...Koppig, eigenwijs, dwars ... Niks helpt, niks gaat!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrightStar

...Koppig, eigenwijs, dwars ... Niks helpt, niks gaat!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 13:26

Ik heb samen met een vriendin van mij een pony. Wij hebben haar nu ongeveer een half jaar, ze is nog maar 3,5 jaar oud, en we houden superveel van haar. Pling Haha!
Maar wij hebben een probleem, ze is onwijs koppig! Verdrietig Opzich is het wel leuk dat je pony niet alles doet wat je vraagt zodat je nog ergens aan kunt werken, maar wij zijn bijna ten einde raad.
Het is gewoon bij zowat alles dat ze zich verzet, als wij haar hoofdstel in doen en het vast willen maken, gaat ze schudden met haar hoofd, draaien, lopen, alles wat ze dus juist niet mag. Tong uitsteken En het probleem is ... niks helpt, we zijn al half jaar bezig we proberen alles, maar ze blijft irritant. Boos! Na een tijdje is het niet leuk meer!!!
Met rijden heeft ze soms van die dagen dat ze superlief is, en soms van die dagen dat er weer niks mee te beginnen is. Meestal is het die laatste. Dan zijn we gewoon een heel uur bezig om haar te laten luisteren, en vervolgens kunnen we weer nerges anders aan werken zoals de kleine dingen die ze moet leren als jonge pony.
Herkennen jullie dit, hebben jullie precies zo'n pony. A.U.B Geef please een tip, want wij weten niks meer. Verdrietig Huilen

klomp

Re: ...Koppig, eigenwijs, dwars ... Niks helpt, niks gaat!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:29

mijn tip; zoek iemand met ervaring...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:31

klomp schreef:

Mee eens, ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar een pony beleren is belangrijk voor de rest van zijn leven! Als je het nu verpest, dan moet je er of heel hard aan werken om het eruit te krijgen of ze is verpest voor haar hele leven...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:33

Hermesdeux schreef:
klomp schreef:

Mee eens, ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar een pony beleren is belangrijk voor de rest van zijn leven! Als je het nu verpest, dan moet je er of heel hard aan werken om het eruit te krijgen of ze is verpest voor haar hele leven...

juist!

peerdjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:38

ik zou zeker een ervaren iemand erbij halen en wat dat hoofdstel betreft:
je kan haar halster even om haar nek hangen en dat halster gewoon met een touwtje vast maken (met de paardenknoop!!!!!!)
dan kan ze niet zo ver weg!!!

gr. peerdjuh

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:40

Idd iemand meer goede ervaring erbij halen en die daar echt goed mee om kan gaan.. Niet zelf gaan aanprutsen daar kom je mee vast te zitten zoals je nu al merkt. Zeker met een jong beestje is regelmatig goede begeleiding zeer belangrijk!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:53

Zo te horen zijn jullie al te lang alleen bezig..... Zal nog een hele klus worden om DIT weer enigsinds in proporties te krijgen........

Als de sodemieter er iemand bij halen die jullie voorlopig elke keer dat jullie rijden begeleid, dat een maandje volhouden en misschien hebben jullie dan zoveel geleerd dat je die ponie wel aan het lopen krijgt.

En Denk erop, die ponie is niet eigenwijs, koppig of dwars................ jullie doen het gewoon niet goed! En bedenk dat even voordat je haar op haar sodemieter geeft!

BrightStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:12

Ja dat ben ik vergeten te zeggen, wij hebben er idd mensen bij gehaald, maar die mensen hebben maar 1 methode ... HELEMAAL VERROT SLAAN!!!! en dat wil ik niet, ik wil niej dat die mensen mijn pony helemaal verrot slaan want dan is het gewoon ík durf nix, anders word ik weer helemaal doodgeslagen, daarom zoeken wij tips om het zelf te doen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:15

Nou en gelukkig werkt jullie manier wel ............................ Helaas is het zo dat een paard dat zoveel praatjes krijgt inderdaad alleen maar door duidelijkheid terug kan naar een goede basis..........

Dus eigenlijk dankzij jullie, gaat dit paard als ze straks gecorrigeerd moet gaan worden heel veel klappen krijgen.

Haal er gewoon iemand bij, en als deze zegt dat het dier een tik moet hebben, geef dan ook gewoon een tik.

Een ding is slechts bewezen hier, en dat is dat JULLIE het in iedergeval niet goed hebben gedaan!

