activeren achterhand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aiko

activeren achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 09:13

Wat zijn goede manieren/ oefeningen om de achterhand van je paard te activeren?

Bets

Re: activeren achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:32

Tempowisselingen rijden. Paard scherp maken aan het been en voor de hulpen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:15

Inderdaad tempowisselingen, overgangen. Een beetje wijken en schouder voor om binnenachter been te activeren (beide kanten).

Ik weet niet op welk niveau je rijdt, maar temo wisselingen in schouderbinnenwaarts, travers en appuyementen zijn ook hele goede oefeningen op de ah er beter onder te krijgen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:01

Tempowisselingen (langzaam draven, snel draven, weer langzaam draven, normaal draven) en gangenwisselingen (stap, draf, galop). Doordat het paard vaak van snelheid moet veranderen, is hij gedwongen de eigelijke "moter" (de achterbenen dus) te gebruiken. Deze zorgen ervoor dat je paard snel op je hulpen kan reageren.

En dus ook zorgen dat je paard snel op je hulpen reageert.

machonoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:51

Ik sluit me hierbij aan.
Het is vooral heel goed om je paard wat meer 'opgericht' te rijden, dan laag te laten lopen, hierdoor loopt hij minder op de voorhand.
Ook veel werken met galop, tempowisselingen, overgang galop/draf of stap/galop.
Als je een overgang van middengalop naar arbeidsgalop wilt maken, vooral opletten dat als je paard 'per ongeluk' gaat draven je hem niet afstraft, vaak doen ze dit omdat ze het nog erg moeilijk vinden om hun gewicht op de achterhand te plaatsen, gewoon negeren en opnieuw aanspringen.
Wat de achterhand ook wel activeerd is om te springen, is ook een leuke afwisseling voor je paard om af en toe een sprongetje te maken.

Veel succes!!
Groetejs Anoek

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:40

machonoekie schreef:
Ik sluit me hierbij aan.
Het is vooral heel goed om je paard wat meer 'opgericht' te rijden, dan laag te laten lopen, hierdoor loopt hij minder op de voorhand.
Ook veel werken met galop, tempowisselingen, overgang galop/draf of stap/galop.
Als je een overgang van middengalop naar arbeidsgalop wilt maken, vooral opletten dat als je paard 'per ongeluk' gaat draven je hem niet afstraft, vaak doen ze dit omdat ze het nog erg moeilijk vinden om hun gewicht op de achterhand te plaatsen, gewoon negeren en opnieuw aanspringen.
Wat de achterhand ook wel activeerd is om te springen, is ook een leuke afwisseling voor je paard om af en toe een sprongetje te maken.

Veel succes!!
Groetejs Anoek

mee eens.. ja eigenlijk is alles al gegeven.. tempowisselingen..!
en overgangen. en inderdaad tijdens oefeningen zoals vvalar gaf..!
niks aan toetevoegen dus !

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:41

Citaat:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. het paard kan pas opgericht lopen als de achterhand actiever onderstreed. Ik ben het er wel mee eens dat het voor sommige paarden moeilijker is om laag te lopen EN een actieve dragende achterhand te hebben.

Dit Komt er bij mij op neer dat ik mijn paard toesta om meer opgericht te lopen als hij van achter activer wordt. Mijn instructrice heeft de moeilijkheidsgraad van laag en actief en dragend lopen wel eens gedemonstreerd aan de hand van een zweepje. Het handvat buig je naar beneden en 'onder de massa' van je denkbeeldige paard. Dit is zijn achterbeen. Dan buig je de voorkant ook naar beneden zoals je dat bij zijn hoofd en hals doet. Je ziet nu hoe veel buiging hiervoor nodig is. Dit voel je trouwens ook aan je zweep.

Ik vond dit een ontzettend mooi een beeldens voorbeeld van waarom het voor sommige paarden zo moeilijk is om laag te lopen en waarom ik mijn paard ook meer opgaricht laat lopen als hij daarom vraagt.