Terug bij af ... moedeloos word je ervan???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Otje

Terug bij af ... moedeloos word je ervan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 10:14

Uitleg is best lang verhaal:
Otje is nooit dol geweest op de bossages langs de buitenbak ... De bossages zijn daar vermoedelijk geplaatst om de weide af te scheiden van de bak, eigelijke wel zo prettig als je lest, rijdt of wedstrijden hebt en de paarden op het weiland niet gezellig mee gaan doen of zich er mee gaan bemoeien.

Een hele zomer heeft mijn dochtertje geprobeerd hem 'netjes' langs de bossages te rijden, de bossages waren eng door verschilldende factoren.. door de stand van de zon veroorzaken ze altijd wel schaduw, ze staan maar aan 1 lange zijde én doordat wij aan de kust zitten, is wind meer een regel dan een uitzondering dus de bossages zijn altijd in 'beweging'.

Tegen het einde van de zomer was het zover, hij liep eindelijk normaal langs de bossages, normaal is ook maar relatief, want hij bleef altijd kijkerig...

Door de verstedelijking hebben we in het najaar last van een overschot fazanten, dit overschot is zo danig dat de fazanten echt gewoon op het erf, in de mesthoop, in de buitenbakken enz rondscharrelen.
Zo ook één van de laatste keren dat Otje in de buitenbak reed .. hij draafde, was oplettend/kijkerig want het waaide, vliegt ineens precies voor zijn neus een fazant uit de bosjes ... nou je raadt het al ..
Otje heeft het helemaal gehad met de bosjes..

Nu de lente/zomer aanbreekt gaan we weer naar buiten, maar Otje is zo bang dat hij dus echt met geen mogelijkheid meer langs de bosjes loopt, sterker nog; hij raakt zodanig in paniek dat er 'gevaarlijke' momenten aanbreken voor mij dochtertje (10) ... hij verbreekt werkelijk elk wereldrecord ... Zelfs met oudere en ervaren ruiters gaat hij er neit meer langs en poept hij binnen 10 minuten water van de stress... ook aan de hand is hij niet te houden.

Hoe gaan we dit nu eens oplossen?

Ik heb foto's toegevoegd om een idee te krijgen van de bosjes, je ziet dan ook duidelijk de schaduw en het idee op de andere foto hoe de bosjes dus aan één zijde van de bak loopt (het gaat dus niet om Otje en mijn dochtertje op die foto Haha! )

Overgang van de bosjes:
Afbeelding

Hier zie je goed de schaduw van de bosjes:
Afbeelding

klomp

Re: Terug bij af ... moedeloos word je ervan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:22

probeer het eens met druppels van rescue bach-bloesem. deze druppels zijn verkrijgbaar bij etos e.d. flesje kost 12 euro ong. en helpt perfect en is homeopatisch. gewoon de dosering van volwassenen aanhouden, dus zo'n 4 druppels per keer op de schone tong of een paar druppels op de schoft. wedden dat je paard dan veel minder getraumatiseerd reageert!!

succes!! en wie weet hebben andere bokkers nog goed advies

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:33

Even kort. Een paard heeft een leider nodig om enge situaties aan te durven. Van zich zelf durven de meeste paarden niet. Verder moet het paard zijn leider volkomen vertrouwen om in volle vertrouwen langs enge dingen te gaan.

Wil je een paard van zijn angst af helpen dan heb je deze dingen nodig. Tja en dan kom ik toch weer op NH terug.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 10:44

josien schreef:
Even kort. Een paard heeft een leider nodig om enge situaties aan te durven. Van zich zelf durven de meeste paarden niet. Verder moet het paard zijn leider volkomen vertrouwen om in volle vertrouwen langs enge dingen te gaan.

Wil je een paard van zijn angst af helpen dan heb je deze dingen nodig. Tja en dan kom ik toch weer op NH terug.

