sterke achterhand of slappe achterhand?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lieselot

sterke achterhand of slappe achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 21:52

hoi, ik ben sinds een klein tijdje een paard voor iemand aan het rijden, omdat het paard anders geen beweging zou krijgen,
nu is het echt een heel fijn beesje, en ik rij er heel graag op
ze heeft voorheen m2 gelopen, maar daarna dus een hele tijd stilgestaan (een aantal maanden) vandaar dat ik er weer mee begonnen ben, maar wat ik mij afvroeg was, ze treedt heel ver onder met haar achterbenen, en stapt goed over maar ik heb ook al eens gehoord dat het ook een teken kan zijn van juist een slappe achterhand, en daardoor juist de achterbenen ver onder plaatst.
hoe kan je dit verschil zien? want eerst dacht ik dat ze juist eens sterke achterhand had, maar toen ik gisteren een meisje haar liet uitstappen ging ze echt heel traag, maar ze stapte toch weer heel goed over, maar er was geen sprake van impuls ofzo en kan ze na die maanden nog altijd een sterke achterhand hebben? als ik er op rij is ze trouwens wel goed voorwaarts en treedt ze ook goed onder, dus vind ik het moeilijk om een onderscheid te maken

Anoniem

Re: sterke achterhand of slappe achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:24

Zakt ze een beetje weg met dr achterhand? Als je achter haar loopt terwijl zij stapt kun je dan aan beide kanten van haar staart een soort deukje/ streepje zien?

als ze weg zakt heeft ze een vrij slappe achterhand

die streepjes/deukjes geven aan dat daar een sterk ontwikkelde kontspier zit maar dit wil niet altijd zeggen dat ze een sterke achterhand heeft

ik ken een welsxheckeny, mooi paardje maar hij heeft te lange kruisbanden waardoor hij een slappe achterhand heeft hij stapt ook mooi over. Zij moet van de hoefsmit elke dag voor het rijden een half uur stappen en veel balkjes lopen

lieselot

Re: sterke achterhand of slappe achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 13:31

ik zal eens kijken, en balkjes lopen ga ik ook eens uitproberen
als ik er zelf op zit dan kan ik het niet goed zien (en ik heb wel les maar niet op dit paard) maar als ik haar in de wei zet dan gaat ze vanachter wel heel mooi 'zitten' en begint ze te showen van't kan nimeer dus dan denk ik wel weer van ze moet dan toch wel bespiering hebben, maja ik zal er eens op gaan letten Lachen