Nou ik weet het allemaal niet meer hoor :/

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nou ik weet het allemaal niet meer hoor :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:26

Oke.. Ik kreeg de tip van iemand om hier een topic over te starten omdat ik echt niks meer weet.. Het gaat om mijn pony & rijden.. Ik heb haar sinds vorig jaar begin Juni.. Toen in het begin veel buiten gereden en af en toe een beetje gesprongen.. Ging allemaal wel okee.. maar ik merkte wel gelijk dat ze super stug was in haar mond.. geen enkele ophouding die ze voelde of op reageerde.. Toen had ik er nog niet heel veel last van..
Daarna ben ik begonnen met dressuur (na de zomervakantie), Ik voelde gelijk wel dat het niet erg gemakkelijk ging en ze was niet erg buigzaam..
Toen heb ik een tijdje les gehad van een meisje dat ook bij ons op stal stond.. Toen is het een tijdje goed gegaan als ik alleen reed.. Ze was iets meer buigzaam in haar lichaam, was nog niet nageeflijk ofzo, maar het ging al beter.. Ook had ik nog 1x in de 2weken manege les.. Dat ging vanaf het begin al niet heel erg goed.. Ze laat zich zo opfokken door de rest vooral met de draf of galop.. dan was er geen stoppen meer aan, ze wou maar al te graag hard en liet zich ook niet stoppen, omdat ze dus dood was in haar mond, als ik nu met groepjes ging buiten rijden was dit hetzelfde.. alleen maar hard willen en ook dood in de mond.. je kon als het ware met je hele gewicht “aan haar mond gaan trekken” maar ze bleef vrolijk met haar oortjes naar voren door draven.. Nu heb ik een periode gehad dat het super goed ging buiten & met dressuur, maar van de ene op de andere dag.. Was dat gewoon verdwenen.. Echt stug &stijf doen en ik weet het echt niet meer.. Springen gaat daar in tegen echt super.. Netjes en beheerst springt ze er over heen.. Maar dressuur gaat zo bagger, heb het buiten rijden maar even laten liggen, wil eerst maar eens weer de basis op pikken in de bak..

Iemand goede tips?.. Het is een beetje een lang verhaal geworden Bloos..

Alvast bedankt! Doei! Priis.

Ashleey_

Re: Nou ik weet het allemaal niet meer hoor :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:31

Ja hoe graag ik je ook zou willen helpen.. ik denk niet dat ik het kan..Knipoog
Maar als ik zo telkens je verhaal lees dan krijg ik bijna het gevoel om een iets scherper bit uit te proberen, ik zeg niet dat je daar voor altijd mee zou moeten rijden.. maar alleen om te kijken of ze hier beter op reageert of niet natuurlijk.
Ik denk ook dat je het beste even een keertje iemand met goed verstand, een goed opgeleide instructeur/instructrise kan laten zien hoe het er aan toe gaat, en hij/zij je meer tips kan geven over je rij techniek.. of aan hulpmiddelen voor Roos...

Heeel veel succes ermee lieverd.. Kusje

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:38

leer eerst je paardje eens dat die terug moet komen op je zit.. hte is wel duidelijk dat die op je handen niet reageerd dus moet je het oplossen met andere hulpen.

In stap begin je met oefenen.. je stapt een stukje naar voren toen, iets verruimen en dan probeer je door middel van zwaar te gaan zitten en klemmen met je knieen je paardje terug te rijden naar arbeidsstap op zelfs onder der tempo.. In het begin vind ze dit moeilijk dus zal je der moeten helpen met je stemhulpen. Als ze hier nou helemaal niet opreageerd went je af en probeer je der weer op je stil terug te rijden naar halt houden.. als ze doorloopt loopt ze vanzelf met der neus tegen de muur op en moet ze wel stil blijven staan. Dit doe je dan een paar keer en dan zal ze het begrijpen.

In draf is het al weer een stuk makkelijker, omdat ze het in stap al kan en daarbij kan je in draf gewoon langszamer licht gaan rijden dan moet ze wel rustiger worden. Ook hiervoor geld weer.. ondersteun je zithulp met je stem en als ze niet reageerd afwending en op je zit proberen terug te rijden naar halthouden, reageerd die niet loopt ze vanzelf tegen het schot aan.

