paard weigert langs langezijde bak te lopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

paard weigert langs langezijde bak te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 11:42

Het is een beetje vaag iets maar ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen Lachen

Ik heb sinds twee en een halve week een eigen paard. Door weeromstandigheden heb ik pas 5 keer kunnen rijden. Maar vanaf eergisteren ben ik gewoon echt begonnen met iedere dag een uurtje rijden. Dit gaat in principe goed. Maar op de linkerhand loop ik tegen een probleem aan. Op de lange zijde van de bak weigert hij linksom om langs de letter E te lopen. Hij gooit zijn achterhand naar binnen en is met geen mogelijkheid ''normaal'' er langs te sturen. In stap gaat het nog wel. In draf is het redelijk, als ik aan het begin tenminste al aangeef van hier blijven jij maar in de galop is het dramatisch hij gooit 600 kilo naar binnen en tja zie dat maar weer recht door te krijgen....Ik heb al geprobeerd om stelling naar binnen te krijgen maar dan loopt hij door mijn binnen been heen.

Ik sta open voor alle reacties dus kom maar op met die tips... Tong uitsteken

klomp

Re: paard weigert langs langezijde bak te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:50

misschien kun je met behulp van een extra persoon dit oplossen door het paard aan de longe te doen en dan op de volte in het midden van de bak (dus e-b-e) en dan zelf goed je binnenbeen eraan houden en goede binnenstelling eventueel een klein ondersteunend tikje met je zweep. de persoon in het midden houd hem van zich af d.m.v. een zweep, zodat hij rond moet.

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:09

Wat apart dat hij dat alleen bij de letter E doet... Misschien zou je kunnen proberen om vlak voor hij zijn kont naar binnen gooit linksom een volte op te rijden? En verder veel gebroken lijnen zodat je even óm het probleem heen rijdt en hem goed bezig houdt. Het klinkt namelijk een beetje alsof hij je zit uit te proberen. Je kunt het gevecht natuurlijk aangaan, maar zoals je al aangeeft heeft dat niet veel zin. Waarschijnlijk is het als je het negeert na een paar dagen wel weer over. Als hij echt vast zat links dan zou hij het denk ik wel op meer plekken doen...

Succes!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 12:22

ja ik denk idd ook dat het uitproberen is, ik heb al gekeken aan die zijde van de bak maar er is ook echt niks ''engs'' ofzo te zien. Dus ik denk dat het gewoon uitproberen is. Dat van die longeerlijn is wel een goed idee maar we mogen niet longeren in onze rijbak Tong uitsteken Dus dat gaat jmmr genoeg niet. Ik zal idd eens wat meer gebroken lijnen rijden miss helpt dat.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:12

Hoe reageert hij als je bij B afwend naar E? Kun je hem dan wel om je been laten buigen ofzo?

Misschien wil het helpen om in de buurt van de E je figuren te varieren. Probeer eens een links- of rechtsomkeert waarbij je naar de E terugrijdt en dan probeert net iets voor E de hoefslag op te sturen met ietwat teveel stelling naar binnen en hem naar de hoefslag te sturen met het binnenbeen.

Verder zul je er baat bij hebben denk ik om hem meer op je binnebeen te rijden, want nu mis je nog de inwerking van je binnebeen waardoor je hem op de lange zijdes nog niet kunt corrigeren. Dus oefenen met voltes openen en sluiten denk ik.

Of misschien heb je gewoon een pony die traumatisch is voor de E. Sommigen zien kabouters en die van jouw ziet spoken in de E denk ik. Het is toch ook zo'n Enge letter!!! Haha!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 13:48

jah idd de beroemde bakkabouters zijn weer bezig Tong uitsteken Ja ik denk dat dat wel het beste is om hem goed aan mijn binnen been te laten lopen. Het is echt raar want rechtsom gaat hij er wel langs Verward Ik heb zondag weer les dus dan kan ik er met mijn instructrice ook even over babbelen Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:32

Tsja, veel stelling vragen, veel binnenbeen, buitenteugel er goed aan houden. Vooral proberen voorwaarts op te lossen.

Klinkt idd als uitproberen. Waarschijnlijk is 'linksom' de moeilijkere kant waardoor je paard op die hand wat meer bakkabouters ziet Haha!.

kimberlyew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:35

Eerst aan het been maken........ als het paard dus niet aan het been is. Daarna kun je er langs rijden en stelling vragen.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:22

misschien een beetje strenge aanpak, maar ik denk dat je paard je gewoon aan het uitproberen is, ik heb ook een merrie gereden die soortgelijk zat te klooien, ik ben na 30 keer lief proberen afgestapt en heb haar een dikke trap in de pens gegeven, en wonderlijk; het was afgelopen.

een niewu paard gaat na een week of twee/drie toch wat uitproberen en dat moet je in zekere zin de kop indrukken...

succes!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:16

Ik zie niet hoe afstappen en een trap in de pens kan leiden tot verbetering Verward Ik zou het iig niet aanraden, zeker niet als het paard net hebt.

Ik zou gewoon goed mn buitenteugel binnenbeen houden en stug blijven volhouden. Tikje erbij als ze blijft kloten en bij elke verbetering belonen.

Je hebt pas 5 keer kunnen rijden! Je hebt dat paard pas! Die moet ook nog wennen aan zn nieuwe omgeving etc!

Gewoon lekker rustig aan doen, niet gelijk teveel willen!
Succes

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:02

Als je tot nu steeds alleen reed zou het misschien wel eens kunnen helpen om er een ander paard voor te zetten. Dus even in de volgstand.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:45

Hou hem goed aan je been.
En met stelling/schoudervoor er langs rijden. Dan heb je een beetje zn aandacht er van af en heb je m wat meer aan je binnenbeen+buitenteugel.
Probeer als je er vlakbij bent, dus voordat ie begint te mutsen, hem naar voren te schakelen, er echt met veel lef langsrijden.
Idd een keer met een ander paard er langs kan ook helpen.
Hoe doet ie als je vanuit een andere hoek naar de E toe rijd?
Dus vanuit een keertwending, schuine lijn, ed?
Als dat wel goed gaat, dat eerst lekker blijven doen, en dat proberen uit te bouwen naar dat ie er gewoon op de lange zijde langs gaat.

Hang dan ook een bordje bij de bak " verboden toegang voor bakkabouters" Haha! Haha! Haha!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:01

Ik heb hem vandaag weer gereden en het ging goed! Iedere keer aan het begin van de langezijde flink voorwaarts gereden en zijn aandacht er bij gehouden. En nu ging het goed!! Hij heeft het geloof ik twee keer nog gedaan maar verder niet!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:36

Ik heb het zelfde probleem, Casanova gaat dan helemaal aan de zeikant naar buiten kijken echt zo van whaa! wat is dit..?

Maar ik lees dit topic even door voor de nodige tips enzo..

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 17:52

Nu de afgelopen dagen heeft hij het niet meer gedaan Haha! Ik denk dat hij me gewoon een beetje aan het uitproberen was.

Mijn tip voor anderen is zorg dat hij alleen op jou let. Maak voor je de ''enge''zijde opgaat veel overgangen en ophoudingen zorg dat je hem aan het werk houdt en dat hij op jou let gaat ie er braaf langs BELONEN!! Tong uitsteken Snijdt ie tog nog af meteen terug sturen en er weer op nieuw langs rijden desnoods scheef maar hij zal en moet er langs. Iig nog bedankt voor al jullie tips Haha!