Zitoefeningen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Zitoefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 20:59

Omdat ik nog steeds geloof dat een goede zit onontbeerlijk is, probeer ik dus zo netjes mogelijk te zitten. Alleen, ik weet wel wat er moet gebeuren, maar niet hoe.

Ik heb een groot probleem met stilzitten, vooral in mijn onderbenen. Bij losse beugels gaat dit beter, maar dan heb ik minder te zeggen met mijn benen.

Heeft er iemand leuke en vooral goede oefeningen die ik kan doen om aan mijn zit te werken. Ik kan af en toe hulp krijgen van iemand die mijn paard bijgezet kan longeren, maar bestaan er ook oefeningen om alleen, dus terwijl je aan het rijden bent, te doen?

Alvast bedankt !!!

poes

Re: Zitoefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:40

Ik ga altijd een paar rondjes rechtstaan in de beugels (niet verlichte zit, gewoon recht), zowel in stap als in draf, dit zorgt voor een goede beenligging.

Verder kun je idd ook doorzitten zonder beugels tijdens het rijden, je voeten eens optrekken tot aan je achterste en weer laten vallen (als je dit in draf doet ga je normaal vanzelf in het diepste punt van je zadel zitten). Hangt er wel van af hoe rustig jouw paardje loopt natuurlijk Vork

de meeste mensen houden hun benen al heel wat stiller eenmaal ze op de goede plaats liggen. Zorg er dus zeker voor dat ze niet te ver naar voor liggen (ook niet té ver naar achter, maar de meesten maken de eerste fout).

Om je benen goed stil te houden, zorg dat je niet klemt met je knieën, steun goed in je beugels. Probeer het gevoel te hebben dat je eigenlijk gewoon op de grond staat, met je voeten plat. Enkel als je knieën en heupen los zijn en je benen goed liggen zul je ze goed stil kunnen houden. Ik weet niet direct een oefening om die gewrichten losser te krijgen.

Iig veel succes ermee!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:15

Gewoon iedere dag zonder beugels een kwatiertje rijden.
Er is geen betere manier dan dat om goed te leren zitten. Zet je zelf op de juiste plek in het zadel en rijd. In het begin is dit afgrijselijk maar oefening baart kunst en na eventjes kun je overal op rijden zonder beugels.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 22:17

Kafue schreef:
Er is geen betere manier dan dat om goed te leren zitten. Zet je zelf op de juiste plek in het zadel en rijd. In het begin is dit afgrijselijk maar oefening baart kunst en na eventjes kun je overal op rijden zonder beugels.

Dank je wel allebei, enne, Kafue, ik heb zo het idee dat ik me in veel van wat jij denkt wel kan vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:45

Ik vind zonder beugels rijden ook een goed idee, maar zorg er dan zeker voor dat je goed weet of je goed zit! Anders kun je vragen of iemand een oogje in het zeil houdt, want ik heb nog ruiters geweten die zichzelf zo veel verkeerde dingen aanleerden. En rijden rijden rijden Lachen Dat schijnt te helpen Vork

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 22:48

poes schreef:
Ik vind zonder beugels rijden ook een goed idee, maar zorg er dan zeker voor dat je goed weet of je goed zit! Anders kun je vragen of iemand een oogje in het zeil houdt, want ik heb nog ruiters geweten die zichzelf zo veel verkeerde dingen aanleerden. En rijden rijden rijden Lachen Dat schijnt te helpen Vork

Gelukkig krijg ik nu (in tegenstelling tot vroeger) meer dan regelmatig begeleiding. Erg vaak rijden lukt niet (elke dag ofzo), maar ik word wel goed geholpen dus dat scheelt denk ik ook al veel...

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:59

wij moesten vroeger op de manege een papiertje tussen ons zitvlak en het zadel doen.

je gaat niet knijpen met je bene dan maar bent wel goed bezig om je zitvalk goed in t zadel te houden.
Haha!

kimberlyew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:30

Zonder beugels rijden en dan gaan lichtrijden. Je krijgt er wel spierpijn van de eerste paar keren en het is ook best lastig. Maar als je dan verkeerd zit lukt het helemaal niet meer.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:44

Het is geen zitoefening, maar kan je misschien wel helpen. Wat voor schoenen heb je aan met het rijden. Ik rij in leren laarzen en heb een tijd zonder moeten rijden. Ik reed toen alleen met stalschoenen en had ook moeite om mijn onderbenen stil te houden. Dus misschien kan je eens andere vormen van schoeisel proberen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:31