Ja daar zeg je wat, over leiderschap Haha! ...
Nou, we hadden laatst hier een clinic van Pieter Baalbergen, hij was helaas ziek dus kwam een vervangster Yvonne, en onze Ot mocht voorbeeld zijn.
Otje is nooit beroerd geweest de natuurlijke leiderschap op zich te nemen, doet ie zo voor je, geen probleem Clown maar reken maar niet dat hij die vrijwillig afstaat, niet op die clinic .. laat staan aan een kind van 10 Haha!
Hij is op de clinic dan ook niet geslaagd Tong uitsteken

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:52

Ik zou het ook niet doen nee, maar als het toch duidelijk word dat het enkel fijn is dan zou ik er geen bezwaar tegen maken.

Leiderschap moet je verdienen die krijg je bij geen enkel paard aangereikt. Dat hij het niet doet betekent nog niet dat je het maar bij moet laten. Juist dan moet je er veel mee doen om alles in de hele omgang en natuurlijk de angst makkelijker en fijner te maken. Zonder leiderschap is volledig vertrouwen ook niet mogelijk.
Wil je dit probleem samen met je dochter oplossen dan zou je er mee aan het werk moeten. Les is dan wel heel fijn.

Verwacht niet dat je in 1x of 2x de leiderschap kan krijgen. Neem er de tijd voor, maar wees wel consequent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:53

Ik heb het idee dat het probleem meer bij jullie ligt dan bij de pony. Vaak zie je bij dit soort dingen dat de ruiter zo gefixeerd is op het mogelijke gedrag van de pony dat ze verstijven en gaan zitten afwachten. Als hij alleen langs de bosjes schrikt en verder niet een erg bange pony is, neemt hij je gewoon in het (o)otje Knipoog

Zet hem eens flink aan het werk langs die bosjes, veel overgangen, wendingen, tempowisselingen. Hij moet niet eens de tijd hebben om er over na te denken, zo druk moet hij bezig zijn met opletten wat je dochter wil doen.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 10:59

Zep schreef:
Ik heb het idee dat het probleem meer bij jullie ligt dan bij de pony. Vaak zie je bij dit soort dingen dat de ruiter zo gefixeerd is op het mogelijke gedrag van de pony dat ze verstijven en gaan zitten afwachten. Als hij alleen langs de bosjes schrikt en verder niet een erg bange pony is, neemt hij je gewoon in het (o)otje Knipoog

Zet hem eens flink aan het werk langs die bosjes, veel overgangen, wendingen, tempowisselingen. Hij moet niet eens de tijd hebben om er over na te denken, zo druk moet hij bezig zijn met opletten wat je dochter wil doen.

M.a.w. hij reageert op het afwachtende, verstijfde gedrag van mijn dochter? Dat zou goed kunnen, zij verwacht problemen bij de bosjes ... verstijft dus op weg naar de bosjes, pony voelt dat er iets is aan het gedrag van de ruiter, dussss vliegen!!
Oké ... kan ik wel wat mee...

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 11:03

Josien: dat doen we ook wel, maar het gaat het heellll langzaam en ik verwacht niet dat hij zomaar zijn leiderschap overdraagt, in die tussen tijd moet ze wel met hem naar buiten kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:08

Het is een kettingreactie. Hij is ergens bang voor, je dochter word daar bang van en versterkt zo het gedrag van de pony. Uiteindelijk is het hele idee van langs die bosjes gaan zo beladen dat je pony bij voorbaat in paniek raakt.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:17

Wat Zep al heeft uitgelegd is absoluut waar. Waar ik sta is in de binnenbak bij de C een groot raam, waarachter een kantoortje zit. Een paar jaar geleden hadden wij een merrie gekocht, die daar ook van 'schrok'. De eerste paar keer denk je dat het echt angst is, maar als het weken door blijft gaan wordt duidelijk dat het paard je gewoon in de maling neemt.

Ik heb toen met het paard privélessen genomen en wat ik vooral niét moest doen was fixeren op dat raam. Gewoon er langs rijden alsof er niets aan de hand was, sprong ze weg, dan niet straffen maar gewoon weer doorrijden. Dit constant blijven doen zorgde ervoor dat we elkaar gingen vertrouwen en dat het paard inderdaad mijn 'leiderschap' accepteerde. Na een half jaar was het probleem bij mij geheel over, maar anderen die niet consequent genoeg waren hadden hetzelfde probleem. Het is dus ook echt een kwestie van vertrouwen.