Als je zover ben dat je van draf kan halthouden op je zit ga je het in galop proberen. Als die de nijging heeft om hard te gaan in galop moet je voorkomen dat je lange stukken en lijnen achter elkaar galopeerd. Rij veel figuren en overgangen dus zet der telkens op nieuw aan zodat die niet de kans heeft om harder te gaan. Als je het basis tempo goed onder contorle heb kan je ook hier weer gaan schakelen door een stukje naar vore te rijden en op je zit terug laten komen. Als je hem nou niet terug in draf krijg moet je gewoon gaan lichtrijden.. reageren ze heel snel op.

Wat verder nog heel belangrijk is: met belonen leer je hem meer dan met straffen.. beloon hem in het begin heel uitgebreid als die het goed doet..!

Als je paardje goed aan je been en zit hulpen is kan je hem door middel van schakelen, overgangen en figuren rijden soepelere en losser in zn rug maken en zal die van zelf nagevelijk gaan worden.

Succes er mee!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:40

EEY!
tja... waar moet je beginnen zou je haast zeggen he! Ik denk gewoon weer bij het begin!

Les ging goed... waarom er mee gestopt?

Ik zou gewoon bij het begin beginnen! Lekker voorwaarts en laat dat koppie maar..... als ze goed van achter naar voren is dan komt dat allemaal wel weer goed!

Ga ook lekker veel figuurtjes rijden. Veel voltes en veel stelling vragen hier en daar. Doe dit vooral op je zit en probeer maar even van de teugels af te blijven. Dus duw hem met je been opzij en met je gewicht!
Van daaruit de teugels op kontakt nemen en je er niks van aantrekken dat ze stug is.

Ga gewoon door hoe je reed en als je goed van achter naar voren komt, dan komt dat nageeflijke vanzelf weer terug. Dan nog goede les en het komt amel wel goed!

Veel succes ermee.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:42

srry, toevoeging Haha! Bloos

Wat misschien ook wel helpt is om hem een paar keer te longeren met dubbele longeerlijn. Zo kan je je paardje naar buiten stellen en naar binnen en wordt hij losser!

En ik zou even wachten met hulpteugels en andere bitten enzo, simpel om het feit dat je het eerst ook zonder kon!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 23:22

Stap 1: ik zou er een tandartsbijhalen.

Stap 2: ik zou er een fysio bijhalen.

Stap 3: ligt het zadel goed? Past het bit wel? Een te dik bit kan averechts werken. Dunner is heel vaak beter.

Stap 4: Ga anders rijden. Wat er al gezegd werd: vaak schakelen, tempowisselingen meenemen. Probeer wel aan het hoofdje te werken. Neem vaker buiging mee, probeer je paard soepel te maken. Ga kleine achtjes rijden, dus volte 10m, en dan van volte veranderen naar een andere volte 10m. Neem de binnenteugel aan, tot het moment dat het paard niet meer tegenstribbelt, laat dan de druk varen maar laat het paard niet recht worden. Buitenteugel mag je loslaten. Op het moment dat het paard recht wil worden geef je hele kleine rukjes aan de binnenteugel, tot het paard weer de stelling aanneemt.

Wat teugelvoering betreft: Probeer eens wat vaker los te laten. Dus niet constante aanleuning vragen, neem druk op de teugel, hou die druk vast tot op het moment dat ze nageeft (kleine aanwijzing is al voldoende) laat je de teugels uit je handen vallen alsof je je hebt verbrand. Nageven is voor je paard de beloning. Daarna de druk weer opzoeken. De tijd tot het nageven gaat steeds korter worden. Dit kun je doen in stilstand, stap, draf en galop. En als iemand gaat blazen dat dit geen dressuur is, dan heeft hij gelijk: het is namelijk de western methode. En als ik hoor dat je het een beetje hebt gehad met de dressuur, lijkt de western me voor jou en je paard een ideaal alternatief Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:54

Bedankt allemaal, zou het allemaal eens proberen Lachen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:14

Een scherper bit zou ik niet doen, ik heb een keer meegemaakt dat een paard volledig de teugelhulpen negeerde. Dit paard werd met stang gereden, omdat ze oorspronkelijk voor de kar liep, en de overstap naar "rijbit" bij de eigenaresse niet goed verliep.

Ik heb haar een weekje gereden, maar altijd met een normaal bustrensje. Gewoon op m'n zit gereden, en de teugels licht erbij. Wat bleek nou? Op lichte teugelhulpen reageerde ze wel Lachen .

Geduld hebben, op je zit rijden, veel overgangen en veel figuren rijden. Neem liever eerst priveles, zodat je geen last hebt van het opfok-gedeelte. Als je haar dan goed onder controle hebt, kun je altijd nog terug naar de algemene lessen.