem of haar ook hoe je het beste weer kunt beginnen met rijden en wat goede oefeningen zijn voor jouw pony om er voor te zorgen dat hij niet weer zo vast komt te zitten.

Als hij echt zo vast zit denk ik niet dat jij hem zelf weer los kunt rijden dat is namelijk erg moeilijk ga voor je pony hulp erbij halen.