Nu is het voor een tienjarige denk ik wat moeilijker om echt absoluut niet te reageren op het keer op keer wegspringen van iets engs, maar toch is dit denk ik de enige manier waarop hij uiteindelijk normaal langs de bosjes zal lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:35

Je moet hem ook absoluut niet gaan afstraffen voor zijn bangheid. Daar bereik je helemaal niks mee.

Je kunt heel zweverig gaan doen over leiderschap, je kunt ook gewoon je paard aan het werk zetten.

Als het te moeilijk is voor je dochter kun je misschien eerst eens een goede volwassen ruiter zoeken voor de pony. Voor die paar keer maakt het niet zo heel veel uit of die wat te groot heeft, zo iemand heeft wel letterlijk meer overwicht. Daarmee kun je dan de "kettingreactie" een beetje doorbreken en word het daarna makkelijker voor je dochter.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:42

Ik ben er mee eens dat het probleem ook bij de ruiter kan zitten, maar dat leiderschap zweverig is nee. Als het goed moet iedereen de leider zijn over zijn of haar paard.

Leiderschap betekent in dit geval zoals al genoemt niet reageren op schrik reacties van de pony. Hierdoor laat je merken dat boven de situatie staat en dus boven de pony.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 12:46

Zep schreef:
Je moet hem ook absoluut niet gaan afstraffen voor zijn bangheid. Daar bereik je helemaal niks mee.

Je kunt heel zweverig gaan doen over leiderschap, je kunt ook gewoon je paard aan het werk zetten.

Als het te moeilijk is voor je dochter kun je misschien eerst eens een goede volwassen ruiter zoeken voor de pony. Voor die paar keer maakt het niet zo heel veel uit of die wat te groot heeft, zo iemand heeft wel letterlijk meer overwicht. Daarmee kun je dan de "kettingreactie" een beetje doorbreken en word het daarna makkelijker voor je dochter.

Ik denk dat het beter is dat inderdaad even een volwassen ruiter de kettingreactie verbreekt.
Dochterlief gedraagt zich wel heel dapper, als hij wegschiet en wil stoppen bij de uitgang moet hij van haar doorgaloperen en mag hij pas stoppen met galoperen als ZIJ dat zegt ... maar hoe dapper ook, ze huilt ondertussen wel door de schrik. Huilen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:37

je kan anders eerst ook even aan de andere kant van de bak de pony aan t werk zetten, als je hem dan lekker onder je hebt, versterkt dit mestal het zelfvertrouwen, en dan heel sniekie steeds iets dichterbij gaan rijden.

en verder hem niet laten kijken, probeer maar een beetje stelling naar binnen te rijden (schoudervoor), en met je been er naar toe, vraag wel wat rijkunsten van je dochter om hem zo aan te pakken maar dit werk vaak wel goed.

en anders kun je ook proberen om als die schrikt direct de rem erop te zetten (ik weet niet in hoever dit moegelijk is met deze pony) zo van neej hierblijven jij, ik bepaal wanneer we wat doen en niet jij.

en als dr een "moedige pony" bij in de bak rijdt, waar ze hem even achter kan zetten, zo een die nergens van op of om kijkt, en dan weer steeds meer zelfstandig gaan rijden, geeft vaak ook vertrouwen aan de pony, van he die durft ook. mss is het wel niet zo heel eng.

ik hoop dat je er wat aan hebt.
succes

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:41

Ja en dan zeg ik heel kort...>>> de zaag in die bosjes!! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:42

Als je dochter zo dapper is, is het zeker de moeite waard even door te zetten en dit probleem goed op te lossen.

Josien: wat ik tegen heb op zo omslachtig omschreven oplossingen als aan komen zetten met alfa-leiders en dat soort termen, is dat mensen teveel gaan nadenken. En dat moet je in zo'n situatie net even niet doen want dan ben je te laat in je reacties.

Het punt is juist dat je bij zo'n paard niet moet gaan zitten afwachten en anticiperen op wat hij doet, maar hem zo flink aan het werk zetten dat hij juist moet anticiperen op wat JIJ doet.

