hangt op linkerteugel :S:S:S Tips nodig!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytje

hangt op linkerteugel :S:S:S Tips nodig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:40

Ik ben al maanden, en dan lieg ik niet, bezig om mijn paard minder op mijn linkerhand te rijden door het letterlijk over te nemen met mijn rechterhand maar als ik meer druk geef op mijn rechterteugel en mijn linker 'los' laat kantelt ie gewoon :S
Gister was ik aan het rijden en toen was ik er mee bezig en toen deed ze het echt even perfect! Echt het meeste druk op de buitenteugel en minder op de linker dus maar dan was maar een rondje en toen was het weer weg! Ik begin het nu dus langzamerhand wel zat te worden. (al kan je het ook als lichtpuntje zien dan van gister)
Ik heb het gevoel dat ik echt alles al geprobeert heb, benen, zit, teugels enz.
De linker galop aanspringen gaat ook moeizamer maar dat komt omdat ik dan me linkerteugel der te veel bij heb. De stelling links gaat ook minder dan rechts maar ik krijg 'm wel goed na een tijdje zonder te veel druk. Heel vreemd dus allemaal... Wie kan mij tips geven??

stalleke

Re: hangt op linkerteugel :S:S:S Tips nodig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:56

Een paard kan alleen maar vasthouden waar jij trekt, dus de fout ligt bij jou.
Je bent goed bezig door de druk te verleggen op rechts, en daarna links los te laten! Ga zo door! Constant denken losloslos en dan eerst rechts vast en de stelling etc moet je been dan overnemen, als je dit vol blijft houden dan zal je merken dat t steeds minder word.
De fout ligt namelijk bij jou.
Ben hier erg concequent in dan is het zo weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:28

Denk ook aan je paard aan het been te maken
En zo om je linkerbeen heen te laten buigen, zodat hij recht word en je automatisch een paard dat op 2 teugels is, krijgt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:34

Allereerst begrijp ik je verhaal eigelijk totaal niet. daarom ga ik even uitleggen wat de bedoeling is en ik denk dat je van daaruit verder kunt. Wat absoluut verboden is is trekken, vasthouden en terugwerken.

De uitgangshouding zijn handen die altijd op de plek blijven. Het vragen van stelling gebeurd altijd op de binnenteugel, die draait vanuit de pols naar binnen in. De buitenteugel regelt het tempo, de hoofd/halshouding.
Voor de stelling draai je dus simpel naar binnen. Voor het tempo speel je buiten met je pink.
Het hangen van het paard zul je dus op moeten lossen door activer de achterhand eronder te rijden. Je moet wel vragen op de buitenteugel maar durf ook na te geven zodra je paard nageeft. De aanlruning moet gelijk zijn het mooiste is geen druk daar moet je naar toe werken maar zeer zeker niet wel op de buitenteugel en niet op de binnenteugel of ongelijk.
Ongelijk of meer druk aan een zijde duid erop dat paard niet aan de hulpen is, niet recht.
Terugwerken met de binnenhand mag nooit omdat je dan het binnenachterbeen blokkeert wat zich bijvoorbeeld uit in het moeilijk aangalloperen en dat is logisch.
Het meer druk links als rechts of kantelen duid op een sterke hand, houd die druk dus gelijk.

De tip is je niet op die voorkant te concentreren, activeer die motor achter de rest komt vanzelf.
Mits je het natuurlijk goed doe Cool Het je les want een goed instructeur of instructrice kan je hier pas voor pas in begeleiden.

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 20:47

Heel erg bedankt voor de tips! Ik weet dat het uit der achterhand moet komen en dat de fout bij mij begonnen is (nog steeds is) maar dat is meer onbewust omdat je dan zo met die linkerteugel bezig ben...
Vanmiddag had ik les, ik had het probleem (alweer) aan mijn instructrice uitgelegd en die zij:
op de rechterhand stelling naar links vragen, dan moet hij wel op je rechterteugel komen.
Het kan aan mij liggen maar naar mijn idee is dit heel onlogisch. Misschien kan iemand mij dit wel verder uitleggen.
Ik heb het minimaal gedaan. Wat ik wel gedaan heb is idd veel van achter door laten lopen en mijn linker teugel ontspannen houden. Daar heb ik de hele tijd aan gedacht. Ik voelde tot mijn grote verbazing ineens dat hij niet meer op die teugel hing Tong uitsteken ! LEUK! Maar.. het probleem is natuurlijk nog niet helemaal de wereld uit maar misschien moet ik zo wel doorgaan en goed aan jullie tips denken. Misschien kan iemand mij de tip van mijn instructrice nog uitleggen...
Bedankt he!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 11:11

Ongelijke contact op het bit duid altijd op meer of mindere mate van scheefheid. Natuurlijk kunnen tanden, pijn enz ook de oorzaak zijn.
Elk paard is scheef als het niet recht gericht is. Een rechts gebogen paard heeft meer druk op de linker teugel. Het paard valt op de linker schouder en zoekt steun op het bit.

Het paard is dus rechts gebogen als een banaan dus. Ga je nu enkel rijden op de rechter teugel dan versterk je deze buiging. Dat is dus de oplossing niet. De oplossing is het paard andersom te stellen. Dus naar links. De teugels mogen niet vast gepakt worden en moeten altijd luchtig zijn. Met je linker been maak je het paard rond om je been zoals gezegt. Hou er een lekker voorwaarts tempo bij en hou deze linker stelling niet te lang vast. Vraag en bij het komen laat je het paard weer terug komen. Door dit zo regelmatig te doen en dan steeds langer de linker stelling te onderhouden maak je het paard recht en soepel. Let wel niet enkel links doen, maar ook enkele keren op rechts om het niet op de andere hand te krijgen.

Voelhoeveel je moet vragen en wanneer het niet nodig is.

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 08:08

Klinkt super logisch! Ga meteen vanmiddag dit even proberen!

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 09:44

Heb gister getraind en lekker linker stelling/buiging gevraagd. Ging heel goed en heel ontspannen. Heb het ook afgewisseld met rechts hoor! Bedankt voor de tips he! Hoop dat ik zo verder kan.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:08

Mooi, ga zo door dan.

Let wel goed blijven voelen. Niet elke keer is het zelfde en je moet ook niet altijd doro blijven gaan met die stelling. Voelen, voelen Knipoog