"Beter paardrijden kun je leren" --> de hulpen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarie87

"Beter paardrijden kun je leren" --> de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 09:14

Ik had al een tijdje "Beter paardrijden kun je leren" in m'n kast staan en besloot die nu maar eens te gaan lezen. Op een gegeven moment staat er dan een schematje wat je met je zit-, been- en teugelhulpen kan doen:
Zit/gewicht --> schakelen tussen voorwaarts en op de plaats bewegen.
Benen --> Meer of minder optillen van het achterbeen.
Teugel --> Beweging vergroten/verkleinen, oftewel 'met je hand bepaal je in hoeverre de opgewekte activiteit naar voren toe mag verdwijnen' zoals in het boek staat.
Vond het wel een aardige beschrijving en aangezien ik nu veels te slordig rijd Bloos (à la manege - die waar ik reed iig: been = verruimen of versnellen, teugel = verzamelen of overgang terug rijden Clown ) heb ik maar besloten om m'n overgangen en tempowisselingen wat netter te gaan rijden en met de góede hulpen. Ik zat n.a.v. dat stukje in dat boek te bedenken welke hulpen en in welke volgorde ik voor een overgang halt-stap-draf en weer terug en voor een pasje verruimen/verkorten moet geven en kan opzich ook wel wat bedenken, maar wil het nu toch wel graag echt goed leren (het gaat nou eenmaal niet vanzelf op gevoel) en ben benieuwd wat jullie doen. M'n les krijg ik trouwens volgende maand weer terug Knipoog

Jivelover

Re: "Beter paardrijden kun je leren" --> de hul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:56

Leuk hoor!
Het is inderdaad een leerzaam boek!

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 11:46

Het is idd een leerzaam boek, vind het alleen jammer dat ze er niet wat voorbeelden bij dat schematje gaven.
Wat ik eruit begrijp is dat je voor een overgang van stap naar draf bijvoorbeeld eerst iets met je zit moet doen (maar wat? ik maak me altijd alleen 'lang' voor een overgang en geef tegelijk een ophouding, maar hoe kan je dan onderscheid maken tussen voorwaarts en op de plaats?), daarna been geven, omdat het achterbeen meer moet doen en daarna hand een beetje openen om aan te geven dat dat beetje extra naar vóren moet. Maar hoe maak je dan verschil tussen een overgang naar een snellere gang of verruimen binnen een gang?
Ik doe eigenlijk altijd maar wat, en het lukt wel, maar het zou veel netter moeten. Ik hoop dat iemand me duidelijk de hulpen op een rijtje wil geven Bloos

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:39

Als je iets wil versnellen kan je je gewicht een beetje naar voren verplaatsen en als je wil vertragen wat naar achteren (en je benen lang maken) Dit geld ook voor de overgangen.
De overgang naar galop kan je ook maken met je zit: iets meer gewicht op je binnenzitbeenknobbel en voor terug naar draf iets meer gewicht naar buiten.
Als je de gang activer (of verzamelder) wil maken, ga je diep zitten en druk je met je knieen en bovenbenen aan. Je gebruikt je onderbenen kort en ontspant ze ook steeds weer (maar eist er wel een reactie op) Met je handen maak je steeds halve ophoudingen
Als je de gang uit wil strekken probeer je het paard eerst wat te verzamelen en op het moment dat je hem wil laten strekken geef je hem met je hand wat ruimte om zijn hals naar voren te brengen.

En probeer je ook andere dingen met je zit? bijv om een vote te rijden door je buitenschouder wat naar achteren te draaien?
Het is niet echt duidelijk wat ik geschreven heb maar hoop dat je er toch iets aan hebt..
groetjes lisette

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 17:43

Helemaal niemand die mij in het kort kan zeggen hoe een overgang van stap naar draf en weer terug moet ?? En hoe je het verschil aan kan geven tussen sneller of ruimer/ langzamer en verzamelder ??
Weet dat het nogal een debiele vraag is, maar ik zou het echt graag willen weten Bloos

Ow ik zie net dat ik al een antwoord heb Knipoog Tnx in ieder geval Ja Sturen op m'n zin lukt wel ja en overgangen/verruimen/verzamelen lúkt ook wel maar dat boek heeft me aan het denken gezet en ik zou het nu graag preciezer willen leren en vooral ook de logica erachter willen weten Clown

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:46

was paardrijden maar simpel, een knopje hier en een knopje daar

Annemarie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 18:30

Ik snap ook wel dat het niet 'knopje hier, knopje daar' is Knipoog Maar volgens dat boek waren de hulpen zo ontzettend logisch ... dan zou er dus toch een bepaalde methode moeten zijn (voor zoiets simpels iig).
Heb het net nog ff een keer gelezen: volgens hen gebruik je - volgens mij dan - beenhulpen om hoeveelheid achterbeen te bepalen en dan geef je met hand de snelheid aan (door hoeveel je je hand opent of sluit) en met je zit hoe verruimd/verzameld ofzo ... Dus zou je willen verruimen moet je minder je hand openen dan voor een overgang, maar wat moet je dan weer met je zit doen??
Zodra ik dan bijvoorbeeld ga bedenken hoe je het verschil tussen stap verruimen en overgang naar draf moet maken of het verschil tussen draf verzamelen en een overgang naar stap, weet ik het niet meer. Volgens het boek zou er wel een standaard manier voor moeten zijn ...

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 22:24