Dat kun je "het verdienen van leiderschap" noemen als je dat wilt ja. Ik omschrijf het liever wat practischer.

De reactie van Nimmy hierboven komt duidelijk uit de praktijk, en vind ik meer inhoud hebben dan de posts van menige NH-er. Terwijl het op hetzelfde neerkomt.

Maar dit is geen discussie over NH, we proberen hier oplossingen aan te dragen over hoe TS Otje weer aan het werk krijgt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:49

[/quote]De reactie van Nimmy hierboven komt duidelijk uit de praktijk, en vind ik meer inhoud hebben dan de posts van menige NH-er. Terwijl het op hetzelfde neerkomt.[quote]

dank je
zo moet ik die van mij ook rijden (vooral met wedstrijden in een binnenbak met witte hekkies), en bij mij werkt het super, nu is na 5 min. het geemmer afgelopen en is die weer bij de les en met mij bezig.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 13:52

Hermesdeux schreef:
Ja en dan zeg ik heel kort...>>> de zaag in die bosjes!! Clown

Ja dat heb ik ook al gevraagd, maar daar men het niet zo mee eens Haha! Ik heb zelfs voorgesteld om het zelf te verwijderen, maar ook daar was men het niet mee eens Clown

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:57

Maar het zijn ook wel heel enge bosjes hoor Knipoog

Ik heb dus ook zo'n "held." Wat bij mijn pony goed helpt is zoals al genoemd is goed bezig houden, tempowisselingen, overgangen, figuren rijden. Ze moet te druk zijn om naar de bosjes te kunnen loeren.

Wat bij mij ook hielp als mijn pony weer eens in zo'n periode zat is afwenden voor het punt waarop ze begint te klieren en steeds een stukje verder door rijden. Je maakt je rondje dus steeds iets groter. Om uiteindelijk gewoon de hele ruimte te gebruiken maar dat hoeft niet in 1 keer. Als ze in de hoek al begint neem je binnenhoefslag enz.

Je kan ook de pony aan de longe zetten en steeds iets dichter richting bosjes opschuiven. Pas als ze op haar gemak loopt op een bepaald punt schuif je weer iets op richting bosjes.

Of probeer eens met eventueel een stoere pony erbij, aan de hand bij de bosjes te gaan snuffelen. Rustig je tijd nemen en laten zien dat er echt niks is om van te schrikken.

Het belangrijkste is om te blijven doen alsof je neus bloedt! Er is niks in die bosjes. Kabouters met mitrailleurs bestaan niet. Zelf goed opletten dat je blijft doorademen en niet onbewust je adem inhoudt of gaat spannen als de pony richting bosjes moet. Dat hebben ze haarfijn in de gaten.

Succes! Ik weet hoe frustrerend het kan zijn.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:58

Otje_Elliot schreef:
Citaat:
Ja dat heb ik ook al gevraagd, maar daar men het niet zo mee eens Ik heb zelfs voorgesteld om het zelf te verwijderen, maar ook daar was men het niet mee eens

Dan laat je toch gewoon 's nachts de kaboutertjes langskomen....... Clown

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:59

Misschien hem eerst even longeren?
Ten eerste heeft hij dan de bosjes al gezien en valt dat best nog mee, in ieder geval wordt hij lekker moe wat ook de lust tot wegrennen wel zal verminderen. Clown

Wat Zep zegt is trouwens helemaal waar, ik heb er ook nog wel eens last van.
Dat ik merk dat ik onbewust iets doe waardoor hij schrikt. Letterlijk gebeurd dat ik dacht: "hij gaat schrikken" en op hetzelfde moment draait hij om..

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 14:06

essie79 schreef:
Misschien hem eerst even longeren?
Ten eerste heeft hij dan de bosjes al gezien en valt dat best nog mee, in ieder geval wordt hij lekker moe wat ook de lust tot wegrennen wel zal verminderen. Clown ..

Dit is de 'goeie' buitenbak daar mag je niet in longeren, de longeercircel is niet in de buurt van deze bosjes.