Kafue schreef:

Precies dat werkt nog het beste. Mocht je er echt nog moeite mee hebben, moet je even op de site van Marijke de Jong www.paardenbegrijpen.nl kijken, die geeft ook zitlessen. Succes

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:46

Als rijden zonder beugels zo goed helpt, helpt dan zonder zadel rijden niet nog veel beter? Of ga je dan juist in een ''stoel-houding'' zitten?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:00

Rijden zonder zadel zal bij veel mensen net een slechtere zit in de hand werken vrees ik. Je kunt je dan wel niet echt meer opspannen en je leert los zitten, maar daar heb je weinig aan als je dan plots weer in een zadel moet.

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:42

Hé JoAnn ik zit met hetzelfde probleem.. Het is ook zo dat ik vroeger de indruk had (toen ik met rijlaarzen reed) dat dit probleem ook minder was. Momenteel rijd ik gewoon met Stalschoenen.

Ik ben ook al een hele tijd op m'n houding aan het letten, ik zit niet recht genoeg en m'n onderbenen stilhouden kan ik ook niet zo best. Volgens mij is het al verbeterd tegenover in het begin, maar het is dat nog niet.

Claudia (m'n lesgeefster) raadde me aan om eens stil te staan, je voeten uit de stijgbeugels te halen en je knieën op te trekken tot aan de nek van het paard. En dan zou je automatisch in het diepste van het zadel zitten en dan terug je benen in de stijgbeugels steken en dan zou je automatisch al veel rechter zitten en moeilijker naar voor vallen. Hier probeer ik op te letten maar ik heb JAREN verkeerd gereden, het is niet simpel om dan ineens goed te kunnen..

Ook heel veel doorzitten in draf en zonder stijgbeugels rijden, maar voor de moment heb ik niet zoveel zelfvertrouwen in het rijden dus dat laat ik nog effe achterwegen en let vooral op de eerste truck.

Hoop dat je er ook iets mee bent en ben blij dat ik niet de enige ben die er wat mee sukkelt Knipoog
Succes nog !

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:45

Ik zit soms ook niet diep genoeg in mijn zadel, en houd ook niet altijd mijn benen stil. Zonder beugels rijden helpt mij niet echt, daarmee kan ik nog perfect naar voor hellen Schijnheilig.
Het enige wat bij mij hielp was er op blíjven hameren, en stilletjesaan betert het wel. Dus tips heb ik niet echt, ik hoop wel dat er hier dé tip gaat passeren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:49

Ik ga nog steeds om de tien lmessen op longe-zit-les. Daar knapt je zit echt van op hoor! Ik oefen aan de longe vaak zonder beugels, dat geeft bij mij het beste resultaat. Ik probeer ook veel en snel te wisselen tussen lichrijden en doorzitten omdat je zo niet iedere keer gaat verschuiven als je van het een naar het ander gaat.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:23

bij ons werd vroeger, door een oud-klassiek instructeur, een bierviltje geplaatst tussen je knieeen en het zadel. je mocht niet knijpen met je knieeen, maar met zeer lichte druk moest je het viltje wel op de plaats houden...succes! voor een rechte rug werd bij ons een kledinghanger onder je trui geplaats zodat je wel rechtop moest blijven...anders prikte namelijk die haak in je rug...haha! maar ik ben blij dat het zo geleerd is want ik profiteer er na 19 jaar nog van.

xxVIANTROxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:01

Nou ik ban gelukkig niet de enige die belabberd zit. hahahah
Ik ga naar voren hangen en kan mijn bekken niet goed kantelen misschien is zonder beugels rijden of een kleerhanger in mijn trui ook iets voor mij?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:03

xxVIANTROxx schreef:
Nou ik ban gelukkig niet de enige die belabberd zit. hahahah
Ik ga naar voren hangen en kan mijn bekken niet goed kantelen misschien is zonder beugels rijden of een kleerhanger in mijn trui ook iets voor mij?

wie weet?? niet geschoten is altijd mis, toch??

xxVIANTROxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:11

tja dat is waar. Helaas moet ik nu eerst zorgen dat ik mijn paard kan houden en dan ga ik verder op mijn zit alleen hij heeft een redelijk korte rug dus word het nog moeilijker denk ik.