Damn wat kan ik hier boos om worden zeg, arm paard!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:19

BrightStar schreef:
Ja dat ben ik vergeten te zeggen, wij hebben er idd mensen bij gehaald, maar die mensen hebben maar 1 methode ... HELEMAAL VERROT SLAAN!!!! en dat wil ik niet, ik wil niej dat die mensen mijn pony helemaal verrot slaan want dan is het gewoon ík durf nix, anders word ik weer helemaal doodgeslagen, daarom zoeken wij tips om het zelf te doen
Goed, even een andere zinsopbouw: zoek ervaren/professionele mensen om je te helpen. Er zijn zat mensen in Nederland (of Belgie natuurlijk) die je kunnen helpen zonder ook maar een keer te slaan. Dat jullie toevallig de verkeerde zijn tegengekomen, neemt niet weg dat het jullie niet alleen gaat lukken.

Daarnaast, wat noem jij "helemaal verrot slaan"? Want een corrigerende tik doet, mits goed getimed, meer goed dan kwaad. Je moet overmacht hebben over je pony, anders kun je er niets mee beginnen. Waarom zou jij naar iemand luisteren die lager in rang is?

Ik heb paarden verkloot zien worden, maar ik heb er meer verkloot zien worden met de "slaan mag niet, dat is zielig" methode dan met de "luisteren kreng, doe niet zo moeilijk" methode. Aan een dominant beest heb je gewoon niets.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:47

Ik ken het probleem.
Ik heb zelf een haflingermerrie van bijna 2 jaar oud.
Ik heb nog nooit zo'n koppig en slim paardje gezien als haar!

Ik geef je een tip, wees heel consequent!
Nee is nee, en blijft nee!

Leer haar 1 woord als ze iets fout doet, zoals foei, kort maar krachtig!
Bij mij is het NEE, en ze begint het nu dondersgoed te snappen!

Waar veel mensen de fout mee ingaan is dat als ze hebben bereikt wat de bedoeling isa, dat ze de grens een beetje gaan verleggen.
Bv. achteruit lopen, als ze bij mij een paar passen doet, is ze braaf en beloon ik haar, door even lekker te krabbelen of zo op haar schoft.
Bij sommige mensen moeten ze eerst 10 stappen achterwaards lopen, en dan ook niet eens belonen.

Als je nog vragen hebt of zo, kun je altijd reageren, ook via de e-mail.

Ik heb veel dingen van mijn merrie geleerd, en geloof mij, zij is echt heeeeel erg moeilijk, maar ik begin eindelijk op de goede weg te komen!

Succes verder

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:51

mag ik hieruit concluderen dat jij op jouw tweejarige merrie rijd?

BrightStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:53

Ik zeg ook toch ook niet dat ik haar nooit sla, en dat ik dat zielig vind. Ik geef haar ook een tik, maar als ik er mensen bij haal, die trappen haar meteen in haar buik, en breken een bezem op haar hoofd, en dat vind ik niet kunnen. Aan zulke mensen heb ik geen behoefte.

BrightStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:54

2 jarig ? ? ?
Zeg ik dat, 3.5 jaar, in april word ze 4.
Dus ik weet het niet hoor, wat jij zegt

BrightStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:57

Dank je, jij begrijpt me.
Mensen denken meteen dat ik gewoon haar gang laat doen, en dat het allemaal mijn schuld is. En dat ik haar nooit sla omdat ik dat zielig vind. Ik wil er gewoon geen mensen bij halen, omdat die mensen het op een methode doen waar ik het totaal niet mee eens ben.
Ik vraag om methodes hoe het anders kan dn mishandeling

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 15:58

BrightStar schreef:
2 jarig ? ? ?

Nee volgens mij stelt gijsenkim de vraag aan gina2003!
en eigelijk vraag ik mij dit ook af?
er staat: Bijna 2-jarige...

Tips voor jou heb ik ook helaas niet
Ik kan alleen maar zeggen,blijf niet zo doorgaan en zoek goede hulp!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:01

BrightStar schreef:
Dank je, jij begrijpt me.
Mensen denken meteen dat ik gewoon haar gang laat doen, en dat het allemaal mijn schuld is.

Neeejoh het is natuurlijk het paard zn schuld............. dat snap ik ook wel.

Citaat:
En dat ik haar nooit sla omdat ik dat zielig vind. Ik wil er gewoon geen mensen bij halen, omdat die mensen het op een methode doen waar ik het totaal niet mee eens ben.