En over het longeren zelf wil ik even niet op reageren dan zet ik mezelf hier voor schut Clown Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:31

Ik vind aan de longe "opschuiven" richting de bosjes niet zo'n goede optie. Ja hebt dan veel minder overwicht namelijk.

Ze gaan dan alleen maar met je aan de haal Knipoog

Juist door er naast te gaan lopen en andere ellende leg je imo weer zoveel nadruk op die bosjes, dat dat alleen maar averechts werkt. Ik heb het idee dat je pony al lang niet meer echt bang is van die bosjes, maar meer in paniek raakt vanwege de beladenheid ervan.

Je paard reageert op jou, en paarden reageren heel primair. Als jij ergens een punt van maakt heeft hij dat meteen door en maakt er nog een veel groter punt van.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 14:49

Zep schreef:
Ik vind aan de longe "opschuiven" richting de bosjes niet zo'n goede optie. Ja hebt dan veel minder overwicht namelijk.

Ze gaan dan alleen maar met je aan de haal Knipoog

Juist door er naast te gaan lopen en andere ellende leg je imo weer zoveel nadruk op die bosjes, dat dat alleen maar averechts werkt. Ik heb het idee dat je pony al lang niet meer echt bang is van die bosjes, maar meer in paniek raakt vanwege de beladenheid ervan.

Je paard reageert op jou, en paarden reageren heel primair. Als jij ergens een punt van maakt heeft hij dat meteen door en maakt er nog een veel groter punt van.

Ik ga hier ook het meest in mee ... alleen dacht ik dat het echte angst was/is aangezien de dunne mest binnen 10 minuten, duidt in mijn ogen op stress. Kan dus ook stress van de ruiter zijn begrijp ik uit jouw verhaal die overgenomen wordt door Otje

Aan de andere kant is Otje de grootste draak, de meest eigenwijze, meest dominante, meest lompe en onbehouden pony die je deze stal en waarschijnlijk andere stallen in Nederland zal vinden Haha!
Hij heeft werkelijk geen grijntje ontzag voor de mens in het algemeen, hij is voor de kleine wel lief, beschermend, maar gaat zijn eigen weg.
En ik heb werkelijk geen kaas gegeten van het opvoeden van ponytjes in de puberteit... (hij is 5)
Laten we zeggen Otje is zeldzaam, zo kom je ze tegenwoordig niet meer tegen! Clown

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:54

josien schreef:
Ik ben er mee eens dat het probleem ook bij de ruiter kan zitten, maar dat leiderschap zweverig is nee. Als het goed moet iedereen de leider zijn over zijn of haar paard.

Leiderschap betekent in dit geval zoals al genoemt niet reageren op schrik reacties van de pony. Hierdoor laat je merken dat boven de situatie staat en dus boven de pony.
Het [UZ]forum is twee fora hoger, voor 't geval je verdwaald was. Voor 't geval dat niet zo is:

Leiderschap is zeker niet zweverig. Maar met een open mind zou je misschien laten inzien wat Zep bedoeld. Je hebt geloof ik ook nergens een tip gegeven, behalve "je moet de leider worden". Wat ik persoonlijk een beetje nutteloos vind, aangezien het probleem zeer waarschijnlijk bij het verstijven ligt, en dus niet aan problemen met het leiderschap. Het probleem wat omschreven wordt, is ook geen symptoom van geen overmacht?

Dus ik sluit me aan bij wat eerder gezegd is, namelijk dat het waarschijnlijk door de houding van je dochter komt. Maar dat verklaart voor mij nog niet waarom Otje het ook doet wanneer er anderen opzitten. Natuurlijk kunnen die er ook onbedoeld op voorbereid hebben, maar de kans daarop is veel kleiner...

En over de tip "neem les": ik heb toch echt het idee dat het niet gaat om een penny-mama die een wilde hengst heeft gekocht voor haar kleine penny, zodat die na school een beetje kon temmen. Met andere woorden: al zou er geen officiele instructrice zijn, dan nog is er wel ervaren begeleiding.

Mag ik nog wel even opmerken, dat dat eigenwijsje toch wel 'n erg leuk ponytje is, zo op de foto? Schijnheilig