Natuurlijk moet je geen mensen erbij halen die een methode hanteren waar jij het niet mee eens bent.......... want jouw manier is de beste, dat weet je......... kijk dat je nou een koppig, eigenwijze dwarse 3,5 jarige hebt, daar kan jij ook niks an doen......... dat ligt in iedergeval niet aan jouw manier van met het paard omgaan............ onmogelijk

Citaat:
Ik vraag om methodes hoe het anders kan dn mishandeling

Iemand erbij halen die er verstand van heeft!
[quote]
Eu

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:02

ilufprincess schreef:
BrightStar schreef:
2 jarig ? ? ?

Nee volgens mij stelt gijsenkim de vraag aan gina2003!
en eigelijk vraag ik mij dit ook af?
er staat: Bijna 2-jarige...

Tips voor jou heb ik ook helaas niet
Ik kan alleen maar zeggen,blijf niet zo doorgaan en zoek goede hulp!

Precies Haha! Haha! Haha!

BrightStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 16:05

Sow, ik word echt gek
Ik dacht dat mensen hier waardig waren.
Ik zeg tog ook niej dat het niet mijn schuld is, ik geef niej overal mijn pony de schuld van. Het ligt ook aan mij, en aan mijn vriendin, maar ook aan de pony. Ik vraag hulp op Bokt.
Ik krijg commentaar dat het mijn schuld is en dat die pony niks doet en weet ik veel wat jesus zeg :S

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:08

BrightStar schreef:
Ik zeg ook toch ook niet dat ik haar nooit sla, en dat ik dat zielig vind. Ik geef haar ook een tik, maar als ik er mensen bij haal, die trappen haar meteen in haar buik, en breken een bezem op haar hoofd, en dat vind ik niet kunnen. Aan zulke mensen heb ik geen behoefte.

Ik denk dat jij eigenwijzer bent dan de pony, of dat de pony het eigenwijze van jou heeft overgenomen.

even wat anders: wat doet het ene paard tegen het andere paard als hij de baas wil zijn? die schopt net zo lang tot zijn doel heeft bereikt. En daarna is hij de baas!
Probeer eens paardentaal tegen je pony te praten! en als je daar een bezem voor nodig heb, mij best.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:09

een paard maakt alleen maar gebruik van de mogelijkheden die jij hem bied............ dus ja, het ligt aan jullie!

De enige goede raad is er deskundige hulp bijhalen en doen wat die persoon zegt! Jezelf er even van bewust maken dat DIT dus te hoog gegrepen was, en jullie DIT dus nog niet konden.

Geeft niks want het beleren van jonge paarden is ook een vak apart, dat kan ook niet iedereen

BrightStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 16:10

Kunnen jullie het aan zien dan?
Dat je pony helemaal in elkaar wordt getrapt, en dat jij daar 2 meter verderop staat toe te kijken?
Dat noemen wij 'Ik hou van mijn pony' tegenwoordig.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:12

BrightStar schreef:
Sow, ik word echt gek
Ik dacht dat mensen hier waardig waren.
Ik zeg tog ook niej dat het niet mijn schuld is, ik geef niej overal mijn pony de schuld van. Het ligt ook aan mij, en aan mijn vriendin, maar ook aan de pony. Ik vraag hulp op Bokt.
Ik krijg commentaar dat het mijn schuld is en dat die pony niks doet en weet ik veel wat jesus zeg :S

ik denk dat het belangrijkste advies je al gegeven is. Haal er hulp bij en kies iemand die bij jou past. Het lijkt mij niet geheel onverstandig om er iemand van buitenaf bij te halen die een goed inzicht heeft in het gedrag van paarden en van mensen. Op het moment dat het niet loopt zoals jij zou willen is er iets mis in jullie communicatie en dat kan bij 4 punten liggen of een combinatie ervan namelijk bij "de zender" - " de boodschap" - "het middel" - "de ontvanger".
Jij moet samen met iemand zien uit te zoeken waar het knelpunt ligt en daar aan gaan werken. En nee soms gaat dat niet altijd even lief

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:13

BrightStar schreef:
Dat je pony helemaal in elkaar wordt getrapt, en dat jij daar 2 meter verderop staat toe te kijken?

sterker nog dat doe ik zelf................... maar ik heb geen onhandelbare paarden omdat ik het zover niet laat komen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:15

BrightStar schreef:

paarden kennen het begrip houden van niet. Zij willen alleen duidelijkheid en zullen ten alle tijden grenzen opzoeken tot waar en niet verder.
Maar je hebt het zelf over "aanzien" imo betekent dat dat je niet actief betrokken bent en ws zal kiezen voor een afwachtende houding. Maar ik zeg er bij dat haal ik uit je bewoording zoals je het hier neerzet, ik ken je dus niet dus lees het niet als een feit, maar als een inschatting.